• Äldre 28 Mar 17:38
    4798 visningar
    5 svar
    5
    4798

    Hur tacklar jag deras relation?

    Du vet ju redan vad etikettreglerna säger. Så det behöver jag ju inte kommentera.

    Att inte bjuda henne kan i princip resultera i två saker:

    1: Att din bror väljer att inte komma (kanske för att hon säger att han inte får gå i så fall) och att den här "icke existerande" relationen mellan er blir sämre efter detta.
    Och om det håller mellan dom denna gång, tja då komer du antagligen ha många jobbiga år framför dig, speciellt på familjeträffar.

    2: Att din bror kommer, men att han sitter som på nålar och inte kan slappna av för han vet att hon sitter hemma och surar.

    Visst - alternativ 3 kan ju inträffa också.
    Att din bror faktiskt får upp ögonen för vad det här gör med hans familj och inte bara mot honom, och att han dumpar henne permanent denna gång.
    Men tyvärr så tror jag inte på den versionen.

    Om du inte ska bjuda henne så behöver du nog sätta dig ner med din bror, och kanske även med henne och tala om varför du inte vill att hon kommer.
    Hon kanske inte är medveten om sitt beteende mot dig, eller i alla fall inte hur du uppfattar hennes beteende.

    När jag var 23 så tog min dåvarande svägerska mig åt sidan och ifrågasatte vad jag höll på med.
    Jag tyckte att jag försökte vara trevlig, hjälpsam och social.
    Hon uppfattade det som att jag la mig i saker som inte angick mig och att jag var för påstridig och klängig.
    Det fick mig att omvärdera mycket av hur jag betedde mig bland folk eftersom jag inte uppfattades på samma sätt som jag ville uppfattas... 

  • Äldre 29 Mar 19:00
    #5
    Anonym (BadFeeling) skrev 2014-03-29 15:51:48 följande:

     han är inte mesig på det viset, bara konflikträdd i allmänhet.. 
    Det här är ju grundförutsättningen i så fall :) 
    Jag uppfattade din beskrivning i trådstarten som om han var lite tofflig och brydde sig mycket om vad hon sa och tyckte.
    Därför kände jag det som att han nog skulle sitta och oroa sig över vilket helvete han skulle få när han kom hem - eller inte våga ta konflikten innan och välja att gå utan henne.
    Men om det bara är just vid uppbrotten som han är lite mesig så, så är det väl inga problem. Det kanske till och med kan vara anledningen som gör att han verkligen får upp ögonen för hur hon beter sig.

    Men som sagt, sätt dig ner och prata med honom. Kan han hjälpa dig med en formulering - eller förklaring, till varför hon inte är bjuden?  
    Eller skulle du kanske kunna gå "bakvägen" den här gången och typ "ventilera din oro" via släkten att eftersom dom har varit så på och av hela tiden så vet du inte om det håller fram till bröllopet och att du därför kanske vill bjuda bara din bror "för säkerhets skull" men att du håller dörren öppen (utåt alltså i alla fall) ifall det skulle hålla fram till dess.
Svar på tråden Hur tacklar jag deras relation?