• Sannis1982

Behöver hjälp med underkjol.

Funderar på att beställa och sy upp denna klänning. Är det någon som vet vilken typ av underkjol man behöver till:)?
  • Svar på tråden Behöver hjälp med underkjol.
  • Sannis1982
    daniiel skrev 2014-03-23 20:40:28 följande:

Vill du ha med ringar eller utan ringar? Satsa antingen på en underkjol med ringar och då gärna 3-4st, alternativt en utan och då tyll i ca 4-8 lager :)

Tack så mycket:). Jag vet inte vad jag vill ha, får nog pröva i butik först. Kan absolut ingenting om bröllopskläningar hehehe. Gillar din kina tråd;). Ska nog beställa från dinobridals. Vet du om dom är ok?
  • daniiel

Fördelen med ringar är ju att dom verkligen ger volym, samt att det oftast känns luftigare och enklare att gå i en klänning som inte har flera lager tyg som slingrar sig runt benen. Vissa upplever inte att det känns så med en underkjol utan ringar, att den slingrar sig, men andra gör det. Ringar, främst om man har många, är dock knepigare att sitta i. Även ringar oftast är mjuka och väldigt böjbara. Då kan en underkjol utan ringar kännas bättre. En underkjol utan ringar ger också oftast ett mjukare intryck. Sedan hur många lager tyll i underkjolen beror ju på hur pass mkt vidd man vill att kjolen ska ha. Är man osäker, så är det bättre att ta en med många lager, fler än man tänkt sig, för då kan man enkelt klippa bort lager för lager tills man känner sig nöjd :)

Jag har själv väldigt positiva erfarenheter av Dino och jag vet fler andra brudar, både här på BT och IRL som är nöjda med sina klänningar därifrån :) Sedan finns det ju aldrig några garantier, men jag skulle utan tvekan kunna beställa av dom igen. 

• Sannis1982
    daniiel skrev 2014-03-23 22:44:48 följande:

Fördelen med ringar är ju att dom verkligen ger volym, samt att det oftast känns luftigare och enklare att gå i en klänning som inte har flera lager tyg som slingrar sig runt benen. Vissa upplever inte att det känns så med en underkjol utan ringar, att den slingrar sig, men andra gör det. Ringar, främst om man har många, är dock knepigare att sitta i. Även ringar oftast är mjuka och väldigt böjbara. Då kan en underkjol utan ringar kännas bättre. En underkjol utan ringar ger också oftast ett mjukare intryck. Sedan hur många lager tyll i underkjolen beror ju på hur pass mkt vidd man vill att kjolen ska ha. Är man osäker, så är det bättre att ta en med många lager, fler än man tänkt sig, för då kan man enkelt klippa bort lager för lager tills man känner sig nöjd :)

Jag har själv väldigt positiva erfarenheter av Dino och jag vet fler andra brudar, både här på BT och IRL som är nöjda med sina klänningar därifrån :) Sedan finns det ju aldrig några garantier, men jag skulle utan tvekan kunna beställa av dom igen. 

Men då prövar jag att sy in mera tyll och klipper bort det ifall det blir för mycket. Planerar att ha på mig klänningen hela dagen så det blir nog bäst;). Jag kommer att försöka med dino, Jag vet att det kan gå lite hur som helt, men jag testar och hoppas på det bästa:). Härligt att höra att det har gått bra för dig:)
  • daniiel
    Sannis1982 skrev 2014-03-23 23:15:26 följande:
    Men då prövar jag att sy in mera tyll och klipper bort det ifall det blir för mycket. Planerar att ha på mig klänningen hela dagen så det blir nog bäst;). Jag kommer att försöka med dino, Jag vet att det kan gå lite hur som helt, men jag testar och hoppas på det bästa:). Härligt att höra att det har gått bra för dig:)
    Det kommer nog bli jättebra :) Den här har tex 8 lager tyll och det tror jag räcker gor och väl, www.dinobridals.com/discount-store-princess-charming-ball-gown-eight-tiered-pure-tulle-wedding-petticoat-p-615858.html

Dino brukar ju dock sy in en underkjol ibland vet jag, så det skulle du ju kunna fråga om dom gör det i din klänning också. Ett till tips är att fråga hur många lager tyll dom kommer sy själva kjolen i. Om det är tillräckligt många, så är det inte säkert att det behövs någon underkjolen. Plus att om du tycker det känns som få, så har du chansen att be dom öka på lagren. 

Jo, och vill du inte ha pärlor och paljetter på klänningen, så säg till om det! Dom älskar överlag att överösa alla klänningar med sånt nämligen ;) 
  • Sannis1982
    daniiel skrev 2014-03-23 23:48:21 följande:
    Det kommer nog bli jättebra :) Den här har tex 8 lager tyll och det tror jag räcker gor och väl, www.dinobridals.com/discount-store-princess-charming-ball-gown-eight-tiered-pure-tulle-wedding-petticoat-p-615858.html

Dino brukar ju dock sy in en underkjol ibland vet jag, så det skulle du ju kunna fråga om dom gör det i din klänning också. Ett till tips är att fråga hur många lager tyll dom kommer sy själva kjolen i. Om det är tillräckligt många, så är det inte säkert att det behövs någon underkjolen. Plus att om du tycker det känns som få, så har du chansen att be dom öka på lagren. 

Jo, och vill du inte ha pärlor och paljetter på klänningen, så säg till om det! Dom älskar överlag att överösa alla klänningar med sånt nämligen ;) 
    Vad bra:), då ska jag prata med dom om det. Såg nu att exakt den klänningen finns ju på landybridal. Får se vem jag beställer ifrån.

En dum fråga: Måste man citera varje gång man svarar i sin egen tråd? Får du mitt svar ändå? Jag blev medlem igår så jag kan inte sidan så mycket hahaha. Men har ofta varit här inne och läst bland trådarna:). Nu känner jag mig dummast i hela världen hahaha
  • daniiel

Haha nej, man behöver inte citera. Det kan vara bra om man svarar någon specifik, speciellt om det är i en tråd där många skriver, så man ser vem personen riktar sig till.

Man kan ju dock citera och sedan plocka bort texten, för att det inte ska bli lika långa inlägg. Framförallt om den man svarar har skrivit något långt.  Såhär alltså.

Sannis1982 skrev 2014-03-24 09:33:08 följande:

Vissa skriver bara namnet såhär "Sannis1982 - Sedan sitt svar..", men inte ens det behöver man göra. Innan dom gjorde om forumet för någon vecka sedan, så fick man inga aviseringar om att någon svarat i en tråd man följer, men nu får man avisering om det oavsett om någon citerat ett inlägg man skrivit eller bara skrivit i tråden.

Tillbaka till klänningen nu då :P

Landy har den klänningen inlagd flera gånger på sin sida, jag tror dock att dom är lite dyrare. Du kan nog räkna med att Dino är ca 1000-1500kr billigare, samt snabbare. Men Landy är allt som oftast toppen att beställa ifrån, så det blir nog också bra :) 
  • Sannis1982

Hahahaha okej då vet jag! Man behöver inte citera varje gång hahah:). 

Jag ÄLSKAR verkligen den klänningen och har ända sedan jag såg bröllopsduellen velat ha på mig den när jag gifter mig:). Hade du vågat beställa den från dino istället? Det är ju trots allt mycket billigare. Jag mailade dom i lördags om att jag vill skicka bilder och osv. Brukar det ta lång tid innan dom svarar? Gud...jag bara överöser dig med massa frågor hahaha. Men jag uppskattar verkligen hjälpen:). Man drunknar ju i alla dessa kinasidor, det finns ju så många;)

• daniiel

Samma här, det var (är) min drömklänning och jag beställde den från DHgate. Det var innan jag visste att Dino var så bra. Tyvärr kom den i fel storlek och utan snörning. Hade beställt den i strl 40 med snörning och fick den i strl 38 utan snörning, så den var ju alltså för liten. Med bara ca en månad kvar till bröllopet fick jag panik och beställde en annan klänning från Dino, som kom i tid och passade, men jag ångarar så otroligt mkt att jag inte beställde just den här från Dino också. Den är helt underbar!!! 

Jag hade utan tvekan vågat beställa den från Dino, men jag hade varit väldigt specifik med vad jag ville ha. Tex skrivit exakt hur många lager tyll jag vill ha i kjolen och att jag inte vill ha pärlor och paljetter, samt hur många cm brett jag vill att bandet i midjan ska vara, att det ska vara avtagbart och att rosetten ska vara avtagbar från själva bältet. Det är ju mina önskemål nu, men bara som exempel på hur pass specifik jag hade varit. Man måste dock formulera sig enkelt, med korta meningar, och gärna i punktform.

Man kan räkna med svar inom en vecka, oftast kanske efter 2-3 dagar :)

• Sannis1982

Åh, vad bra:). Då beställer jag den från dino. Kommer kännas helt underbart att ha på mig den på bröllopet. Överrtalade min pojkvän att vi ska gifta oss i kyrka. Han ville gifta sig borgligt, och ha allt väldigt enkelt. Men det känns inte rätt för mig. Så nu är jag överlycklig och kan inte tänka på annat hahaha.
    Jag har skrivit exakt hur jag vill ha klänningen på kort där jag har skrivit in texten via paint:). Men måste bara lägga till att jag inte vill ha pärlor eller paljetter och hur jag vill göra med underkjolen;).

Vad tråkigt att höra om den första klänningen du beställde:(. Jag hade blivit helt panikslagen hihihi. Var det nära inpå bröllopet eller hade du lång tid på dig att skaffa en ny klänning? 

• Sannis1982

Åh, vad bra:). Då beställer jag den från dino. Kommer kännas helt underbart att ha på mig den på bröllopet. Överrtalade min pojkvän att vi ska gifta oss i kyrka. Han ville gifta sig borgligt, och ha allt väldigt enkelt. Men det känns inte rätt för mig. Så nu är jag överlycklig och kan inte tänka på annat hahaha.
    Jag har skrivit exakt hur jag vill ha klänningen på kort där jag har skrivit in texten via paint:). Men måste bara lägga till att jag inte vill ha pärlor eller paljetter och hur jag vill göra med underkjolen;).

Vad tråkigt att höra om den första klänningen du beställde:(. Jag hade blivit helt panikslagen hihihi. Var det nära inpå bröllopet eller hade du lång tid på dig att skaffa en ny klänning? 

• daniiel
    Hehe ja, vi gick från att ha ett enkelt borgerligt bröllop med klänning från HM och grillparty i byastuga med bara våra kompisar till kyrkligt bröllop med 3-rätters middag i festvåning på hotell och hela tjocka släkten inbjuden i planeringen :P Det var alltså jag som vann!, men maken har sagt att han i efterhand är glad att vi körde på det och inte det enklare faktiskt. Även om det ändå var relativt enkelt.

Det är toppen att göra så, så man kan rita pilar och grejor och visa :P Har du skrivit hur långt du vill ha släpet?, om du vill ha något släp. Om det inte är så att man inte vill ha släp, så glömmer man ofta att skriva något om det, men det finns ju många olika släplängder.

Vi började planera vårt bröllop i februari och gifte oss i augusti, så vi hade inte lång tid på oss för något :P Jag beställde först en kortare brudklänning från Dino, sedan en lång klänning från DHgate som också blev fel i storlek, för att efter det beställa den här klänningen från en annan säljare på DHgate och den blev ju som sagt i fel storlek. Med då ca 5 veckor kvar till bröllopet vänade jag mig till Dino i panik om en klänning och efter 3 veckor hade jag den hemma, helt i rätt storlek. Behövde bara lägga upp den ett par cm i framkant, men hade ju 2 veckor på mig att ordna det :) Jag ångrar bara att jag inte beställde den här klänningen från Dino då, men jag fick någon kortslutning i huvudet :P haha
  • Sannis1982

Shit!!! Jag är ett riktigt kontrollfreak så jag hade nog blivit smått galen om jag stog utan klänning 4 veckor innan bröllopet hahaha. Stackars dig:)!!! Tur att det löste sig iallafall. Det är nog ganska vanligt att killar vill ha enkla bröllop, men tur då att man har världens bästa övertalningsförmåga hahaha.
    Vi bestämde oss för kyrkligt bröllop förra veckan och vi ska gifta oss i augusti. Men det känns helt ok, vi ska ändå ha det ganska enkelt. Så länge jag får ha på mig klänningen så är jag nöjd hahaha.

Jag vet inte riktigt om släp än. Jag planerar att ha på mig klänningen hela kvällen och jag vet inte om det är så bra att ha släp då. Tror du att den skulle vara i vägen? Men samtidigt undrar jag om klänningen skulle bli fin utan....man kanske kan ha en liten?  

Svar på tråden Behöver hjälp med underkjol.