• Äldre 26 Jan 23:34
    24540 visningar
    19 svar
    19
    24540

    lekar och annat roligt för brudpar och gäster

    Vet att det finns massor med trådar innan men hittar inget bra. Behöver tips på vad vi kan hitta på under festen. Är rädd att festen kommer bli stel. Önskar en massa tips på vad vi kan hitta på både för oss och gäster

  • Svar på tråden lekar och annat roligt för brudpar och gäster
  • Äldre 27 Jan 08:38
    #1

    Här är tips på några lekar augustibrud.bloggplatsen.se/kategori/229571-lekar/

    Vi hade bland annat "Gemensam nämnare" på vårat bröllop och den var riktigt rolig. Involverar gästerna, men på en väldigt lagom nivå, även för dom som inte tycker lekar är så kul.

    Vi tävlade också mot våra föräldrar. Jag och maken i ett lag, mina föräldrar i ett lag, makens föräldrar i ett lag. Man kan ju dock tävla mot syskon, tärnor, marskalker osv istället för föräldrar. Leken gick ut på att vi skulle göra saker med bara två händer, alltså en hand var. Det var tex bygga ihop ett litet pussel, skala ett äpple, öppna och bygga ihop en kinderleksak osv. Det var också jättekul :)


  • Äldre 27 Jan 11:17
    #2

    Daniiel tack för ditt svar. Gick in på länken och var mycket bra lekar på enkel nivå

  • Äldre 27 Jan 12:46
    #3

    Var inte rädd för att festen ska bli stel...
    Det bästa sättet att undvika det är att tänka ordentligt på bordsplaceringen och se till att alla har minst en som dom känner sig bekväm med inom pratavstånd (mittemot, bredvid eller diagonalt över om det är långbord) och sen någon ny som ni tror att dom kan hitta något intressant att prata med.

    Lekar är jättebra om det är sällskap som tycker om att leka.
    Om det är många som ogillar lekar så kan effekten bli den motsatta. Folk börjar dra sig undan eller blir tysta för dom vill inte att just dom ska bli valda i någon lek / uppdrag.
    Jag kan tycka att det blir så obehagligt att jag hellre går hem tidigt (skyller på migrän eller något annat) för att slippa leka, beroende på vad det är för typ av lekar och hur styrt det är med vilka som ska leka...

    Så i första hand lägg lite extra tid på bordsplaceringen
    Tänk sen igenom vilka ni har bjudit - är det sådana som gärna är uppe och leker (och nu menar jag inte "är dom sociala" - för jag är väldigt social, men jag hatar  såna där obligatoriska lekar Tungan ute ). Om det är övervägande "leksugna" så finns det ju en hel del roligt (daniiel har ju en del bra idéer) man kan hitta på.
    Om ni har övervägande sådana som inte tycker om att leka, eller som är lite rädda för att göra bort sig, eller bara inte är så öppna och lättsamma... tja då kanske ni ska hålla er till lite enklare saker, typ konversationskort eller något... Man kan skriva påståenden och lägga på bordet eller sätta i små ramar (exempelvis dom där små stående ramarna från IKEA) som kan locka till diskussioner Glad 

  • Äldre 27 Jan 14:27
    #4

    Bordsplacering ska vi inte att för sånt avskyr både jag och min blivande. Behöva sitta med någon som man inte har något gemensamt med gör det ännu mer stelt vi bjuder föräldrar syskon med familjer och vänner vi haft i tio år eller mer. en del gillar lekar en del inte. Men någon typ av lek el frågesport vill vi och dom ska helst ligga mer fokus på brudparet. Hade vi tänkt iallafall. Typ den skoleken och den där där man ska lista ut vem som är makens el hustruns ben. Då involeverar men andra men fokus ligger på oss. Sen är vi inga dansmänniskor. Känner mig mest obekväm men vi lär nog bli påtvingade en dans.vi kommer även ha pussklockor utplacerade för att få gästerna att inte bara sitta still. .

  • Äldre 27 Jan 14:40
    #5

    Att ha lekar som fokuserar på brudparet är bra tänkt Glad Om ni är bekväma med att leka så är det ju bra. 
    Men blir det inte roligare för er också om ni överlåter den delen av planeringen till någon toastmaster eller liknande så blir det inte en lek som ni har planerat själva Glad 

    Känner alla varandra sen tidigare?
    Fördelen med bordsplacering är just att man kan se till att alla sitter med någon dom känner och att resten runtomkring är sådana som dom skulle kunna tänkas ha något gemensamt med eller bara trivas med.
    En genomtänkt bordsplacering är inte samma sak som att man absolut måste placera brudens mormor vid bord 1, med farfar till brudummen osv utan det handlar om att hitta platser där alla ska trivas.

    Att inte ha en bordsplacering kan bli precis det du säger - att man hamnar bredvid folk man inte känner och inte har något gemensamt med. 
    För normalt sett så sätter sig folk i grupper, men med mellanrum mellan grupperna.
    Typ att brudens vänner sätter sig i ena änden av bordet och brudgummens i andra änden och platserna i mitten får dom som kom sist ta, vilket kan innebära att man hamnar totalt avskärmat eftersom att den enda man kanske känner i rummet får sitta vid ett helt annat bord i andra änden av lokalen.

    Ni gör givetvis som ni vill. Men det kan vara något att i alla fall ha i bakhuvudet Glad 

  • Äldre 27 Jan 19:53
    #6

    Dom flesta känner varandra. 
    har frågat dom som vara så toastpar om dom ville ansvara för lekar men dom visste inte än. och komtrollfreak som jag är och svårt att be om hjälp så får det bli som det blir. Håller ust nu på att jaga någon som kan tänkas ställa upp att servera drinkar  fixa fram maten fixa kaffe och allt sånt som hör till.
    har funderat hur jag ska göra med placering fram och tillbaka.
    vet bara att där vi sitter ska våra föräaldrar sitta med. Känner själv att det blir för mycket planering  med bordsplacring. hjärna är redan i kaos Obestämd 
     

  • Äldre 27 Jan 20:11
    #7

    vi tänkte kanske köra en tipsrunda bara, och det är frivilligt (ska dock locka med ett pris :P) och då kan man ju fråga saker som folk vet, och kanske inte vet

    t.ex kan vi ha "vad var brudens första julklapp från brudgummen?" 
                             " vad är brudgummens favoritförfattare?"
                             " hur kommer det sig att brudgummen finner speglar otroligt obehagliga?"
                             " vad är brudens vackraste kroppsdel enligt brudgummen"

    etc.  

    sen har vi funderat på något typ "så ska det låta"-aktig låt. men det är osäkert än.
    annars ser vi det så att folk kommer nog vara lite lullig och glad och mätt så det kommer nog flyta på ändå och bli trevligt och kul! :) 

  • Äldre 27 Jan 20:32
    #8
    virrefo skrev 2014-01-27 19:53:03 följande:
    Dom flesta känner varandra. 
    har frågat dom som vara så toastpar om dom ville ansvara för lekar men dom visste inte än. och komtrollfreak som jag är och svårt att be om hjälp så får det bli som det blir. Håller ust nu på att jaga någon som kan tänkas ställa upp att servera drinkar  fixa fram maten fixa kaffe och allt sånt som hör till.
    har funderat hur jag ska göra med placering fram och tillbaka.
    vet bara att där vi sitter ska våra föräaldrar sitta med. Känner själv att det blir för mycket planering  med bordsplacring. hjärna är redan i kaos Obestämd 
    Då har du en stor fördel framför många om de flesta redan känner varandra Solig
    Och om ni skulle bestämma er för att göra en bordsplacering så kommer det gå mycket smidigare eftersom ni vet vilka som gillar varandra och vilka som inte gillar varandra Flört
    Man kan göra något halvdant också och placera alla damer, eller alla killar, eller alla i den äldre generationen... och så får dom andra hitta en plats själva. På så sätt kan man styra lite så att exempelvis "känsliga mormor" som absolut måste sitta nära honnörsbordet får en sån plats Tungan ute
    Ett annat alternativ kan vara att dela in borden i sektioner och numrera ( eller namnge) och helt enkelt säga att "dom här 6-8 personerna sitter här" så behöver ni inte detaljstyra, men fortfarande kan ni styra så att dom "viktigare" personerna inte hamnar längst bort från honnörsbordet bara för att dom inte var så snabba in och paxa plats...
    Och placering eller inte. Det kan ni bestämma sista veckan - eller till och med sista dagarna om ni vill. 
    Det går snabbt att få ihop om man kommer på att man vill ha det i alla fall Solig

    Synd att inte era toastmastrar kan säga rakt ut att "det fixar vi" Obestämd 
    Eller tror du att det kan hänga ihop med att du är ett kontrollfreak och dom är rädda att välja "fel lek" eller något sånt och att det är bättre att låta dig göra det själv?

     Om ni inte har någon ni känner som kan ställa upp och servera mm så kolla med restaurangskolorna och se om det finns några sistaårselever som vill tjäna en liten extra slant Glad
  • Äldre 27 Jan 20:58
    #9

    Vet inte om det beror på mitt kontrollbehov utan mer att dom har så mycket själva. tack för tipset om restaurangskolan. Får se hur det blir med placering. Har ju fram till sommaren att bestämma mig

  • Äldre 27 Jan 21:41
    #10
    virrefo skrev 2014-01-27 20:58:02 följande:
    Vet inte om det beror på mitt kontrollbehov utan mer att dom har så mycket själva. tack för tipset om restaurangskolan. Får se hur det blir med placering. Har ju fram till sommaren att bestämma mig
    Om du har ända till sommaren så är det lugnt Skrattande
    Jag hade superpanik ett halvår i förväg.
    Sen satt jag och rullade tummarna dom sista 3 månaderna (fram till sista 2 veckorna då allt sistaminutengrejsande skulle ske Tungan ute )
  • Äldre 27 Jan 22:02
    #11

    Nästa vecka är det exakt 6 månader kvar. Så jag hinner nog möblera om i skallen många gånger

  • Äldre 27 Jan 22:17
    #12
    virrefo skrev 2014-01-27 22:02:38 följande:
    Nästa vecka är det exakt 6 månader kvar. Så jag hinner nog möblera om i skallen många gånger
    Det tror jag säker Flört
  • PoS
    Äldre 28 Jan 21:38
    #13

    Haha, du uttrycker det så bra Chicita! Sista-veckan-paniken är nog ngt alla brudpar går igenom Vi är inga lekande människor alls, vi tycker sånt är skitjobbigt. Dock var vår toastmadame (TM) ganska sugen på alla möjliga lekar och föreslog massor med grejer som vi sa nej till. Vi gifte oss i lördags och TM hade förberett en frågesport för gästerna så fick de kryssa i alternativ. Under middagen fick alla ställa sig upp och då ställde TM ett antal utslagsfrågor om oss som par som slutade med två vinnare som kände oss bäst. Var en helt OK "lek". TM lottade också ut fyra "uppdrag" under året som vinnande gäst ska utföra med oss. Varm choklad i mars, bubbel o frukt i juni, skördefest i september och lysa upp vårt novembermörker. MEN den stora succén var fotobåset. Rekommenderas varmt! Vi hade ett avskilt ställe där vi la en helt vanlig digitalkamera o ett gäng hattar, glasögon o scarves. Googlade photo booth props o skrev ut o limmade på vanliga grillpinnar. Hade även en griffeltavla att skriva hälsningar på. Gäster som inte gillar "fåniga" spex kan ta vanliga kort o de som gillar utllädning kan skoja till det helt efter eget tycke. Alla gäster på vårt bröllop var uppe minst en gång, de flesta fler ggr än så.

  • Äldre 31 Jan 22:19
    #14
    PoS skrev 2014-01-28 21:38:37 följande:
    Haha, du uttrycker det så bra Chicita! Sista-veckan-paniken är nog ngt alla brudpar går igenom Vi är inga lekande människor alls, vi tycker sånt är skitjobbigt. Dock var vår toastmadame (TM) ganska sugen på alla möjliga lekar och föreslog massor med grejer som vi sa nej till. Vi gifte oss i lördags och TM hade förberett en frågesport för gästerna så fick de kryssa i alternativ. Under middagen fick alla ställa sig upp och då ställde TM ett antal utslagsfrågor om oss som par som slutade med två vinnare som kände oss bäst. Var en helt OK "lek". TM lottade också ut fyra "uppdrag" under året som vinnande gäst ska utföra med oss. Varm choklad i mars, bubbel o frukt i juni, skördefest i september och lysa upp vårt novembermörker. MEN den stora succén var fotobåset. Rekommenderas varmt! Vi hade ett avskilt ställe där vi la en helt vanlig digitalkamera o ett gäng hattar, glasögon o scarves. Googlade photo booth props o skrev ut o limmade på vanliga grillpinnar. Hade även en griffeltavla att skriva hälsningar på. Gäster som inte gillar "fåniga" spex kan ta vanliga kort o de som gillar utllädning kan skoja till det helt efter eget tycke. Alla gäster på vårt bröllop var uppe minst en gång, de flesta fler ggr än så.
    Intressant lek! Hur svarade man på frågorna? Var det handuppräckning eller skrika rakt ut eller hur gick det till mer detaljerat? :P 
  • Äldre 1 Feb 13:25
    #15

    Festen blir inte stel. Jag som andra hör inte till lekavdelningen, speciellt inte på ett bröllop eller vid andra tillfllen nr någon säger "nu ska vi leka en lek" för då går jag hem. Folk kan roa sig på egen hand, behövs ingen dagisfröken :)


     


    Sista-veckan-panik... Vi hade ingen panik alls måste jag säga så jag vet inte alls vad det är ni pratar om eller oroar er för. Det går som det går ;)

  • Äldre 1 Feb 14:46
    #16
    TheD skrev 2014-02-01 13:25:16 följande:

    Festen blir inte stel. Jag som andra hör inte till lekavdelningen, speciellt inte på ett bröllop eller vid andra tillfllen nr någon säger "nu ska vi leka en lek" för då går jag hem. Folk kan roa sig på egen hand, behövs ingen dagisfröken :)


     


    Sista-veckan-panik... Vi hade ingen panik alls måste jag säga så jag vet inte alls vad det är ni pratar om eller oroar er för. Det går som det går ;)


    Tja för mig var det ju "hur i h-vete ska vi hinna allt?"-panik.
    Jag skulle sy klart allt, jag skulle fixa dom sista dekorationerna (sånt som maken skulle gjort långt i förväg men som inte blivit gjort) jag skulle baka tårtan och dekorera den, vi skulle göra iordning lokalen osv osv Flört 
    Men jag hade ju inte kunnat baka tårtan 1 månad innan liksom... så alla dom där sistaminutengrejorna som jag var tvungen att göra just då... det gick ju inte att göra något åt.

    Visst jag hade kunnat låta någon annan baka tårtan och sy min klänning och vi hade kunnat hyra en lokal där allt ingick.
    Men vi ville ju inte ha ett sånt bröllop Glad 
  • Äldre 1 Feb 15:36
    #17

    Panik är olika för alla och inget löser sig pga att ha panik haha ;) Jag har börjat fundera på varför man ens planerar ihop en sån dag... För egentligen är bröllop inget speciellt. Kändes inget speciellt dagen innan, under själva dagen eller dagen efter så varför gör man då detta? ;)

  • PoS
    Äldre 3 Feb 20:06
    #18
    Stjärnöga VS Fänöda skrev 2014-01-31 22:19:42 följande:
    Intressant lek! Hur svarade man på frågorna? Var det handuppräckning eller skrika rakt ut eller hur gick det till mer detaljerat? :P 
    Först hade TM förberett lappar som delades ut i kyrkan i väntan på transporten till festlokalen. Där stod allmänna frågor typ "vilken inredning tycker du stämmer bäst in på dig" och så var det 3 svarsalternativ. Det var alltså inte en frågesport om oss som brudpar, utan gästerna svarade för sig själva och behöll sedan sin lapp till middagen. Vi hade dock svarat på samma frågor innan och alla mina svar var X och makens svar var 2.
    Under middagen bad sen TM alla som hade svarat mest x och 2 svar att ställa sig upp. Sen läste hon upp 3 frågor om mig och 3 frågor om maken med svarsalternativ och de som svarade "fel" fick sätta sig ner. Till sist stod 2 personer upp.
  • Äldre 4 Feb 00:49
    #19

    Det här med bordsplasering kan vara lite nervöst för endel som inte känner så många. Jag brukar vid stora fester, och även nu vid mitt kommande bröllop para ihop man och dam, sedan får de själva välja var de vill sitta och på så vis sätta sig bland andra de känner. På så vis blir det inte så stelt. 
    Vid någon fest har vi rivit sönder kort ur en kortlek så ska paren hitta varandra.
    Nu inför brölloppet har jag skrivit olika kärleks sitat som: Guld förblindar många ..../... kärlek förblindar alla som de får tillsammans med fördrinken, kanske jag binder fast de runt glasen el något.

Svar på tråden lekar och annat roligt för brudpar och gäster