• augusti

    Baka minitårtor. Bra idé eller dålig?

    Hej!
    JAg funderar lite på att baka egna minitårtor till bröllopet. Det kan väl inte vara så svårt tänker jag.... som aldrig i mitt liv bakat en tårta. Men har ju lite tid att öva..

    Jag har kollat på youtube när folk bakar minitårtor och man kan använda konservburkar tydligen, skit smart! Fyllningen borde väl inte vara så svår att mixa ihop och lägga på eller?

    Men att lägga på smörkrämen och locket snyggt och dekorera....det tänker jag är svårt kanske. Tips på hur jag ska tänka där?

    Är det något särskilt ni som kan baka kan tipsa om? vad bör jag tänka på när jag provar?

    Någon annan som är oerfaren bagare som ska baka själv?

    Tar tacksamt emot tips! 

  • Svar på tråden Baka minitårtor. Bra idé eller dålig?
  • Chicita

    Jag bakar en hel del tårtor på amatörnivå.
    Och ju mindre tårtorna är - destå svårare att få på locket riktigt snyggt. Så det gäller att du tränar.
    Det tar också väldigt mycket längre tid att baka småtårtor (portionsbitar) än att baka större tårtor.
    Det är oftast därför som portionstårtor / bakelser kostar 2-3 gånger så mycket mot motsvarande mängd vanlig tårta.

    Så börja probaka nu - gör gärna 10 småtårtor åt gången och ta tid. Och nu menar jag all tid, hur lång tid tog det från att du började - inklusive tid i ugnen + tid för avsvalning + tid för fyllningen att sätta sig över natten + tid för att spackla med smörkräm, kavla ut sockerpasta / marsipan och täcka (om du inte ska ha bara smörkrämstäckta bakelser då) osv... 
    Fundera ut hur dom ska fraktas, förvaras mm...
    Och räkna med att du ska göra flera extra till bröllopsdagen (alltså om ni är 55 gäster så kanske du gör 60 stycken ifall det skulle hända något med 5 av dom)  

  • ThereseV

    Vi hade miniårtor på vårt bröllop. Vi beställde från ett bageri, men dom hade aldrig gjort sådana innan. Dom blev jättebra, men hon sa i efterhand att hon aldrig i livet kommer baka det igen, så dom ar tydligen rätt jobbiga att göra..och hon jobbar ändå med det. 

    Men som chicita sa, testa att baka så märker du nog rätt snabbt om det är något du vill ge dig in på:) 

  • augusti

    oj, är det så mycket jobbigare....hm....då kanske man får tänka om lite.
    Ska göra som Chicita föreslår och göra 10st och ta all tid, och får väl avgöra efter det om det är värt det, eller om det är värt att beställa. ( jag tippar på att jag kommer att ångra mig haha)

    Fråga Therese, vad betalade du för minitårtorna? hur många vart det.  

  • ThereseV
    augusti skrev 2014-03-19 18:53:31 följande:

    oj, är det så mycket jobbigare....hm....då kanske man får tänka om lite.
    Ska göra som Chicita föreslår och göra 10st och ta all tid, och får väl avgöra efter det om det är värt det, eller om det är värt att beställa. ( jag tippar på att jag kommer att ångra mig haha)

    Fråga Therese, vad betalade du för minitårtorna? hur många vart det.  


    Oj, nu minns jag inte vad det blev, men det var nog samma pris som det kostade per bit om vi beställt tårta, så det blev inte alls speciellt dyrt..Jag tror dock dom hade tagit ett annat pris idag, och man ska nog räkna med att det blir lite dyrare än vanlig tårta:P Men jag hade lätt valt mini-tårtor igen, även om det hade varit dyrare. Supersöta och absolut inget kladd och krångel med att skära:)
    Vi beställde ungefär 80 st :) 
  • augusti

    Ja, de är ju så fruktansvärt fint med minitårtor, och så en lite större tårta på toppen som jag o maken kan dela på <3 

    Har även tittat på cupcakes, men är inte det lite "torrt"?
    Säkert mkt enklare att baka dock.... Någon idé om det kanske är ett bättre alternativ, eller är det bara en "fluga" som inte är värd besväret? 

  • ThereseV

    Jag tycker upcakes är lite tråkiga, så jag hade hellre kört på minitårtor, även om det kostar lite mer.. Men om man gillar cupcakes så kan man ju absolut ha det, men då tycker jag man ska ha en lite större cupcake på toppen också:P

  • augusti

    mmm jag känner nästan också att cupcakes är lite tråkigt, det ser lite fint ut ibland, men jag tänker att det är mkt tråkigare inuti än tårta, sen är ju minitårtorna finare :)

    fin pynt, men trist inuti?

  • Chicita

    Min personliga åsikt när det gäller cupcakes  -  där brudparet ändå ska ha tårta... är att jag väldigt gärna också skulle haft samma som brudparet åt. :P
    Det känns lite som "vi äter tårta och så får ni en billigare variant att hålla till godo med".
    Sen finns det ju jättelyxiga cupcakes med fyllning, nästan så dom blir som små minitårtor också... men just den där känslan av "ska inte jag få samma som brudparet" tror jag att många andra också känner. Oavsett om dom föredrar cupcakes ;)
    Sen är väl 99% av sveriges befolkning så väluppfostrade att dom inte skulle säga något utan snällt tugga i sig sin cupcake och säga att den var jättegod (även om den var en sån där torr och trist muffins-aktig sak med lite sliskig glasyr på)

    Så om ni ska ha cupcakes så gör en dubbel cupcake på toppen som ni kan skära i. Bara så att alla liksom får samma sak.
    Det känns shysstast :)  

  • Rin

    Cupcakes behöver ju inte vara trista. Det är lite samma med dem som med staplade tårtor, vi har tagit över idéen från USA där det ofta är lite torrt och ganska kompakt för att hålla uppe tyngden av dekorationerna. Men svenska smaker är annorlunda och det finns många som experimenterar med hur man kan göra det både fint och gott.
    Cupcakes kan ju t.ex. fyllas med något, då blir det inte tråkigt. Hur torr den är beror helt på receptet. Mina cupcakes blir aldrig torra, men det är också ett recept med mycket vätska i. Jag har gärna frukt eller bär i smeten, vilket också fungerar super.
    Som sagts ovan, prova dig fram. Det finns så otroligt mycket man kan göra, bakning är verkligen en djungel nu för tiden.  

  • daniiel
    Chicita skrev 2014-03-19 19:20:04 följande:

    Min personliga åsikt när det gäller cupcakes  -  där brudparet ändå ska ha tårta... är att jag väldigt gärna också skulle haft samma som brudparet åt. :P
    Det känns lite som "vi äter tårta och så får ni en billigare variant att hålla till godo med".
    Sen finns det ju jättelyxiga cupcakes med fyllning, nästan så dom blir som små minitårtor också... men just den där känslan av "ska inte jag få samma som brudparet" tror jag att många andra också känner. Oavsett om dom föredrar cupcakes ;)
    Sen är väl 99% av sveriges befolkning så väluppfostrade att dom inte skulle säga något utan snällt tugga i sig sin cupcake och säga att den var jättegod (även om den var en sån där torr och trist muffins-aktig sak med lite sliskig glasyr på)

    Så om ni ska ha cupcakes så gör en dubbel cupcake på toppen som ni kan skära i. Bara så att alla liksom får samma sak.
    Det känns shysstast :)  


    Jag håller med :)
  • augusti

    Näe alltså det känns lite taskigt att sitta och mumsa tårta och så får de andra en torr muffin haha
    JAg tänker att alla får samma isåfall. Men näe, det känns mer och mer som tårta eller minitårtor och utesluter cupcakes även om de SER himla fina ut. 

  • Chicita
    augusti skrev 2014-03-19 19:42:53 följande:

    Näe alltså det känns lite taskigt att sitta och mumsa tårta och så får de andra en torr muffin haha
    JAg tänker att alla får samma isåfall. Men näe, det känns mer och mer som tårta eller minitårtor och utesluter cupcakes även om de SER himla fina ut. 


  • Sicsthlm

    fin idé men strunt i det tycker jag. Jag kommer tex ALDRIG ihåg vad jag åt på bröllopsfester och inte min man heller, och att stå och svettas över gulliga tårtor/ cupcakes tar väl enorm tid som ni kan lägga på annat.

  • ThereseV

    Fast just tårtan har jag verkligen tänkt på när jag varit på bröllop. På ett som jag var på så var jag en av dom sista som tog och allt var bara en oaptitlig sörja...och sedan, på min brors, så hade dom minitårtor och jag tyckte det var väldigt trevligt att få en "fräsch" bit..och slippa fundera över hur stor bit man får ta:P 
    Men jag skulle som sagt rekommendera att beställa istället för att baka själv:) 

Svar på tråden Baka minitårtor. Bra idé eller dålig?