• Äldre 26 Mar 15:45
    4215 visningar
    12 svar
    12
    4215

    Bordsplacering par?

    Jag har börjat fundera på det här med bordsplacering, och undrar hur man gör med par. Jag vet att de inte brukar ha varandra till bordet (om de inte är förlovade), men om man som vi har runda bord, bör de då vara placerade vid samma bord fast med en annan bordspartner, eller vid olika bord, eller det spelar ingen som helst roll?

  • Svar på tråden Bordsplacering par?
  • Alylly­ra
    Äldre 26 Mar 16:46
    #1

    Rent etikettmässigt tror jag inte att det finns någon regel, men det är du som känner dina gäster bäst.
    Vissa par vill ha varandra i närheten. Andra bryr sig inte eller vill till och med helst inte sitta nära varandra.

    Vi satte par där den ena inte kände så många andra gäster bredvid eller i närheten av varandra, och samma med par som hade med sig småbarn så att de lättare skulle kunna kommunicera med varandra. Övriga spred vi ut ganska kraftigt. 

  • Äldre 27 Mar 11:18
    #2

    Det låter ju bra. Det var mest att jag hörde om en tjej som blivit väldigt upprörd över att hennes partner placerats vid ett annat bord än henne, och man vill ju inte trampa på några tår i onödan :)
    Det är väl så jag tänkt mig, att i det fall där paret egentligen inte känner någon annan än oss, så får de sitta vid samma bord, och i övrigt delar vi på dem. Trots allt vill vi ju att folk ska ha en himla rolig kväll, men också att våra vänner från olika umgängeskretsar och släktingar ska få en chans att lära känna varandra.

  • Äldre 27 Mar 11:25
    #3

    Jag hade inte uppskattat att hamna vid ett annat bord än min make faktiskt. Jag hade såklart funnit mig i det och pratat med bordsgrannarna ändå, men jag föredrar att få sitta tillsammans med honom. Brevid honom, mitt emot honom eller åtminstone i närheten och vid samma bord. Kallas oss tråkiga, men vi tycker om det.

    Vi valde att placera par mitt emot varandra och det funkade väldigt bra. Det blir ju inte på riktigt samma sätt med runda bord, men bör ju funka även då. Bara för att man har sin partner i närheten, så betyder det ju inte att man inte kan mixa lite ändå bland släkt och vänner om man vill det.


  • Äldre 27 Mar 13:02
    #4

    Vi gick efter hur paret fungerar när vi gjorde vår bordsplacering. Vissa par fungerar alldeles ypperligt vid varsitt bord, andra vet vi vill sitta nära varandra och vissa bryr sig inte alls. Vi hade också runda bord och i de fall paren inte satt vid samma bord (det vanligaste i vårt fall) satt de så att de såg varandra eller med stolsryggarna mot varandra vid varsina bord. Alla var sjukt nöjda efteråt och eftersom alla påstod att de hade suttit vid det bästa bordet (vi hade fem bord för gästerna...) så gissar jag att ingen blev sur över sin placering! :)

  • Äldre 27 Mar 13:19
    #5

    Åh, det är så svårt det här med att göra en bra bordsplacering! Det är precis det vi hoppas, att alla i efterhand ska tycka att de satt vid bästa bordet! Själv har jag varit på bröllop där man inte bara placerade par vid samma bord, utan dessutom bredvid varandra. Som ensam singel vid mitt bord tyckte jag inte det var jätteroligt :)
    Jag tänker att om man inte placerar par vid samma bord, så skulle man kanske kunna se till att det finns någon annan nära vid samma bord som de känner väl?

  • Äldre 27 Mar 14:28
    #6

    Runda bord är nog svårast att få till bordsplaceringen till.

    Speciellt om dom är större än normala köksbord för man hamnar så långt ifrån dom som sitter på andra sidan och blir liksom begränsad till att prata med dom som sitter till höger och vänster om en själv.

    Vid långbord (E-C-bord typ) så har man istället 5 personer på lämpligt pratavstånd.

    Vi försökte sätta par diagonalt emot varandra och så hade dom någon dom kände antingen på sin ena sida eller mittemot.

    Men tja du har ju i alla fall rätt inställning när du inte bara placerar folk där du tycker att dom är mest dekorativa (typ ;) ) vilket jag har varit med om.

    Men värst av allt är ju fri placering, för då kan man hamna som du beskriver. Helt isolerad liksom.

    Mitt stående tips oavsett vilken typ av placering man ska ha är att färgkoda era gäster.

    Skriv namnen på färgat papper, ta en stor pappskiva och rita ut borden och lägg sen dit lapparna tills ni känner att ni har en bra mix.

    För oss blev det en färg för honnörsbordet, en för Adel, en för Borgare, en för bönder och en för "annan klädsel" då vi ju hade ett tema där klädseln påverkade hur nära man hamnade vid honnörsbordet.

    Vi gjorde killarna i en mörkrare färg och tjejernas lappar i en ljusare (typ mörkblå och ljusblå för alla adel, mörkrosa och ljusrosa för alla borgare...)

    Men ni kan ju färgkoda "hans släkt" i en färg - två nyanser... osv.

    Då är det jätteenkelt att liksom SE vart felen hamnar :)

    Lycka till :)

  • Äldre 27 Mar 16:47
    #7
    Chicita skrev 2014-03-27 14:28:43 följande:

    Mitt stående tips oavsett vilken typ av placering man ska ha är att färgkoda era gäster.

    Skriv namnen på färgat papper, ta en stor pappskiva och rita ut borden och lägg sen dit lapparna tills ni känner att ni har en bra mix.


    Vi gjorde ungefär så, det här låter kanske lite hemskt men vi delade in våra gäster i "sociala" och "mindre sociala" i respektive krets, så jag fick två högar och min man fick två, sedan försökte vi blanda så att vi fick en så bra blandning som möjligt. Vi var åtta runt varje runt bord och det fungerade bra, det var inga jättebord så det funkade. Jag tycker inte att skillnaden mot långsmala bord är så himla stor, min erfarenhet är att man ändå mest pratar med de som sitter på vardera sida. Fördelen som vi såg det med runda bort, vilket också funkade när borden inte var så stora, var att hela bordet kunde delta i diskussioner och samtal, vilket vi tyckte var gött att veta. Och jag kan ju bara hålla med, som ensam eller singel på ett bröllop är det helt jäkla värdelöst att bli placerad när alla andra är par och sitter nära varandra. Fy tusan så trist det blir på en gång..
  • Äldre 27 Mar 17:42
    #8

    Jag börjar ju inse att vi hade det barnsligt lätt med bordsplaceringen, vilket jag är tacksam över. Jag och min mamma gjorde faktiskt den och vi behövde ett A4, en penna och det tog en kvart kanske :P Jag har då inte hört några klagomål sen heller, utan dom flesta verkade nöjda och glada och såg ut att ha det väldigt trevligt med sina bordsgrannar :)


  • Äldre 27 Mar 18:04
    #9
    daniiel skrev 2014-03-27 17:42:06 följande:

    Jag börjar ju inse att vi hade det barnsligt lätt med bordsplaceringen, vilket jag är tacksam över. Jag och min mamma gjorde faktiskt den och vi behövde ett A4, en penna och det tog en kvart kanske :P Jag har då inte hört några klagomål sen heller, utan dom flesta verkade nöjda och glada och såg ut att ha det väldigt trevligt med sina bordsgrannar :)


    Hehe ja vi gjorde det ju extra svårt för oss i och med att vi blandade in 4 olika "sektioner" också.
    Men bara att placera två vanliga släkter- utan att det är några jättesläkter. Kan vara ett riktigt huvudbry om man har några som är väldigt blyga, några som är lite dryga och som inte går att placera vart som helst. Någon som kanske har problem att gå och behöver ha nära till toan och utan att bli inklämd mellan folk... osv... Tja då kan det helt plötsligt bli väldigt stora problem ;) 
  • Äldre 27 Mar 18:23
    #10

    Vi ska ha ett E-bord och har beslutat oss att par kommer ha sin respektive mittimot sig. Sedan, efter buffen (vi ska ha 3-rätters + tårta ca 2 timmar senare) så blir det ny bordsplacering som kommer sitta fast under stolarna. Samtidigt ställs efterrätten fram och det blir som en ny sittning. Nu tänker vi oss att alla hunnit prata lite med sina bordsgrannar (ca 5 st som en här ovanför skriver) under förrätt och buffen. Vi tänkte att de kommer få en från de 5 grannarna som bordskavaljer/dam och att vi nu ska splittra paren. Under tårtan kommer det vara fri sittning. 
    Det är även under efterrätten som talen kommer vara, om någon vill hålla ett ;)

    Hoppas ni hängde med i beskrivningen :P 


  • Äldre 27 Mar 20:23
    #11
    Chicita skrev 2014-03-27 14:28:43 följande:

    Men tja du har ju i alla fall rätt inställning när du inte bara placerar folk där du tycker att dom är mest dekorativa (typ ;) ) vilket jag har varit med om.


    Det var ju också en tanke! Blondiner vid ett bord, brunetter vid ett annat. Vi känner visserligen inte tillräckligt många rödhåriga för att fylla ett helt bord, men nog borde man kunna be någon färga håret? ;)

    Det här med bordsplacering alltså. Ett gäng pratar inte svenska (men inte så många att man kan placera dem för sig själva), jag har ingen aning om vilka av de andra som känner sig bekväma med att prata engelska hela middagen, vissa är väldigt blyga, någon blir odräglig när han har fått i sig ett glas eller två... det ska bli väldigt skönt när det hela är löst!
  • Äldre 27 Mar 22:03
    #12
    Milos skrev 2014-03-27 20:23:39 följande:
    Det var ju också en tanke! Blondiner vid ett bord, brunetter vid ett annat. Vi känner visserligen inte tillräckligt många rödhåriga för att fylla ett helt bord, men nog borde man kunna be någon färga håret? ;)

    Det här med bordsplacering alltså. Ett gäng pratar inte svenska (men inte så många att man kan placera dem för sig själva), jag har ingen aning om vilka av de andra som känner sig bekväma med att prata engelska hela middagen, vissa är väldigt blyga, någon blir odräglig när han har fått i sig ett glas eller två... det ska bli väldigt skönt när det hela är löst!
    Haha :D
    Vilken toppenidé som taget ur denna tråd:
    www.brollopstorget.se/forum/thread/4213109-kan-jag-verkligen

    ;)
    Läs den från start och få många goa skratt :)

    Det låter som om du har en spännande tid framför dig i alla fall ;)
    Kan du placera dom som pratar engelska två och två (alltså typ 2 vid varje bord - så har dom ju varandra att prata med i alla fall, och sen minst 1 eller 2 vid det bordet nära dom som är duktig på Engelska...
    Och givetvis någon som den här duktiga engelsktalande svensken känner vid det bordet också. Då har du täckt upp 4 platser vid ett bord och ändå sett till att dom i alla fall inte blir övergivna utan har någon att prata med. 
Svar på tråden Bordsplacering par?