• virrefo

    rispåsar såpbubblor eller inget alls?

    Hej alla. funderar nu på om vi ska rispåsar eller såpbubblor när vi går ut ur kyrkan? ellet ska man inte ha något alls. ? och varför finns den traditionen?. med såpbubblor är jag rädd för fläckar på klänningen?

  • Svar på tråden rispåsar såpbubblor eller inget alls?
  • Chicita
    bettansss skrev 2014-02-17 17:08:00 följande:
    Bara för informations skull så är det en myt att fåglar skulle må dåligt av riset, men det kan ju förstås finnas andra anledningar till att välja något annat! :
    Alyllyra skrev 2014-02-17 17:08:32 följande:
    Vi var ju utomhus på en vanlig grusväg, så det var ingen som behövde städa efteråt. Det mesta blåste bort, och dagen efter regnade det så då sköljdes resten iväg. Jag förstår om t.ex. kyrkor är lite mer noga med sånt, framför allt om det kommer flera brudpar i rad så är det ju trist om det ser ut som f*n framför kyrkan...

     
    Precis... Glad
    Fåglarna tar inte skada. Ris beter sig inte annorlunda än deras andra födor.
    Dom äter ju exempelvis korn, vete och havre mm som dom kan hitta, och det sväller lika mycket.

    Däremot lockar riset till sig skadedjur och man vill helst inte ha duvor som skiter på gravstenarna och blyglasfönstren. Eller råttor som tar sig in i kyrkan och äter upp vepor mm.

    Och jag vet inte om jag skulle tycka att det var så kul att börja mitt bröllop genom att gå över resterna från någon annans Flört
    (redan gift då, men rent teoretiskt)
  • iQbee

    Hellou vi ska ha ris. Av vad jag vet så är traditionen att man kastar ris på paret för lyckoönskan samt att dem ska få en bra grund.. ris som gror.. vi ska dela ut små påsar med ris i :) man gör ju lite som man vill:)

  • Chicita
    iQbee skrev 2014-02-17 18:57:06 följande:
    man gör ju lite som man vill:)
    Om det är tillåtet på platsen man ska vara på ja Flört
    (förlåt, kunde inte låta bli med tanke på vad vi pratat om ovan. Men du har helt rätt - man gör i princip som man vill där. De som avstår har sina anledningar och dom som vill ha det har sina anledningar Glad)
  • Aniara4

    Dags igen! Ser att flera redan svarat, men:

    1) Riskastning är gästernas välgångsönskan till brudparet (bl.a. önskan om fertilitet...). Som Chicita säger är det egentligen lite fånigt när brudpar håller med saker som gästerna ska kasta på dem, lite som att lägga fram gratulationskort de kan skriva på och lämna fram. Men alla gäster tänker kanske inte på det i förväg, så det kan ju vara ok att ha ett litet "lager" vid sidan där gästerna kan ta om de inte har något med sig.

    Med det sagt hade vi också såpbubbelflaskor till gästerna. Det berodde bl.a. på att kyrkan hade två möjliga ställen att "komma ut" och att vi beroende på väder skulle vara antingen utomhus på trappan eller på ett inomhustorg under glastak. På det sistnämnda stället fick man inte kasta någonting alls eftersom det var inomhus där någon måste städa. Så om det skulle bli så att vi valde att vara där pga regn så var såpbubblor det enda alternativet, och det är ju definitivt inte någonting gästerna kan förväntas ha med sig (ris har ju de flesta hemma i skafferiet). Därför såg vi till att det fanns.

    2) Fåglarna mår inte dåligt av ris, det gör däremot kyrkan och dess omgivning när den skräpas ner och invaderas av skadedjur. Många församlingar undanber sig därför kastande av ätbara saker. Kolla gärna innan, det kan ju vara bra att informera gästerna om kyrkans policy.

  • Nyfiken gul , nu fru

    Som brudpar tycker jag väl att man inte kan begära nånting alls i den vägen. 

    Varför ska man som brudpar bestämma vad gästerna ska göra eller inte göra utanför kyrkan? Det är ju fånigt. 

    Vi fick ris kastat på oss - men det var gästerna själva som hade det med sig. Det var våra mammor som hade ris med sig som dom delade ut till dom som ville ha.

     Det är ju gästerna som ska spontant önska en lycka till med hjälp av riskastningen och det är ju som att utbringa ett fyrfaldigt leve  och hipp hipp hurra.  

    Jag som brud kan ju knappast säga att gästerna ska hurra för mig som nyss gift mig... det blir ju fel....
    Samma lika blir det ju om jag som brud delar ut ris eller annat för gästerna att lyckönska mig sen utanför kyrkan.

    Folk vet att det är riskastning som gäller , det har många redan räknat ut i förväg så det behöver man inte bry sig så mycket om egentligen. 

  • CatarinaN

    Vi hade färska rosblad i olika färger. Blev mycket fint på fotona. Sedan kan jag tipsa om en bubbelmaskin istället för att gästerna ska blåsa bubblor själva. Blir mycket bättre effekt. Finns att köpa på leksaksaffär. Det hade vi också :)
    Ris valdes bort efter som det kan skada fåglarna.

  • Stjärnöga VS Fänöda

    Vi vill nog ha ris, var lite orolig för fåglarna, hur vet ni att det är en myt?
    bubblor hade vi på pappas bröllop, blev inte sådär jättefint faktiskt. De stack iväg och kom aldrig i närheten av brudparet.

    Min mamma hade popcorn istället, för att det är bättre för fåglarna (ca 15 år sedan, har alltid trott att det är dåligt med ris) och för att hon är popcornoman ;D 

  • Chicita
    Stjärnöga VS Fänöda skrev 2014-02-18 20:48:30 följande:
    Vi vill nog ha ris, var lite orolig för fåglarna, hur vet ni att det är en myt?
    bubblor hade vi på pappas bröllop, blev inte sådär jättefint faktiskt. De stack iväg och kom aldrig i närheten av brudparet.

    Min mamma hade popcorn istället, för att det är bättre för fåglarna (ca 15 år sedan, har alltid trott att det är dåligt med ris) och för att hon är popcornoman ;D 
    Efter att flera ornitologer har uttalat sig om ris VS fåglar - och att det inte skadar fåglarna, flera gånger (även här på BT) plus att ris ju är ett sädesslag precis som vete, havre och korn - och sådant ger man ju till fåglar. Så är jag väldigt säker på att det inte är farligt.

    Däremot sprids gärna myten pga att kyrkorna ogärna ser att något ätbart (eller nedskräpande) över huvud taget kastas i eller utanför kyrkorna.
    Som sagt - kyrkan vill inte locka dit varken råttor eller duvor eftersom det förstör. 
  • lmcl
    Stjärnöga VS Fänöda skrev 2014-02-18 20:48:30 följande:
    Vi vill nog ha ris, var lite orolig för fåglarna, hur vet ni att det är en myt?
    bubblor hade vi på pappas bröllop, blev inte sådär jättefint faktiskt. De stack iväg och kom aldrig i närheten av brudparet.
    Det har du ju faktiskt rätt i! Har också varit på såpbubbelbröllop, och såna där små rör med hjärtan i toppen blir det ju inga vidare häftiga bubblor av, och är det inte fullständigt vindstilla så sticker de ju all världens väg. Och så får man såpa på händerna.

    Nä, det är nog roligare i teorin än i praktiken... 
  • JW2014

    Jag håller med några andra talare. Att kasta ris är något som gästerna gör om dom vill önska lycka till. Att ge gästerna ris är samma sak som att ge gästerna färdiga gratulationskort och sedan säga till gästerna att skicka dom. Eller som att köpa och slå in presenterna själva och sedan ge dom till gästerna och säga till gästerna att ge dom till en på bröllopet. Det blir lite fånigt, ska man sedan springa ut och verka överraskad medans ens gäster gör precis det man sagt till dom? Nä jag tycker att det är synd att gamla traditioner blir regisserade av brudpar :( Tänk om någon har med sig ris/ blomblad och ni förbjuder den lyckönskningen för att bubblor ser finare ut på bild ;)

  • JW2014

    Eller ännu värre.. Om någon har med sig såpbubblor för att blåsa som en lyckönskning,och bruden får ett frispel på vägen ut från kyrkan och börjar skrika om fläckar på klänningen. ;) *fniss* Jag får hysteriskt roliga bilder i huvudet nu!

Svar på tråden rispåsar såpbubblor eller inget alls?