• Beccanli

Byter ni klänning till festen?

Undrar om ni ska byta/bytte till en annan klänning efter middagen när det var dags för fest?Känns som om jag vill ha brudklänningen hela dagen.:) 

• Svar på tråden Byter ni klänning till festen?
  • Nyfiken gul , nu fru

gift för andra gången - jag gjorde itne det någon av gångerna.

Första bröllopet, där var vi kvar på festen nästan hela kvällen , blev ivägskjutsade till en kryssning direkt från festen. Klev ombord bröllopsklädda och hade kläderna på oss ända tills vi gick och la oss.  Bytte inte kläder förrän morgonen efter. 

Andra bröllopet - hade middag på resturang efter vigseln och hade brudklänning på mig hela tiden. Åkte hem för mingel, tårta o paketöppning och hade kvar hela klänningen. Blev fotograferad i lugn och ro på tomten med klänning och alla tänkbara uppställningar med folk. Blev inskjutsad till stan för hotellnatt och checkade in på hotelet med brudklänning.  Där på rummet togs dock klänningen av.  Håruppsättningen fick vara kvar i håret, tog bara av slöja o diadem.   Hade även kvar skorna på mig när jag bytte kläder. Kostymbyxor och en lång jeanstunika hade jag på mig. gick på stan och minglade ett tag innan vi återvände till hotellet.

• TheD

Nej. Jag hade på mig min brudklänning hela tiden. Känns otroligt onödigt med ombyte.

• daniiel

Och jag bytte faktiskt om till kvällen och hade inte velat ha det på något annat sätt! Det kändes inte alls onödigt och jag kände mig inte mindre som en brud för det.

Jag tyckte väldigt bra om min brudklänning som jag hade i kyrkan och under fotograferingen, men, jag tyckte ju också väldigt bra om min kortare brudklänning. Jag fick alltså chansen att ha på mig två klänningar jag var förtjust i och kände mig fin i. Den kortare hade ingen underkjol, inget släp och inga plastskenor i överdelen. Det var en varm augustidag och att efter förrätten smita upp 5min på hotellrummet och byta om var skönt!

• FrökenErika

Jag bytte om. Det vart mest så för att den avsatta budgeten räckte både till två klänningar och till två tärnklänningar. Då vågade jag ta en större och tjusigare vigselklänning än den jag tänkt från början. Och sen bytte jag till en "lättare" festklänning. Nu i efterhand är jag glad att jag gjorde det, den stora klänningen var jättevacker, men jätte varm också! Och hade varesig vart bekväm eller praktisk att dansa i.

Men jag förstår dom som inte byter, det var inte många timmar jag hade vigselklänningen på mig, och nu kommer jag ju (förhoppningsvis) aldrig använda den igen. Men jag ångrar mig inte.

Såhär såg min klänning ut som jag hade under vigseln.
  • Chicita

Nej jag bytte inte om Glad
    Det är absolut inget måste. 
    Om du har råd så visst, kör på det om du vill. Men annars behöver du inte göra det, det är inget som förväntas av dig.

Om du inte tänkt byta om så kan det ändå vara bra att ha någon enklare klänning med sig ifall olyckan är framme och någon häller en rödvinsflaska i knäet på dig (eller något liknande). Men det kan vara en fin "studentklänning" eller någon av dina favoriter som redan hänger i garderoben... Det är ju bara en "säkerhet" och inte tänkt att användas Flört 

• Beccanli

OJ nu blir jag tveksam på om jag ska byta eller inte..;).Det kan ju bli varmt att ha den hela dagen(16 aug).bökigt att dansa i och ifall man spiller ner den..har jag ju inte ens tänkt på..hahatack för alla svar..blir nog att fundera på en lite lättare festklänning:)      

• Kalejdoskop

Jag tänker byta efter middagen, till en kort och sval klänning. Detta för att jag älskar att dansa och jag kommer skutta omkring som en duracellkanin hela kvällen, så det kommer behövas ;) däremot blir det ingen brudklänning utan jag köper nog en i studenttiderna, finns många fina i butikerna då!

• Alyllyra

Jag bytte inte om, utan skuttade runt i min långklänning med släp på dansgolvet. Det gick jättebra!
    Det enda problemet var att jag släpade med mig en hel del löv i fållen när vi gick tillbaks till hotellrummet på natten. Men det får man leva med

Men det spelar ingen roll vad andra säger, det är du som ska röra dig i klänningen. Känn efter hur klänningen känns att gå, stå och sitta i. Min var mjuk med smal siluett, men jag kan tänka mig att tex en stor kjol med massa ringar i underkjolen skulle kunna bli obekvämt att sitta i en hel kväll. Å andra sidan har man lagt ner några slantar på sin brudklänning och då kanske man vill passa på att ha den på sig så mycket som möjligt... Eller så har man två eller fler klänningar som man älskar, och då kan man byta hej vilt. En vän till mig hade tre klänningar på sitt bröllop, en till vigseln, en till middagen och en till festen.

Det är helt enkelt upp till dig vad du känner passar dig! Och så klart vad du vill lägga pengar på.

Svar på tråden Byter ni klänning till festen?