• Äldre 28 Jan 22:36
    5376 visningar
    28 svar
    28
    5376

    Gifta sig i juli- resa senare?

    Jag & m2b gifter oss 29:e juli i år. Helst skulle vi vilja resa utomlands direkt efteråt- 30:e juli- men problemet är att vi inte hittar speciellt många resor som går då. Tidigast går resorna härifrån lördag 2:e augusti- med 3000kr billigare att åka till hotellet vi vill till 16:e augusti. Vi kommer förmodlingen inte heller ha råd med värsta resan då bröllopet sker tidigare än planerat.


    Nu till min fråga- ska man ta smekmånaden senare...? Hur skulle ni gjort? Vad gör man i så fall istället som egentid efter bröllopet?? Hur & vad gjorde ni?


    Känns ju trist att åka till hotell på bröllopsnatten & sedan hem & jobba 2 veckor & resa därefter...?

  • Svar på tråden Gifta sig i juli- resa senare?
  • Äldre 29 Jan 10:49
    #11

    Vi gifter oss i slutet av maj och kommer visserligen resa i augusti, men det är inte bröllopsresan. Den kommer i februari eftersom vi ska till Maldiverna och inte vill åka dit på sommaren.

  • Äldre 29 Jan 11:02
    #12

    Vi har pratat om att sticka iväg någonstans  i anslutning till bröllopet och typ läsa, promenera och äta god mat - varva ner lite efter planering och fest. Bröllopsresan funderar vi på att vänta med till ettårsdagen, både av praktiska och ekonomiska skäl, men jag tycker också att det känns lite konstigt att gå tillbaka till jobbet direkt efter vigsel, vill "landa" lite. 

    Kanske kan ni få låna någon sommarstuga eller liknande för lite egentid efter bröllopet? Eller åka iväg på pensionat några dagar? 

  • Alylly­ra
    Äldre 29 Jan 11:09
    #13

    Vi tog måndagen ledigt efter bröllopet för att "landa". Men dagen spenderades mest på att öppna paket, åka och lämna tillbaks alkohol och allmänt städa bland alla prylar :) Sen gick vi tillbaks till jobbet och jobbade tre månader innan vi åkte på bröllopsresa över jul när vi kunde vara lediga längre.

    Som andra sagt är det nog en inställningsfråga, vad ni förväntar er. Om ni redan innan har bestämt er för att ni ska gå tillbaks och jobba så kommer det kännas mindre konstigt än om ni hela tiden tänker "vi borde varit på vår bröllopsresa nu...". 

  • Äldre 29 Jan 11:30
    #14
    Maj12 skrev 2014-01-29 10:35:30 följande:
    Vi åker inte till hotellet direkt efter bröllopet har hört från flera som säger att man är så trött då och att man kommer dit så sent så man hinner inte njuta. Vi åker 2 dagar efter till något mysigt ställe.
    Jag tror också det, så man ska nog inte planera in så mycket att göra då. Tänker mest att det kan vara skönt och komma ifrån hemmet. Min dröm är några dagar på spahotell precis efteråt så man kan alternera mellan hotellrummet och jacuzzin typ, bara få vara med varandra utan att egentligen göra något. Tyvärr är just spa inte sambons önskeresa precis så vi får se vad vi kommer överens om... ;) 
  • Maj12
    Äldre 29 Jan 11:42
    #15

    bettansss: Vi känner likadant bara njuta några dagar utan en massa måsten. Är så förtjusta i västkusten så vill gärna dit, lång promenader, äta räkor nere vid vattnet. Och sovmorgon!!!! Mina sambo skrek väl inte direkt högt när jag nämnde spa ,så det känns inte så hoppfullt. :)

  • Äldre 29 Jan 12:38
    #16

    Tja, vi kommer gifta oss i slutet på september och bara gå tillbaka till jobbet. Eventuellt kommer vi ta ledigt på måndagen för att landa lite. Pengarna räcker inte till en resa i anslutning till bröllopet  utan vi kommer åka iväg under följande sommar. Då har man tid på sig att fixa nytt pass med mera med mera. Och spara pengar så vi har råd, förstås :) 

    Förutom att pengarna inte räcker är det svårt för mig att vara ledig mitt i en termin. Dels är jag student så jag vill inte missa så mycket av mina studier och så jobbar jag deltid i en skola och måste i så fall söka tjänsteldigt för att vara ledig.  

  • Äldre 29 Jan 15:34
    #17

    Vi gifter oss den 6 september och tänker åka en 3-4 dagar till Berlin i anslutning till det (dock inte direkt efter, det är så dyrt att flyga på söndagar ^^). Sen kommer vi åka på en längre bröllopsresa i januari/februari 2015- det är då man längtar som mest efter sol och värme!

  • Äldre 29 Jan 17:10
    #18

    Både jag och maken tyckte det var normalt att gå och jobba efter bröllopet. vi började på kvälllen på söndan eftersom vi jobbade natt, eller ja.. den sommaren från maj jobbade jag dag och natt ;) men vi tog smekmånaden 6 veckor senare. bortresta en månad sep/okt. maken ville inte slösa semesterveckor under sommaren.

  • Äldre 29 Jan 18:41
    #19

    Oj vad olika alla tycker & gör! Jag som typ fick megaångest över att "tänk om jag inte hinner fixa allt med resan..."


    & en fråga till- hur blir allt med pass & vaccin & sånt?! När behöver det fixas? & i nya namnet vill man ju ha pass eftersom jag inget har nu...

  • Äldre 29 Jan 21:34
    #20

    Vilket land ska du till egentligen? De flesta länder kräver inga speciella vacciner. Jag har rest över stora delar av världen utan vacciner.
    Det viktigaste ang. pass är att du boka biljetten i det namn som står i passet du reser med. Fixa pass direkt efter ni gift er (det är möjligt att du kan göra det före också).

  • Äldre 30 Jan 12:45
    #21

    Vi gifter oss den 9 augusti, men har bokat 3 veckors bröllopsresa i november. Miami 3 dagar och resten av tiden på St Lucia och Grenada  (Karibien). 
    Vi kände att november är en tråkig, mörk månad och så blir det något mer att se framemot efter bröllopet :) Dessutom är tydligen vädret opålitligt i Karibien under augusti. 
    Vi kommer ta ledigt några dagar efter bröllopet för att vara för oss själva och bra ta det lungt, troligtvis i mina föräldrars sommarhus. Men vi har prioriterat bort en "mini bröllopsresa" någonannan stanns, bröllopsresan kostar en hel del! :)  
    Gällande ändrade namn i passet så sa Limetravel, som vi bokat med, att  1,5-2 månader att få nytt pass inte skulle vara något problem.
    Angående vaccin så har vi rest en del och bott utomlands så jag räknar inte med att vi behöver fler/mer vaccin, men det är ju bara att kolla upp det i god tid . Dessutom beror det ju verkligen på vart man ska och tänker göra på resan, kan vara onödigt att vaccinera sig...     

  • Äldre 30 Jan 14:32
    #22

    Vi gifter oss antagligen i slutet av augusti eller nån gång i september, vi funderade också på att åka dagen efter men nu har tankarna börjat dragit mot att kanske slå ihop bröllopsresan med våra 30-årsdagar som är i december. På så sätt hinner vi även spara ihop mer pengar och även önska oss ekonomiskt bidrag i bröllopspresent, födelsedagspresent och julklapp. ;)

  • Äldre 30 Jan 15:00
    #23

    När namnbytet är klart är det bara att fixa pass men du måste ha med dig personbevis. Maken åkte på sitt gamla pass. Nammändringen blev klar under smekmånaden. Vaccin? Ska du in i dödens djungel? Annars behövs inget speciellt. Hepatit A & B har alla vanligtvis tagit för ett bra tag sen... Men det går att klara sig utan det också.

  • Äldre 30 Jan 15:02
    #24

    Ducoral kan vara bra att ta beroende på vart man ska. Sen är ju alla olika känsliga men en resa utan problem som man ha motverkar är oftast att föredra ;)

  • Äldre 30 Jan 15:19
    #25

    Tack så mycket igen för svar!! Trodde man var tvungen att vaccinera sig.. Haha! Inte vart utomlands på 10 år & karln har aldrig vart utanför Sverige. Vi har inte bestämt exakt vart det bär av men har tittat på Turkiet, Cypern, Mallorca, Rhodos & gran canaria ;)

  • Äldre 30 Jan 15:22
    #26

    Vissa länder har krav på vissa vaccinationer.

  • Äldre 30 Jan 15:34
    #27

    Kombinationsvaccination för Hepatit, tex Twinrix, är alltid bra att ha i princip oavsett var i världen man ska (även Europa). Dessutom bör man se över sin grundvaccination, dvs de sprutor ni förhoppningsvis fick som barn. Utöver det beror det som sagt på vart man ska, på tex www.reseradet.org/loggedin.aspx eller www.resemedicin.com/ kan du söka på land efter att ni bestämt er. De resemål du nämner bör inte vara några konstigheter dock. :)

  • Äldre 30 Jan 15:46
    #28

    Jag har jobbat på Cypern som reseledare och helt ärligt så förstår jag inte varför man åker dit ;) fint vatten iofs men sen är det inget speciellt. Finns personer som är dödskära i landet men jag förstår verkligen inte varför. Turkiet kommer inte jag och maken åka till igen. Mallorca är alltid Mallorca :) barndomsminnen osv Rhodos - en av studentpresenterna var en resa dit. Helt okej tror jag. Men jag är ingen grekfantast. Uppväst i en familj där Spanien står högre än Grekland. Oftast är man det ena precis som hund-eller kattperson. Ta en kryssning i Medelhavet annars. Får se fler platser. Kan ju kombinera med t.ex. en vecka på land.

Svar på tråden Gifta sig i juli- resa senare?