• Äldre 17 Feb 11:39
    3866 visningar
    13 svar
    13
    3866

    tips till vår meny

    Det är 4 månader kvar till bröllopet och vi kan inte bestämma vår meny.
    Allt vi har bestämt är att vi vill ha lax till förrätt och fläskfile till huvudrätt.
    (Min blivande man är allergisk mot både skaldjur och kyckling)
    Har ni några tips på vad man kan göra för gott av dessa huvudingredienser?

    Tack på förhan!  Glad

  • Svar på tråden tips till vår meny
  • Äldre 17 Feb 11:41
    #1

    paj med kallrökt lax till förrätt?

    Beror ju lite på hur "fin" mat ni vill ha också, vi hade mycket barn på vårt bröllop så vi hade helstekt fläskfilé med potatisgratäng och kognacsås till varmrätt (och sallad, bröd och sånt där). Var kanongott, men det är ju inte fine-dining precis :P

  • Äldre 17 Feb 11:57
    #2

    Jag är inne på samma som föregående talare. Vi tänker ha en kall paj, eller laxtårta som jag brukar kalla den, till förrätt. Lite som en mat-cheesecake. Botten gjord på kavring mixat med smält smör, och resten är bara en röra med färskost som huvudingrediens. Där kan man blanda i det man tycker om, tex kallrökt lax, rödlök, gräslök, wasabi, pepparrot, stenbitsrom eller tångkaviar. Skuren i tårtbitar och dekorerad med citron, klippt gräslök eller räkor (kanske inte för din man då) så ser det riktigt lyxigt ut. Och så är den supergod! Har ofta tagit med den på knytkalas och den har alltid varit väldigt omtyckt

  • Äldre 17 Feb 13:04
    #3

    Lax toast till förrätt? enkelt och gott. Då kan man ha det man tycker om på. =)

  • Äldre 17 Feb 15:38
    #4

    Laxcarpaccio, går bra att föreberda och ser elegant ut.

    Sen är alltid detta völdigt gott och går också att föbereda:
    www.ica.se/recept/dubbelmarinerad-flaskfile-651584/
     

  • Äldre 17 Feb 20:12
    #5

    Laxtartar är supergott och lite elegant :)

  • Äldre 18 Feb 16:32
    #6

    Jag är inne på samma sak.


    Jag tror att det blir en laxtårta till förrätt och sedan vill vi ha helgrillad fläskfilé till huvudrätt. Men vad ska man ha till det grillad. Vi hade tänkt oss tre olika sorters såser som vi ska göra själva.


    Potatisgratäng hade varit perfekt men vi skulle behöva ha ngn kallt egentligen då vi har svårt att få det varmt till middagen då vi saknar värmeskåp. Förslag?


    Till efterrätt hade vi tänkt oss ett helt efterrättsbord och senare på kvällen bröllopstårta. Men det där jäkla tillbehöret. Kan man servera ngn som bara behöver vara ljummet eller kallt till så vore det perfekt, bara det inte är potatissallad vilket min kära sambo inte tycker om. Kan man servera "bara" vanlig potatis till om man har flera olika sorters såser samt bröd och en lite lyxigare sallad till.

  • Äldre 18 Feb 23:30
    #7
    Marione skrev 2014-02-18 16:32:38 följande:

    Jag är inne på samma sak.


    Jag tror att det blir en laxtårta till förrätt och sedan vill vi ha helgrillad fläskfilé till huvudrätt. Men vad ska man ha till det grillad. Vi hade tänkt oss tre olika sorters såser som vi ska göra själva.


    Potatisgratäng hade varit perfekt men vi skulle behöva ha ngn kallt egentligen då vi har svårt att få det varmt till middagen då vi saknar värmeskåp. Förslag?


    Till efterrätt hade vi tänkt oss ett helt efterrättsbord och senare på kvällen bröllopstårta. Men det där jäkla tillbehöret. Kan man servera ngn som bara behöver vara ljummet eller kallt till så vore det perfekt, bara det inte är potatissallad vilket min kära sambo inte tycker om. Kan man servera "bara" vanlig potatis till om man har flera olika sorters såser samt bröd och en lite lyxigare sallad till.


    Ogillar han alla typer av potatissallad? Det är ju, enligt mig i alla fall, ganska stor skillnad på en köpt krämig potatissallad och en hemlagad ljummen potatissallad (kan ju göras i oändliga kominationer men exempelvis med färskpotatis, sparris, rädisor, sockerärtor, kapris, olivolja och dijonsenap...). 

    Bara kall potatis helt som den är tycker jag nog inte låter som en hit, kanske kan du köra ett "koka soppa på en spik"-trick med sambon!  "Men vi kan ju krydda den kalla färskpotatisen med lite sesamolja och hackad persilja? Kanske lite rödlök också?" Rätt som det är så har du en potatissallad Oskyldig

    Ett alternativ om ni verkligen hellre vill ha potatisen som den är är ju att göra några olika sallader med primörer, örter och oljor och låta gästerna själva välja om de vill blanda ihop det med potatisen eller inte.
  • Äldre 20 Feb 15:58
    #8

    Ska ni grilla på plats?
    För isåfall kan man ju hetta upp potatisen också; antingen i typ folielådor eller kanske på spett? Lite festligt tycker jag! 

  • Äldre 24 Feb 09:36
    #9

    potatisgratäng går utmärkt att göra på grillen i folielådor också :)

  • Äldre 24 Feb 09:53
    #10

    Den kokta potatisen skulle vara varm.... Glömde skriva det.


     


    Potatissallad avskyr min man i alla de former tyvärr även om det hade varit ett bra och enkelt alternativ.

  • Äldre 25 Feb 17:35
    #11

    Nykokt varm färskpotatis är jättegott, serveras den med flingsalt och smör så tror inte jag att någon kommer tycka att det inte är lyxigt :)

  • Äldre 2 Mar 00:37
    #12

    Jag tycker personligen att fläskfilé kan bli lite tråkigt om det serveras helgrillat rakt upp och ned (men det kan naturligtvis bli jättebra om man lyckas få den sådär saftig och god). Om jag skulle ha fläskfilé skulle jag nog fylla den med något och sedan linda den med parmaskinka (eller bacon om man hellre vill det). Googla fylld fläskfilé så kommer det upp massa förslag !:) Till det skulle jag göra någon form av potatis med massa färska örter och ha en riktigt mustig rödvinssås !:)

    Om TS vill knyta ihop för- och varmrätt (lax och fläskfilé) så kanske ni kan göra typ lite medelhavsstil på båda rätterna ? En italiensk fyllning i köttet (nån god ost, soltorkade tomater, basilika mm) och kanske som någon nämnde, en laxcarpaccio som förrätt med härlig citron, ruccola, pinjenötter och kanske en smarrig chiliolja att ringla över :)

     

  • Äldre 2 Mar 08:08
    #13
    Marione skrev 2014-02-24 09:53:58 följande:

    Den kokta potatisen skulle vara varm.... Glömde skriva det.


     


    Potatissallad avskyr min man i alla de former tyvärr även om det hade varit ett bra och enkelt alternativ.


    Men din man behöver ju inte äta potatissallad även om det serveras... 

    Gör även en pastasallad tex

    Rotfrukter i övrigt kanske går bra? Det går att göra ugnsrostade rotfrukter och servera kalla som en "potatissallad"

    Med lite extra tillbehör som kanske oliver, fetaost , goda grönsaker och kanske lite röror som tex cole slaw behöver man inte så mycket potatis o man kan skippa helt för den som vill.
Svar på tråden tips till vår meny