Inlägg från: Anonym (Arg som ett bi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arg som ett bi)

    Är det normalt?

    Jag har haft en depression ganska länge, men har under det senaste året ungefär kommit ur den (äntligen!). Precis som föregående talare har jag vägrat ta medicin, vilket inneburit extrema humörsvängningar och oerhört mycket slitningar med min sambo. 

    Det du upplever just nu är förmodligen relaterat till dina mediciner och ditt mående. Själv är jag sådan att jag blåser upp saker i enorma proportioner när jag mår dåligt, att min sambo inte vill ta disken när det är hans tur innebär att jag i mitt huvud packar hans kläder i en väska och slänger ut honom eftersom han ALDRIG kommer ta disken och bara utnyttjar att jag är snäll och kommer göra det även om det inte är min tur. Jag har dock lärt mig att hålla det inuti mitt huvud, inte börja skrika på honom och göra något av allt det arga. Nu kan jag också se hur oprovocerat det är, förstå min egen orimlighet och bara låta det passera. 

    Att ha en respektive som jobbar skift när man mår dåligt är inte särskilt praktiskt, men du måste hitta sätt att kunna hantera din ångest som inte innebär att din blivande man ska fixa det som är fel. När du får en ångestattack, hur gör du för att hantera den? Har du ångestdämpande mediciner eller försöker du ta hand om din ångest utan någon hjälp? Kan du krypa ner hos din sambo och bara känna hans närhet och få ångesten att lätta? 

    Om det skulle vara så att det känns väldigt fel (mer än bara under dina ångestattacker) så kanske det är en idé att skjuta på bröllopet lite? Du är fortfarande väldigt ung, och även om du redan mått dåligt länge så är det viktigt att tänka på att du har hela livet framför dig.

    Viktigast av allt är att inte ta några livsavgörande beslut medan du mår dåligt. Vänta tills magsjukan gått över, prata med din sambo och hitta en gemensam lösning. 

Svar på tråden Är det normalt?