• Anonym (Inten­öjd)
    Äldre 3 Apr 11:18
    8879 visningar
    7 svar
    7
    8879

    Fet av hormonspiral!!!!

    Presic som rubriken lyder satte jag in en hormonspiral för ca ett år sedan har sedan dess ökat extremt mycket i vikt!!!!! Jag är väl medveten om att hormonspiralen isig inte gör att man går upp men att man kan få en större hunger etc.... Är det någon som varit med om samma? Vi pratar om 20 kg på bara ett år.. vill tillägga att jag inte har fött barn innan insättning av spiralen. Jag tränar regelbundet men det känns som om min kropp bara har stannat upp.. Jag lagar all mat själv & är väl medveten om allt jag stoppar i mig,

    Bröllop snart & vill bara gå ner!!!!!!!!!! Hjälp.

  • Svar på tråden Fet av hormonspiral!!!!
  • Äldre 3 Apr 13:00
    #1

    har själv ingen erfarenhet av hormonspiraler, men det känns ju väldigt konstigt då du tränar och äter rätt, och lik förbaskad har gått upp så mycket?? om jag vore du skulle jag kontakta barnmorskan ASAP och kanske rent utav ta ut spiralen. 

  • Aniara­4
    Äldre 3 Apr 14:15
    #2

    Jag har hormonspiral och har inte gått upp i vikt alls av den. Är tvärtom väldigt nöjd.

    Men alla reagerar ju olika på hormoner. En del mår bra av p-piller, jag blir bindgalen...

  • Plätti­s
    Äldre 3 Apr 16:00
    #3

    Jag har hormonspiral för andra gången i livet just nu, första gången hade jag den i ca 2,5 år. Visserligen la jag på mig en del vikt då, men det har jag aldrig skyllt på spiralen. När jag plockade ut den så försvann inga kilon heller - däremot mådde jag mycket bättre när det var bara jag, utan tillsatser  

    Precis som filibustern säger så tror jag du ska prata med din barnmorska. Alla reagerar olika på att få extra hormoner i kroppen och det verkar inte som att du mår bra av det. Förmodligen kommer de föreslå att du ska ta ut den, och det kanske är det bästa alternativet också? 

  • Sofie R
    Äldre 3 Apr 18:49
    #4

    Vad tränar du? Och hur mycket äter du? Det är ju tyvärr så att det är lättare att skylla på spiralen än att träna hårdare och äta mindre. Jag sliter med min vikt! Jag springer 3 gånger i veckan och äter 1500-1800 kalorier om dagen. Men inte skyller jag på spiralen. Snarare stillasittande jobb och min kärlek till ostbågar på fredag- och lördagkvällen..

  • Äldre 3 Apr 19:22
    #5

    om de rekomenderar dig till att ta ut den så finns de en annan variant fast utan hormonerna, kopparspiral. Jag har det själv och det fungerar jätte bra :)

    Brud082014

  • piffen
    Äldre 3 Apr 22:10
    #6

    Jag går upp i vikt och bler hemskt deppig av p-piller så jag valde att skaffa kopparspiral för att slippa hormonerna. Funkar finfint för mig!
    Hade rätt mycket mensvärk de första gångerna men det gick över när kroppen vande sig vid att ha något i livmodern :)

  • sötnöt­en
    Äldre 6 Apr 15:39
    #7

    Jag hade p-piller som jag upplevde att jag gick upp i vikt av, och det beror på hormonerna i både pillren och spiralen. Alla reagerar olika på olika preventivmedel, men bara för att du tar ut den kommer du NÖDVÄNDIGTVIS inte tappa i vikt, utan du måste hjälpa till. :)

Svar på tråden Fet av hormonspiral!!!!