• Theli504

    Vigsel & dop

    Är det fler som planerar en vigsel ihop med ett dop i år?

    Jag är gravid och är beräknad i slutet av maj och har tänkt att ha dop o bröllop i slutet av aug :)

    Eller om det finns några som har haft dop i samband med vigsel, skulle vara kul att höra hur ni lade upp det hela :)

  • Svar på tråden Vigsel & dop
  • frkmaria

    Vet att några bekanta till mig hade dop för sin dotter och gifte sig samtidigt - dock var det en överraskning så ingen visste om det även om vissa verkade misstänka. Var ju inte där då eftersom de bara är bekanta men såg på facebook. ;) 

  • Js Fästmö

    Min syster med man hade det och var var "Vittne" och gudmor. Det var ingen överraskning utan stod i inbjudan. Nu skriver jag från Ipaden så hoppas du står ut med att läsa utan styckindelning. Men vigseln var i kyrkan och på morgonen åkte syrran och jag och två tjejer till till frissan och blev sminkade och gjorde hår, under tiden passade mannen och hans mamma passade barnet och fixade sig. Sen åkte vi och satt i sakristian allihop, medan gästerna gick in. Sen gick först brudparet, sedan jag med bebisen i famnen och efter ett av vittnena och ytterligare två gudföräldrar. Först gjorde man dopet, och sen fick vår mamma ta barnet och hade henne i famnen. Sen var vigseln. Det blev jättebra! Superfint och verkligen familjärt, efter varvdetvstor middag i ett superfint församlingshem som man fick låna gratis av kyrkan, de erbjöd serveringspersonal för en väldigt billig peng och maten var på catering. Det var middag och sedan doptårta och bröllopstårta, och sedan presentöppning. Sen åkte alla barnen/barnfamiljerna utan barnvakt och vi vuxna åkte vidare till ett stort hotell fär vi hade bokat en vipavdelning där vi skålade och sedan dansade med övriga gäster. Blev faktiskt superbra, bättre än vad man kunde tro.

  • Innuendo

    Jag och min man hade bjudit gäster till vår sons dop, vad vi inte sade var att vi skulle gifta oss samtidigt. Makens föräldrar visste det eftersom min kära svärmor skulle sy brudklännningen och för att vi sov hos dem tiden runt begivenheterna, och min styvfar visste, annars visste ingen.

    Vi fick ta vigseln först, prästen sade att det ju skulle bli en större överraskning för gästerna då och det var ju sant. Både jag och Maken har barn sedan tidigare, och alla var involverade i vigseln/dopet: Min son ledde in mig i kyrkan, Makens dotter var min tärna och Makens son var best man. Sedan höll han vår son under dopet, och bar ut honom efteråt. Kanske inte aktuellt för er, men jag tycker det är roligt att berätta. Flört

    I vilket fall som helst blev de flesta väldigt förvånade, men tyckte det var jättefint!


    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • niwen

    Vi ska med ha bröllop och dop, vår lilla kommer med i slutet av maj och vi ska ha festligheterna i mitten av september. Vi kommer bjuda in till dop och bröllop men främst bröllop om man säger så. Jag kommer ha klänning och det kommer vara mer som bröllop än dop. Sen blir det lite fest efter dock som är lite barnvänlig för det kommer en del barn. Jag har familj som bor 50 mil bort så det kändes bäst att ha bröllop och dop samtidigt för oss, annars skulle vi typ fått väntat ett år med bröllopet.  

    Vi har dock inte riktigt kommit på hur det ska se ut i kyrkan än, vem som håller i bebisen osv. Men antar att det kommer mera när man får prata med prästen lite mer. Än så länge så visste kyrkan inte ens vem som kommer jobba i höst.

    Hur gör du med klänningen om jag får fråga. Det är typ mitt största bekymmer tror jag, jag har ingen aning om hur jag kommer se ut och det kommer vara rätt tight att köpa en i början av juni. Då vet man ju inte heller riktigt hur man kommer se ut om några månader liksom :P 

  • Theli504

    Jag har redan köpt klänningen :) hittade en fin vit på h&M, vill ha en enkel klänning och inte riktig brudklänning. Bara att hålla tummarna att den passar när det väl är dags :D

    Vi hade planerat att gifta oss 24 maj från början, men så visade det sig att jag var gravid o beräknad den 24:e maj, så då bestämde vi oss för att flytta fram bröllopet, och då ta dop i samband med det hela.

Svar på tråden Vigsel & dop