• Lihoo

    Princess ring

    Hej!

    Diamantring i 18K guld

    Jag behöver lite råd ang kvalité på ring. För självklart får man vad man betalar för.
    Men det jag undrar är hur ringen www.guldfynd.se/article/diamantring_i_18k_guld_0434258 håller för ett vardagsbruk då jag förälskat mig i den modellen. Bättre/sämre kvalite? Då den kostar 6780kr för 1st 10ct + 14st 0.1ct när en liknande från classic serien från Smycka med liknande sten uppstättning går på på 0,24ct  kostar ca 4000kr mer men samma bredd och höjd. Bägge har kvaliten wsi.

    Jag tvekar lite just för jag är skeptisk på kvalitén och gärna skulle vilja höra andras upplevelser som äger rigar ur princess serien.

    Mitt andra alternativ är att kommbinera en Rhen ring på 0,15ct wvs från schalin med 10st 0.3ct wsi, Nackdelen är att den är dubbelt så dyr men samtidigt att jag ej kommer se den innan jag isfl beställt en ring.

    Schalins ringar River Rhen 0,10 ct

    Alla är 3mm bred och 1.5mm hög. 

  • Svar på tråden Princess ring
  • filibustern

    jag prövade faktiskt den översta ringen när vi var och provade ringar sist. jag gillade den. men inte så att ajg vill ha den, passade inte mig riktigt. men nog kändes den bra! nätt men ändå stadig! jag vill gärna ha en ring jag kan använda i vad jag än gör (det mesta i alla fall) och jag skulle nog törsa göra det med en ring som den. om jag hade valt den. :) min åsikt. ^^

  • MissTC

    Hej hej =)

    Först vill jag påpeka att nu har guldfynd höjt sin palladiumhalt i sina vitgulds ringar, vet ej exakt, kanske någon annan som vet?

    Eftersom du vill ha vitguld? så antar jag att du vet redan hur det funkar med vitguld.. Men de du ska göra är att fråga om palladiumhalt, och den ska helst vara över 14% ... O i och med att smyckas pris lät väldigt lågt så skulle jag inte gå och köpa något hos dom i vitguld.

    Sen ser ju ringen ut att ha fadeninfattning (den översta bilden) på sidostenarna, alltså att dom ligger i en kanal men med klor, och o om jag förstått det rätt så är det väl en av dom säkraste fattningarna. Alltså inte mitt stenen.
    Nu vet jag att många sover och gör precis ALLT typ med sina stenringar. Men ne, om du vill att din ring ska ha ett
    långt liv så ska du ta av dig den när du sover,duschar,städar mm... Och även för att det är mest hygieniskt oxå så ska man tvätta sin ring, minst en gång i veckan med diskmedel o vatten.. Man springer ju gärna inte runt i smutsiga kläder =P

    Jag förstår att man vill ha sin förlovningsring/vigeslring jämt. Men att ha den på fingret jämt så kan även de skapa irritation och svamp. Tex, tvättar du händerna med ringar på så samlas de lätt fukt inne i stämplar och så. så är man vit under ringen så är det bäst att låta huden andas och ringen torka ordentligt.

    Haha men nu ska jag nog komma till sak, om det inte kändes hundra tycker jag du ska leta vidare. Sen kan väl jag tycka att dom två ringar du visade inte riktigt passa ihop, kändes lite som pannkaka på pannkaka med mittstenarna. Men va vet jag det kanske ser bättre ut i verkligheten..

    Nu kan jag inget om denna sida, så kan inte alls rekommendera den. Men hitta sidan genom en annan tråd här. och till ringen på bilden där nere så kanske något sådant här skulle vara fint?
    http://www.glimrra.se/weddings/wedding-rings-Vigselring-guldring-diamantring-silverring-wedding-ring-goldring-diamontring-silverring-planring?product_id=493

    Tycker du ska gå bananas och gå runt o prova alla möjliga ringar.. Även sådana som du kanske tror att du inte gillar. För då kanske du blir mer säker på vad du faktiskt gillar =)

    Sen måste jag bara tillägga att angående priset, tänk på att du ska ha den väldigt länge.. Mobiler, datorer mm kostar massor, men hur länge håller de? En ring är något som kan gå i arv..

    Ursäkta det långa inlägget =)

  • MissTC

    Oj, jag ber om ursäkt, hahaha.. kollade inte nicknamnen och trodde de va trådstartaren som skrivit till sig själv och svarade utifrån det oxå.. haha ursäkta röran =P

  • Lihoo

    Ja miss tc det blev lite tokigt kan läggas till som förklaring att det är en vigselring jag är på jakt efter. Har en 4mm bred vitgulds ring från schalins nu som jag är nöjd med. Då jag jobbar inom vården åker ringarna av varje dag endå men för att komma till sak så det jag menar är att jag tycker mycket om modellen från guldfynd i princess-serien men tvekar för den är mycket billigare än en i samma ct och liknande fattning från smyckas Classic-serie. Så hur kan den vara billigare? Är det kvalitén som är sämre? Palladium halten är 16% i den från guldfynd. Som alternativ har jag kollat upp en Rehn ring från schalins som har den fattning på mittenstenen som jag gillar. Men då den saknar stenar på sidan kan de sätta dit flera efter mitt tycke samt på samma skena som min förlovningsring. MEN jag kan ju inte heller prova den innan den är gjord. Den har dubbelt så mycket ct och är därmed dubbelt så dyr men det jag främst är ute är efter vettig kvalité utan att ruinera mig då jag tyvärr inte har obegränsad budget. Samtidigt funderar jag på om man ska satsa på större stenar, för när den sen används sen försvinner ju gnistret och blir mer diskret och jag är rädd för att försmå diamanter försvinner in i skenan Men tack för bra tips!

  • MissTC

    Oj, nu kanske jag missuppfatta helt.. trodde du mena att Smyckas ring var mkt billigare.. Schalins har ju oxå 16% i sina ringar o de är ju väldigt bra =)

    Du kanske ska ta en vända till, och prova enstensringar o även ringar med sidostenar. Ett tips är att när du är i en butik o provar, be om att få foto din hand med ringarna på.. På så sätt är de lättare att kika på bilderna o minnas hur de såg ut på handen.. De hjälpte mig att välja min ring iaf =)

  • Sezzie

    Nu är inte jag så bra på det där med kvalitét faktiskt....men jag har likadan Princess ring i gult guld fast med två rader diamanter. Den är fantastiskt vacker & jag är helnöjd. Köptes på guldfynd. Dock en hel del andra problem vid beställningen, men ringen är underbar. Liknande ring finns även på Albrekts har jag sett, men inte riktigt likadan.. Haft den bara ca en månad dock. Är väldigt rädd om den & har den inte på mig när jag inte borde ;)



     

  • Lihoo

    Det blev en Rhen ring från schalins till slut och jag är jätte nöjd. Den känns rejälare och gedigen. Det är en 0.15ct wvs med tillagda 10st 0.03ct wsi.


    Skillnaden mellan min ring och princess ringen till höger med 0.10ct wsi och 14st 0.01ct wsi. Priset skiljer sig med det dubbla men för mig var det värt det i slutändan. 
  • Lihoo
    Sezzie skrev 2014-03-06 10:31:16 följande:

    Nu är inte jag så bra på det där med kvalitét faktiskt....men jag har likadan Princess ring i gult guld fast med två rader diamanter. Den är fantastiskt vacker & jag är helnöjd. Köptes på guldfynd. Dock en hel del andra problem vid beställningen, men ringen är underbar. Liknande ring finns även på Albrekts har jag sett, men inte riktigt likadan.. Haft den bara ca en månad dock. Är väldigt rädd om den & har den inte på mig när jag inte borde ;)


     


     


    Provade också din ring men upplevde den lite för bred för mig men jätte fin är den!
  • VANBRUUN
    Lihoo skrev 2014-03-05 19:50:50 följande:

    Hej!

    Jag behöver lite råd ang kvalité på ring. För självklart får man vad man betalar för.
    Men det jag undrar är hur ringen www.guldfynd.se/article/diamantring_i_18k_guld_0434258 håller för ett vardagsbruk då jag förälskat mig i den modellen. Bättre/sämre kvalite? Då den kostar 6780kr för 1st 10ct + 14st 0.1ct när en liknande från classic serien från Smycka med liknande sten uppstättning går på på 0,24ct  kostar ca 4000kr mer men samma bredd och höjd. Bägge har kvaliten wsi.

    Jag tvekar lite just för jag är skeptisk på kvalitén och gärna skulle vilja höra andras upplevelser som äger rigar ur princess serien.

    Mitt andra alternativ är att kommbinera en Rhen ring på 0,15ct wvs från schalin med 10st 0.3ct wsi, Nackdelen är att den är dubbelt så dyr men samtidigt att jag ej kommer se den innan jag isfl beställt en ring.

    Alla är 3mm bred och 1.5mm hög. 


    WSI alltså Wesselton(H-färgad) samt Slightly Included i klarhet ger ofta en väldigt bra kombination i förhållande till priset. Jag vet att guldfynd har god slipning på sina diamanter, jag hade försökt hitta en som har väldigt god eller bättre då det inte skiljer så mycket i pris för ett mycket bättre lyster i stenen. 

    Vad schalins har för kvalité på sina stenar vet jag ej men hör med dem innan du bestämmer dig för köp. 

    Oj, ser att du redan köpt din ring, roligt att du är nöjd! Förhoppningsvis kanske någon annan har glädje av detta inlägget.  
    www.VANBRUUN.com diamanter, vigsel- och förlovningsringar.
Svar på tråden Princess ring