• Anonym (överd­rivare­?)
    Äldre 26 Jan 00:08
    8367 visningar
    31 svar
    31
    8367

    Min bror gifter sig inom en vecka av mig har jag rätt att vara sura?

    Jag har egentlgen inget behov av att vara anonym vissa kan nog lista ut det endå Flört men jag valde att göra tråden det ifall någon skulle vilja vara anonym i sitt svar och självklart vill jag inte att någon av de som blir nämda i den lilla historen ska räkna ut det internet är ju trots allt synligt för alla...I alla fall för att göra en kort historia lång Flört

    Mycket kan man planera för men inte det här! Ärligt talat vet jag inte om jag ska skratta, gråta, eller om jag överdriver. Men detta får mina stackars klänningsbekymmer att blekna. Jag och sambon gifter oss ju i hemlighet, de som vet är de 4 personer som ska vara med som vittnen, fotograf plus min mamma. Jag ska ta min sambos efternam för det är väldigt ovanligt endast 32 pers heter det. Men det visar sig att en av dessa 32 har samma förnamn som jag så jag bestämmer mig för att lägga till min mammas flicknamn (vilket jag alltid velat heta men jag är döpt efter min pappa som jag har en väldigt ansträngd relation till) Vilket gör att det inte finns någon anledning att ha kvar mitt gamla. 

    Allt är frid och fröjd och min mamma är inte alls förvånad över att jag vill lägga till det och hon förstår det då vi har en väldigt bra relation. I alla fall ett par timmar efter att vi disskuterat att jag ska ta det namnet oxå ringer mamma. Och min bror har ringt henne och hon frågar om jag pratat med honom vilket jag inte gjort. Och det visar sig att min bror som varit tillsammans med sin flickvän av och till först ca (jan 2013-jun 2013) och sedan (nov 2013-nu) fått ett infall och ska gifta sig borgeligt vilket de inte ens planerat i en vecka, den 8 februari ska de gifta sig. VI gifter oss den 14de!! Alltså inte ens en vecka emellan. okej vi har inte sagt det men hur stor risk är det att min bror med ett på och av förhållande kommer gå och gifta sig inom loppet av en vecka ifrån mig? Desutom vill han med sin nya och hennes son, ta mammas flicknam... och seriöst detta händer samma dag som jag disskuterat detta?!!

    Okej jag förstår massor skiljer de ska bara gå till stadshuset, jag vet inte ens om hon ska ha blommor eller en vit klänning kan gissa att de kommer spendera en 1000-lapp och vi har lagt 50 000 på vårat. Men på något vis minimeras endå det vi gör om de går och gör samma sak samma vecka!! jag med ett stabilt förhållande sedan 4 år tillbaka ville vara den första i släkten att gifta sig, desutom sa han till mamma att "om vill vi gifta oss på riktigt kan vi göra det om några år" vadå gifta sig på riktigt?! varför inte vänta då?!

    och att min bror som har växt upp hos min pappa väljer min mammas flicknamn. (vilket hon var mer chockad över än att de skulle gifta sig) vilket man då kan förstå är väldigt osanolikt. 
    Okej jag har ingenting emot att heta samma sak som min bror (det gör vi ju nu Flört) men han har absolut ingen relation till det innan. Aldrig hintat om att han någonsin skulle vilja heta det. Då kan tilläggas också att hans tjej har ett efternamn som är bland det mest ovanliga i sverige under 10 pers heter det. 

    På något vis känns det nu som om jag kommer bli lillasystern som härmas med både namn och giftemål då jag gör det efter, aha två suprisegiftemål under samma vecka! och så börjar en jämförelse eller så blir det ingen nyhet när det är min tur, klart man vill ha uppmärksamhet kring sin bröllopsdag?

    och på något vis blir jag så himla ledsen för hon har krossat hans hjärta innan och vad hindrar henne ifrån att göra det igen? jag vill bara att min bror ska ha en stabil tillvaro men det kommer det aboslut inte leda till...och om det endå planerar på att gitfa om sig om ett par år lixsom....

    MEN ärligt, är det bara mina bröllopsnerver som gått överstryr?? har jag rätt att bli stött? Min bror vet ju egentligen ingenting alls om mina planer så det kan ju inte han veta.. 

  • Svar på tråden Min bror gifter sig inom en vecka av mig har jag rätt att vara sura?
  • Äldre 10 Feb 23:43
    #11

    Hade brorsan vetat om era bröllopsplaner hade det varit lite fult, men nu är det ju bara ett olyckligt sammanträffande så jag tycker du ska ta en dag och vara sur över det och sedan låta det rinna av dig. Tycker du skall oroa dig mer över hans val av tjej istället för konkuransen av bröllop

  • Anonym (Nej)
    Äldre 11 Feb 01:14
    #12
    FruForsmark skrev 2014-02-10 23:43:55 följande:
    Hade brorsan vetat om era bröllopsplaner hade det varit lite fult, men nu är det ju bara ett olyckligt sammanträffande så jag tycker du ska ta en dag och vara sur över det och sedan låta det rinna av dig. Tycker du skall oroa dig mer över hans val av tjej istället för konkuransen av bröllop



    Varför ska hon oroa sig över det? Han är vuxen och gör sina val, det är han som ska ta konsekvenserna av de valen. Uppenbarligen har de klarat en djup kris eftersom de separerade en tid, deras förhållandevis korta förhållande kanske har starkare fundament än TS "långa".
  • Alylly­ra
    Äldre 11 Feb 11:13
    #13
    Anonym (Nej) skrev 2014-02-11 01:14:26 följande:
    Varför ska hon oroa sig över det? Han är vuxen och gör sina val, det är han som ska ta konsekvenserna av de valen. Uppenbarligen har de klarat en djup kris eftersom de separerade en tid, deras förhållandevis korta förhållande kanske har starkare fundament än TS "långa".
    Du låter som att du tar det här personligt?
  • Anonym (överd­rivare­?)
    Äldre 11 Feb 14:51
    #14
    Anonym (Nej) skrev 2014-02-11 01:14:26 följande:
    Varför ska hon oroa sig över det? Han är vuxen och gör sina val, det är han som ska ta konsekvenserna av de valen. Uppenbarligen har de klarat en djup kris eftersom de separerade en tid, deras förhållandevis korta förhållande kanske har starkare fundament än TS "långa".
    Det är väl klart att man oroar sig över vilka val ens syskon gör här i livet även om de är bra eller dåliga? Det är ju jätteknäppt om man skulle tänka som du kring varje val ens nära och kära gör, då skulle vi ju vara jättesjälviska och aldrig hjälpa någon...Sen tycker jag att det är helt onödigt att ifrågasätta  mitt förhållande då det inte ens var relevant för disskusionen och inte ens det disskusionen frågade efter. 

    Sen måste jag säga att det har varit en onödigt hård ton i disskusionen, men jag gissar på att det var naivt att tro att det är okej att bli ledsen när ens bror gifter sig i närheten av en själv. Kanske var det relevant att jag när jag skrev detta PRECIS fick reda på det och kände att alla mina månader av att planera bröllopet kommit i skymundan av hans "hastbröllop" och behövde känna att mina känslor inte var fel. Men uppenbarligen så var det helt fel att bli ledsen över detta. Sen tycker jag att det är dumt att ANTA att jag skulle be min bror flytta sitt bröllop. Det skulle jag ALDRIG göra. Jag är inte dum i huvudet vilket många av er verkade tro, jag var bara LEDSEN över att vår speciella dag på året kommit lite i skymundan, ÄR det verkligen så himla konstigt?! Och ja, 24 timmare efter att jag skrivit detta hade jag processerat det varit lite ledsen och kommit över det. Gör det verkligen mig till en BORTSKÄMD PRINSESSA?! ursäkta men man kanske ska tänka 2 gånger innan man skriver, bara för att man är anonym betyder det inte att man inte har känslor. Bara för att jag ville veta att mina känslor inte var helt fel ger det rätt att IFRÅGASÄTTA mitt förhållande?!

    Och tack till er som faktiskt gav ett bra svar om att vara ledsen/sur/stött, bearbeta och fokusera på annat. Det visar att någon har förståelse för att man faktiskt kan bli ledsen i en sådan situation.

    Jag tycker att alla komentarer om att jag borde "växa upp" "eller slut vara en bortskämd prinsessa" "eller skärpa mig" har varit onödigt. JAG ÄR EN PERSON. och ni vet ingenring om mig, vad ger er då rätten att kalla mig dessa saker? Jag är helt övertygad om att om ni hamnde i en likande situation skulle det om så en väldigt lite komma exakt sådanna här känslor för er också.  
  • LMF
    Äldre 11 Feb 16:32
    #15

    Håller med dig, TS. Det finns en del goda råd i denna tråd, men också en del onödigt hårda formuleringar och till och med vilda spekulationer. Jag tycker det är tråkigt att du fick detta i knät när du så utelämnande redogjorde för vad som hänt. Alla vi som svarar i trådar bör tänka oss för innan vi tolkar in mer saker och nyanser i texten.

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 11 Feb 19:51
    #16

    Du har helt rätt TS i att det blev en lite hård ton i tråden. Alla bör tänka sig för innan de skriver något.

    Men glöm inte att även du TS skrivit lite snabbt då du var upprörd vilket självfallet färgar tonen på din trådstart samt svaren som många ger. Vi är inte lika insatta i ditt liv och kan kanske inte läsa mellan raderna på samma sätt som du självfallet gör när du läser om trådstarten. Du använde ju tråden uppenbarligen för att skriva av dig och få respons och när du då får negativ respons i ett känsligt ämne så svider det. :( Men jag måste säga att vissa formuleringar och vissa saker som du upplever som jobbigt kanske framstår som lite ytligt och "oviktigt" i andras ögon. Det ger dem inte rätt att skriva elakheter och dra alldeles för förhastade slutsatser - men man färgas av det.

    Men jag håller absolut med om att många kommentarer varit fullkomligt onödiga!

    Jag tycker verkligen att du har rätt att bli upprörd, det hade jag också blivit, men det kanske inte är något som bör fokuseras på så mycket? Nu har du ju bearbetat det och "kommit över det" mer vilket är positivt.
    Jag hoppas verkligen att er bröllopsdag blir supefin och att inte allt detta färgat den. Stort grattis - bara några dagar kvar!! :)

  • Äldre 11 Feb 20:23
    #17
    Alyllyra skrev 2014-02-11 11:13:47 följande:
    Du låter som att du tar det här personligt?
    Det tycker du? Menar du på fullaste allvar att det är något konstigt i att anse att vuxna människor bör få fatta egna beslut och ta konsekvenserna? Förvånad

    Naturligtvis ska man bry sig om varandra i en familj, men det är en ytterst fin linje mellan "bry sig om" och "lägga sig i saker som inte angår en" och jag anser att man bör hålla sig på rätt sida av den gränsen

    TS. Jag ifrågasatte inte ditt förhållande. Du skrev:"jag med ett stabilt förhållande sedan 4 år tillbaka"  "min bror med ett på och av förhållande". Du gjorde alltså en jämförelse mellan era förhållandenoch antydde (väldigt tydligt) och ditt förhållande är mer värt än hans och du "ska" gifta dig först. Du kanske inte skulle jämföra om du inte tål det för egen del.

    Den enda som ifrågasatt någons förhållande är du. Du tar dig rätten att ifrågasätta din brors förhållande och motiv för att gifta sig, vad är du för en slags syster egentligen?

    Du frågade om du hade rätt att vara sur över din brors bröllop och jag antog, måhända felaktigt, att du faktiskt ville ha svar på frågan. Ville du bara bli struken medhårs kunde du ju ha sagt det.

    Jag förstår inte riktigt hur du kan vara så upprörd över detta, din bror gifter sig inte för att jäklas med dig. Han visste ju inte ens att du skulle gifta dig! Det bevisar ju att hans bröllop är "äkta" och inte bara ett elakt spratt för att förstöra för dig på din stora dag. Om han sade "Eftersom du sa gifta dig den 14:e tänker jag gifta mig en vecka innan, bara för att jäklas. Ha!" skulle du ha all rätt i världen att vara både ledsen och förbannad på honom. Men nu? Nej. Det kvittar att du lagt ner mycket mer tid och pengar på ditt bröllop, och att du och din blivande man varit tillsammans längre, din bror hade ingen aning om att du skulle gifta dig och valde att gifta sig med sin flickvän nu. Han hoppades säkert att du skule vara glad för hans skull, men i stället reagerar du så här. Du oroar dig för att tjejen ska krossa hans hjärta, men det är en risk vi alla tar när vi ger våra hjärtan till en annan människa. Även du.

    Ja, jag skrev att du betedde dig som en bortskämd prinsessa. Anledningen till att jag skrev det är att du beter dig som att din bror med vett och vilje förstör din bröllopsdag.

    "Jag är helt övertygad om att om ni hamnde i en likande situation skulle det om så en väldigt lite komma exakt sådanna här känslor för er också."

    Nej, jag skulle inte reagera som du. Jag vet att de allra flesta inte är tankeläsare, och att om jag höll det hemligt att jag skulle gifta mig skulle ingen heller veta det.

    Som sagt; du frågade om du hade rätt att vara sur. Eftersom det var en fråga svarade jag vad jag anser: Nej, du har ingen rätt att vara sur. Du ville dock inte ha sådana svar utan bara svar som strök dig medhårs och daltade med dig, tyvärr visste jag inte det. Jag är ju ingen tankeläsare.
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Anonym (Pepp :))
    Äldre 11 Feb 20:39
    #18

    Om din bror nu gifter sig hastigt och oplanerat så kommer det bröllopet bra på ett sätt ert bröllop som du/ni planerat kommer fortfarande vara det bröllop ni planerat och er speciella dag! :) Det kommer vara två olika bröllop! Jag tucker nog ändå du ska berätta för din bror, vem vet han kanske vill ha en "egen" vecka med eller kommer känns sig bräddad av ert bröllop?!? Prata med varandra och var lyckliga för att ni båda ska få uppleva ngt fantastiskt!

  • LMF
    Äldre 11 Feb 20:58
    #19

    Innuendo: Wow. Vilka reaktioner du har på något som TS först skrev i affekt (vilket hon medgett och förklarat att hon inte är lika upprörd längre) och även på den delen TS kände sig attackerad. Dina ordval i det sista stycket är starka och oproportionerligt hårda. Lär dig att vara rak på sak utan att såra, det är faktiskt inte så svårt.

  • Äldre 11 Feb 22:40
    #20

    Jag får nog hålla med Innuendo,. Läser det inte kritiskt alls utan tycker det är sakligt och bra. Allt beror ju också på hur man tollkar det hon faktiskt skriver.

Svar på tråden Min bror gifter sig inom en vecka av mig har jag rätt att vara sura?