• Äldre 28 Feb 05:52
    16012 visningar
    37 svar
    37
    16012

    Vad kostar ringarna? (totalpris förlovning + vigsel)

    Hej!

    Vi bor inte i Sverige, men ska ha ett bröllop i Stockholm eftersom Mr. Utvandrares släkt bor där och vi har gemensamma vänner i Sverige också. Ju mer jag googlar, desto tydligare blir det att jag inte har någon koll alls på svenska förväntningar eller normer. Det är spännande att se hur mycket som skiljer åt i olika kulturer! :)

    Något jag är nyfiken på är hur mycket ni lägger på era ringar, och hur stor del av bröllopsbudgeten det utgör.

    Våra går på ca 90 000 SEK för alla tre (40 000 min förlovningsring, 30 000 min vigselring, 20 000 hans vigselring). Vi hade budgeterat 150 000-200 000, men föll för billigare alternativ. 

    Festen (90 gäster) vill vi helst hålla under 40 000 (och även det känns dyrt!) Alltså utgör ringarna mer än 2/3 av vår budget. (Vi har även haft en borgerlig vigsel, och kommer kanske att ha en eller två ceremonier till, men det är Stockholmsbröllopet som blir det stora och officiella).

     Jag har förstått att pengar kan vara ett känsligt tema, så var snälla emot varandra! Skryt gärna om dina dyra ringar, hur mycket du har sparat, eller om hur ni värderar det icke-materialistiska högre än guld och diamanter, men respektera att föregående eller nästkommande postare kan ha helt andra värderingar än du. ;)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad kostar ringarna? (totalpris förlovning + vigsel)
  • Äldre 28 Feb 07:44
    #1

    Svarade 5000-10 000. Vi satsade mindre på ringarna än vad genomsnittet (åtminstone här på BT) verkar göra, dels pga vår budget men även för att vi prioriterade annat och för att jag känner mig obekväm med att bära väldigt dyra smycken. Vi är jättenöjda med våra ringar! Glad

  • Äldre 28 Feb 08:08
    #2

    Kul att läsa hur andra tänker! Vår fördelning är nästan tvärtemot din TS.
    Jag valde alternativet 30 000 - 50 000 kr, vilket för oss innebär att ringarna kommer står för ca 1/4 av vår budget och att vigsel och fest med allt vad det innebär står för 3/4, bröllopsresa ej medräknad. 

    För mig kändes de ca 25 000kr som min förlovningsring kostade som jättemycket pengar medans de säkert 90 000kr vi kommer lägga på mat och lokal för bröllopet känns som överkomligt, vet inte riktigt varför men kanske för att den andra delen inte är pengar som går direkt till något som bara är till mig.

  • Äldre 28 Feb 09:03
    #3

    jag svarade 5000- 10 000, fast det nog var i underkant. våra förlovningsringar gick på 1500 var. 3000. min vigselring (om vi tar den vi kollat på) gick på nästan 10 000. men vi ska försöka köpa den under någon rea. så det blir väl lite drygt 10 000 allt som allt, men tyckte området 10 - 30 000 lät lite mycket. :P

    men då kommer ringarna (alla tre) stå för ca  1/3 av vår budget 

  • Äldre 28 Feb 09:08
    #4

    1000+1200+6000. Vi hade eget guld till förlovningsringarna så därför det billiga priset. Vi ville ha släta guldringar till förlovning och jag har en vigselring i guld och vitguld med mönster. Inga diamanter då jag inte är sugen på underhållet för tappade stenar som jg har tidigare erfarenhet av. Vi är nöjda med både ringar och priser 😃

  • Äldre 28 Feb 09:29
    #5

    Jag gör egna ringar och det har varit lite turer med dem... Först köpte jag en antik solitär på nätet för 4000 kr. Ville åt diamanten och tyckte att det var ett bra pris, bättre än att köpa en diamant löst. Gick till en guldsmed här i sverige som lossade diamanten för att fatta den på en ny ringskena och guldsmeden gör också en matchande vigselring med tre diamanter från min mammas gamla ring. De nya ringskenorna och arbetet blir 6000 kr, men jag lämnade in gammalt guld för 2000 kr. 

    Allt som allt kommer mina ringar kosta 8000 kr tillsammans.

    Min fästman har bara en ring och den kostade 5000.

    Så 13000 för alla tre.  

    Gifter oss borgerligt men själva festen kommer väl gå på runt 80.000. Så ringarna är nästan 1/5 av budgeten. Men med det ska sägas att vi står för ringkostnaden själva, men svärföräldrarna står för kalaset, annars hade ringarna varit en myyyycket större del av budgeten ;) 

  • Äldre 28 Feb 10:11
    #6

    Våra 3 ringar kostade sammanlagt 18.000 :)

  • Äldre 28 Feb 10:21
    #7

    Svarade 10-30 000kr.


    Min förlovningsring ca 9000kr, Min vigselring ca 2000kr Min fästmans vigselring ca 6000kr


    Totalt ca 17 000kr. Bröllopet är budgeterat att totalt ligga på ca 45-50 000kr inklusive ringar & bröllopsresa. Så en stor del av hela kostnaden gick just till ringarna :)

  • Alylly­ra
    Äldre 28 Feb 10:34
    #8

    Vi köpte billiga förlovningsringar i silver som vi sedan bytte ut mot vigselringar vid bröllopet. Jag har alltså bara en ring på mig, samma med min man.
    Förlovningsringarna gick på ca 1200 kr tillsammans. Vigselringarna beställde vi hos en guldsmed som jobbar med fairtrade-guld och blandade i en del eget guld genom att smälta ner min mans mormorsmors gamla ringar. Tillsammans är de värda ca 20 000, men det var ju inte vad vi betalade eftersom vi lämnade in en del eget guld Glad Vi blev supernöjda både med service och utförande, och så klart med det goda samvetet.

    Vår totala bröllopskostnad exklusive resa var ca 160 000 (tror vi, har inte räknat efter ordentligt), så av den kostnaden var ju inte ringarna en stor del precis. Men det var ju ändå en av de större enskilda utgifterna. Vi gifte oss borgligt med ca 100 gäster i höstas.

  • Äldre 28 Feb 10:37
    #9

    Våra blev billiga. Min förlovningsring hittade vi i en antikhandel i usa för ca 1000 svenska kronor. Det var en gammal bröllopsring från 1910, jättevacker:)
    Och min killes kostade bara runt 800 kronor, eftersom han ville ha en väldigt enkel silverring.. Eftersom min förlovningsring ser så speciell ut ska jag bara ha en enkel vigselring, precis som min kille.
    Billigt och bra:)

  • Äldre 28 Feb 11:25
    #10

    Jag tror att våra landade på ca 16-17.000:- totalt för alla tre. Om jag inte hade ställt in mig på att ha två stenar i ringen så hade det blivit betydligt billigare.

    Priset är dock inte viktigt för mig.
    Vi har inte letat budgetalternativ eller känt att "dom får inte kosta mer än så här". 
    Det som var viktigt för oss var att hitta rätt ringar för oss - oavsett pris.

    Ok, jag är ingen stor smycke-person. Så om dom hade börjat dra iväg uppåt 10-15.000:- styck, tja då hade jag nog börjat fudera på om dom inte hade kunnat bli billigare för vi har inte obegränsat med pengar och för mig är ringen bara en ring - en symbol för kärleken ja, men "bara en ring".
    Jag har andra ringar som är lika dyra (eller dyrare) än förlovningsringen, men vigselringen är det mest dyrbara i smyckesform jag äger.
    Både rent pengamässigt, men också känslomässigt.

    Vad spelar priset egentligen för roll så länge man får den ring man vill ha och trivs med både ekonomiskt och känslomässigt? Solig 

Svar på tråden Vad kostar ringarna? (totalpris förlovning + vigsel)