• Salt

    Visa din förlovningsring!

    Hej allihopa! 
    Är på jakt efter förlovningsring, och det vore kul att se era!
    Vet att det redan finns en "visa din ring tråd", men tänkte att här kan man visa upp enbart förlovningsringen! 

    Vill gärna veta vart ni köpt den, hur ni tänkte kring carat och metall och vad ni fick betala.

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Visa din förlovningsring!
  • FrökenW
    VANBRUUN skrev 2014-04-09 18:13:01 följande:

    Hej,
    Ni som har en enstensring som förlovningsring, hur kommer detta sig? Vi är nyfika då det av tradition i Sverige länge varit så att man har släta ringar men det blir allt vanligare med enstensringar som förlovningsring precis som man exempelvis har i USA, Storbritattanien och på andra platser i världen.

    Är det film, kändisar eller kunligheter som inspirerat er att gå denna vägen eller är det era respektive som valt att köpa denna typ av ring när de fria?

    Ska bli kul att se svaren! 


    Jag ville ha en enstensring men tycker vigselringen är den 'viktigare' eller 'tyngre ringen', som jag vill kunna ha på mig jämt. Förlovningsring kan jag tänka mig att plocka av mig när den är osmidig eller när jag befinner mig på platser där det inte bör viftas allt för mycket med guld och ädla stenar. Därför blir förlovningsringen en vintageinspirerad enstensring med sidostenar och vigselringen visserligen en allians, men en halv- så den går att vända. 

    Att jag över huvud taget vill ha en enstensring har säkert med inverkan från UK och USA att göra, har spenderat en del tid i ffa England vilket förmodligen satt sina spår. 

    Hade sambon valt själv utan att kolla vad jag ville ha hade han köpt en klassisk slät, men han är glad för att jag tipsade då han tycker den vi valde tillsammans passar mig mycket bättre. Säger han i vart fall, hur mycket det beror på att han inte vill att jag ska ha dåligt samvete för att jag önskade mig något betydligt dyrare vet jag ju inte. ;)
  • majblomma
    VANBRUUN skrev 2014-04-09 18:13:01 följande:

    Hej,
    Ni som har en enstensring som förlovningsring, hur kommer detta sig? Vi är nyfika då det av tradition i Sverige länge varit så att man har släta ringar men det blir allt vanligare med enstensringar som förlovningsring precis som man exempelvis har i USA, Storbritattanien och på andra platser i världen.

    Är det film, kändisar eller kunligheter som inspirerat er att gå denna vägen eller är det era respektive som valt att köpa denna typ av ring när de fria?

    Ska bli kul att se svaren! 


    Jag hade inget intresse för ringar alls, förväntade mig en slät ring i rött guld. Brydde mig inte ett smack om diamanter. Det var min man som ville köpa en enstensring till mig. Vi bodde utomlands och hans tjejkompis var hans smakråd. Sedan blev jag mer intresserad själv. Nu är jag helt indoktrinerad och älskar enstensringar! Men svaret på din fråga är att min man och landet vi bodde i inspirerade mig. Det är alltså inte kändisar eller prinsessor som har influerat mig
  • augusti

    jessi85, vad har du för carat?
    JAg kollar på ringar, och kan inte bestämma mig för jag vet inte hur stort tex 0.6ct ser ut på fingret! 

    Tycker din ring ser alldeles fantastisk ut!

  • Lingtardo

    Mina två förlovningsringar. En slät enstensring, vred på den släta ringen så att man kunde se stenen som är på 0.05 ct. Annars så brukar inte den synas när den stora ringen är på något. Den stora är en halo ring där den stora stenen är 2 ct och resten är 0,38 ct. 

  • VANBRUUN
    augusti skrev 2014-04-10 20:12:48 följande:

    jessi85, vad har du för carat?
    JAg kollar på ringar, och kan inte bestämma mig för jag vet inte hur stort tex 0.6ct ser ut på fingret! 

    Tycker din ring ser alldeles fantastisk ut!


    Ett tips kan vara att kolla dessa filmer för att få en bra förståelse för hur stor en diamant upplevs i verkligheten. Värt att ha i åtanke är det inte bara är Caratvikten som avgörs hur stor en diamant upplevs utan även slipningen.


     



    ">

     0.25 Carat



    ">

     0.50 Carat



    ">

     0.70 Carat 


     



    ">

    1.00 Carat


     


    Lycka till :)


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Innuendo
    VANBRUUN skrev 2014-04-09 18:13:01 följande:

    Hej,
    Ni som har en enstensring som förlovningsring, hur kommer detta sig? Vi är nyfika då det av tradition i Sverige länge varit så att man har släta ringar men det blir allt vanligare med enstensringar som förlovningsring precis som man exempelvis har i USA, Storbritattanien och på andra platser i världen.

    Är det film, kändisar eller kunligheter som inspirerat er att gå denna vägen eller är det era respektive som valt att köpa denna typ av ring när de fria?

    Ska bli kul att se svaren! 


    Jag har inte en enstensring men "hakar på" din fråga hoppas det är okej. Jag läste för en tid sedan en artikel någonstans där just detta togs upp. Det stod precis det du säger, att traditionellt har vi i Sverige haft släta ringar. I den artikeln stod det att vi blir ju influerade av allt amerikanskt, sålunda har även deras faiblesse för stora maffiga enstensringar påverkat oss.

    Och som du säger har ju många kändisar stora ringar vilket säkert också påverkar. Det kändisar gör och har blir ju snabbt "inne" och "trendigt", vare sig det gäller att kånka runt på små råttliknande hundar i handväskan eller stora enstensringar.

    Eller så är det helt enkelt dags för ett nytt "mode" när det gäller ringar, vad vet jag. Det går ju mode i ringar likväl som i kläder, frisyrer, skor m.m.

    Jag skulle själv inte kunna ha en enstensring, varken med stor eller liten ring, eftersom jag inte illar det för egen del. Men visst kan de vara snygga på andra! Jag tycker dock att när stenarna blir för stora ser de ut som cz eller andra "fuskstenar", tycker öht att för stora stenar i ringar gör att ringen ser "oäkta" ut. Och nej, jag är inte avundsjuk för att jag inte har råd att köpa en sådan ring själv... Observera att jag inte hävdar att alla som väljer enstensring gör det för att kändisar har det, jag säger bara att det kanske påverkar "modet" för ringar vad kändisar har!


    Även helgon har ett förflutet, även syndare har en framtid.
  • augusti

    Jag kan ju säga för egen del att jag inte reflekterat över varför.

    Jag tycker det är snyggt liksom! Sen tycker jag att kändisar oftast har alldeles för stora stenar så d ser lite tacky ut, men en stor sten som glittrar i en lagom storlek som passar handen är vackert!


    Innuendo skrev 2014-04-14 18:24:29 följande:

    Jag har inte en enstensring men "hakar på" din fråga hoppas det är okej. Jag läste för en tid sedan en artikel någonstans där just detta togs upp. Det stod precis det du säger, att traditionellt har vi i Sverige haft släta ringar. I den artikeln stod det att vi blir ju influerade av allt amerikanskt, sålunda har även deras faiblesse för stora maffiga enstensringar påverkat oss.

    Och som du säger har ju många kändisar stora ringar vilket säkert också påverkar. Det kändisar gör och har blir ju snabbt "inne" och "trendigt", vare sig det gäller att kånka runt på små råttliknande hundar i handväskan eller stora enstensringar.

    Eller så är det helt enkelt dags för ett nytt "mode" när det gäller ringar, vad vet jag. Det går ju mode i ringar likväl som i kläder, frisyrer, skor m.m.

    Jag skulle själv inte kunna ha en enstensring, varken med stor eller liten ring, eftersom jag inte illar det för egen del. Men visst kan de vara snygga på andra! Jag tycker dock att när stenarna blir för stora ser de ut som cz eller andra "fuskstenar", tycker öht att för stora stenar i ringar gör att ringen ser "oäkta" ut. Och nej, jag är inte avundsjuk för att jag inte har råd att köpa en sådan ring själv... Observera att jag inte hävdar att alla som väljer enstensring gör det för att kändisar har det, jag säger bara att det kanske påverkar "modet" för ringar vad kändisar har!


  • augusti

    Tack för tips!


    VANBRUUN skrev 2014-04-14 16:50:24 följande:

    Ett tips kan vara att kolla dessa filmer för att få en bra förståelse för hur stor en diamant upplevs i verkligheten. Värt att ha i åtanke är det inte bara är Caratvikten som avgörs hur stor en diamant upplevs utan även slipningen.

     



    Carat



    Carat



    Carat 

     



    Carat

     

    Lycka till :)


  • 20110519



    Så här ser våra ringar ut. Samma mönster, men min har sex små diamanter i. 
    Vi ville ha samma ringar men jag ville ha lite mera bling bling. Så då valde vi dessa. Inte som vanliga klassiska släta guld, men ändå väldigt vanliga. Lite mönster i. 


     


    Dessa är från scharlins. 

    www.guldfynd.se/article/forlovningsring_18k_guld_1353713

    www.schalins.com/sortiment/guld/passion/v/112/253-42-6

    www.schalins.com/sortiment/guld/passion/v/112/253-42-6


    Planerar bröllop 2014-06-20. fjarilkarin.blogg.se
  • jessi85
    augusti skrev 2014-04-10 20:12:48 följande:

    jessi85, vad har du för carat?

    JAg kollar på ringar, och kan inte bestämma mig för jag vet inte hur stort tex 0.6ct ser ut på fingret! 

    Tycker din ring ser alldeles fantastisk ut!


    Ursäkta sent svar, och tack! :) den är på 0,37. Ja det är svårt att veta hur stenen ser ut på fingret, finns lite bilder om man googlar typ "diamond 0,60 ct on finger" och sen påverkar ju handens och fingrets storlek också hur stor stenen ser ut att vara.
Svar på tråden Visa din förlovningsring!