• Anonym (Nyfik­en)
    Äldre 28 Feb 11:09
    10116 visningar
    45 svar
    45
    10116

    Bidrag från föräldrar?

    Vi har nu 6mån kvar till vårt bröllop. Vi har inte blivit erbjudna någon hjälp ekonomiskt från någon av våra föräldrar. Vi kan förvisso betala själva men det som gnager mig lite är att min blivande makes föräldrar gav ett generöst bidrag när hans syster gifte sig. Jag tycker nog att det borde vara lika. Men nu börjar jag tro att vi inte kommer få något. Det är ju naturligtvis upp till dem och som sagt, vårt bröllop-vårt ekonomiska ansvar. Jag undrar bara hur det sett ut för er? Ni som fått bidrag, när fick ni det? Mina föräldrar har sagt att de inte kommer ge några pengar, de har inte de ekonomiska förutsättningarna.

  • Svar på tråden Bidrag från föräldrar?
  • Äldre 28 Feb 11:15
    #1

    Vi får bidrag både av våra föräldrar och min blivande mans morföräldrar. Vi fick veta väldigt tidigt att de ville hjälpa till ekonomiskt och de frågade oss när vi ville ha pengarna. När min fästmans bror gifte sig för några år sedan fick de lika i mycket bidrag till sitt bröllop. Mina svärföräldrar är väldigt rättvisa på den fronten och det känns bra. Men jag förstår hur du känner. Det är en väldigt känslig fråga och det är svårt att ta upp det utan att låta krävande. Det du kan göra egentligen är att vänta.. kanske ger dem er det i bröllopsgåva under/efter själva bröllopet? Oskyldig

  • Anonym (känne­rigenm­ig)
    Äldre 28 Feb 11:16
    #2

    Det var lika när min syster gifte sig. Pappa gav henne pengar och hjälpte henne med både det ena och det andra. Nu när jag ska gifta mig, frågade jag snällt om jag kunde få vara hemma hos honom och gör i ordning mig på bröllopsdagen, men det gick inte. 

    Så även om jag tycker att det den ena får ska den andra oxå få, så är det inte så i verkligheten. Vilket gör att jag känner mig mindre värd än vad syrran gör.

    Jag har slutat att hoppas på att pappa någongång ska se oss som lika.  

  • Äldre 28 Feb 11:39
    #3

    Våra föräldrar kommer betala hälften var. Inget jag hade förväntat mig, men här i grekland (där min blivande kommer ifrån, vi bor och bröllopet kommer att hållas) är det tradition och mina föräldrar har inget problem att betala. Men att göra skillnad så på syskon tycker jag verkligen inte är okej.

  • Äldre 28 Feb 11:54
    #4

    Mamma var sjuk, så hon kunde inte hjälpa till fysiskt. Därför sparade hon 500:- i månaden till oss från att hon fick höra talas om bröllopet och tills hon gick bort.  (hann väl bli kanske 3500 eller något) 

    Svärföräldrarna hjälpte till massor praktiskt och dom ville även matcha mammas bidrag trots att vi sa nej - att det inte behövdes. Deras hjälp var mycket mer värd. Jag tror att vi fick ett rätt stort bidrag till bröllopsresan istället. Men vi kollade faktiskt inte hur mycket vi fick från var och en, jag plockade ur och la ihop alla pengar först - sen kollade vi korten i kuverten Flört 

    Pappa och hans sambo gav nog också ett större bidrag till resan, men som sagt vi kollade aldrig vem som gav vad så jag vet inte hur mycket vi fick av dom... Men dom var ju också med och hjälpte till lite.
    Pappas sambo bakade bullar till kvällsfikat (vi hade ingen nattvickning) och pappa hjälpte till att sätta iordning lokalen Glad 

  • Äldre 28 Feb 11:59
    #5

    Mina föräldrar kommer att betala maten. De berättade att de ville det i höstas. Tror inte att killens föräldrar kommer att betala något, det har iallafall inte sagts något. Dock måste de flyga hit från utlandet samt fixa boende för den helgen, så det kostar dem redan en massa för att kunna komma på bröllopet. 

  • Alylly­ra
    Äldre 28 Feb 12:23
    #6

    Mina föräldrar sa ganska tidigt att de ville bidra och gav oss en summa som de tyckte var rimlig utifrån deras förutsättningar. Ganska snart efter det fick vi även en slant av min mans mamma. Från hans pappa och nya fru fick vi istället senare ett bidrag till bröllopsresan, men oavsett vad pengarna gick till så kändes det fint att alla ville bidra.

    Men det som var mest värt var naturligtvis att de hjälpte till med saker som vi inte hade kunnat klara ensamma, och det gällde inte bara våra föräldrar utan hela våra familjer. Det var helt ovärderligt. 

  • Äldre 28 Feb 12:36
    #7

    Vi hade råd att betala bröllopet själva men mina föräldrar frågade mycket under planeringstiden hur vi hade det ekonomiskt och om vi hade råd med allt etc. De gav oss ett bidrag, kanske en femtedel av den totala budgeten som vi fick använda hur vi ville. Utöver det betalade de all dryck till minglet så visst har de hjälpt till.  Min syster gifte sig för åtta år sedan och de fick också bidrag från våra föräldrar, men jag tror vi fick lite mer med motivering och hänvisning till inflationen. Mannens föräldrar hjälpte inte till men det hade vi nog inte räknat med heller och som sagt hade vi ju klarat oss utan något alls. Men alltid trevligt att kunna lägga lite mindre än vad man tänkt sig :)

  • Äldre 28 Feb 12:43
    #8

    Hej!

    Jag förstår att det känns orättvist, men kan det inte vara så att dina svärföräldrar inte heller längre har dom ekonomiska förutsättningar dom hade då?

    Mina föräldrar hade nog räknat med att kunna hjälpa till lite mer än vad dom kan, men med en sjukpensionerad och ung pappa pch en mamma som sliter för att hålla ekonomin stabil så blir det helt enkelt inte som man tänkt sig. Men om det är så att mina föräldrar har möjligheten att hjälpa min syster ännu mer när det är dags för henne så är jag bara glad över det.

    MEN om fallet inte är så för er så förstår jag att ni känner er åsidosatta såklart!

    Vi fick veta att vi kommer få ekonomiskt stöd av min blivandes föräldrar efter att vi börjat planera, inget vi räknade med men som givetvis togs tacksamt emot. Sen har mina föräldrar så generöst nog betalat nya designen på ringen jag har ärvt och brudklänningen.

  • Äldre 28 Feb 12:58
    #9

    Både mina föräldrar och min sambos föräldrar har sagt att dom vill vara med och bidra ekonomiskt. Nu är det 15 månader kvar tills vi gifter oss, men vi räknar inte med det, utan sparar så vi kan nå vårt mål ändå, och de pengar vi kommer få kommer vi se som en bonus som ev kan gå till liveband istället för spotify etc, och även till bröllopsresan. Jag är första barnet som gifter sig så har inget att jämföra med...

  • Äldre 28 Feb 13:04
    #10

    Min sambos bror gifte sig för ett år sedan och fick ett ekonomiskt bidrag från deras föräldrar, som samtidigt gjorde klart att alla deras barn skulle få motsvarande summa om och när de skulle gifta sig. Misstänker att mina föräldrar kommer matcha deras summa, eventuellt också erbjuda sig att betala för ytterligare någonting, men det är inget vi har hunnit prata om än. I så fall räknar jag kallt med att min bror får samma stöd när det är dags. 

    Vi planerar för att betala hela bröllopet själva även om vi väl i någon mening kan räkna med ett visst stöd, de pengarna går i så fall in på sparkontot igen. Tycker egentligen inte det är någonting man kan räkna med nu för tiden, i vart fall inte om man gifter sig som vuxen. MEN att man skulle behandla syskon olika är i min värld oförlåtligt, om det inte har att göra med uppenbara yttre faktorer som att man plötsligt kommit på obestånd. 

Svar på tråden Bidrag från föräldrar?