• Anonym (Krång­ligt)
    Äldre 21 Jan 18:09
    4169 visningar
    7 svar
    7
    4169

    Pytte bröllop, bara bjuda vissa i släkten?

    Hej, är ny på forumet. Vi ska förlova oss i februari och får bebis i juni. Har även köpt en lägenhet tillsammans. Bäst juridiskt är alltså att vi är gifta. Vi har/hade planerat att göra detta om några år när vi har sparat till bröllopet som vi verkligen vill ha. Ca100000kr.. Men nu funderar jag (vi) på o gifta oss redan nu. Jag har en ganska stor släkt' mamma har 3 syskon med respektive och 5 kusiner, pappa har ett syskon med respektive och 3 kusiner på den sidan. Pappas släkt träffar jag dock bara på bröllop och dop. Jag har ju såklart 2 föräldrar och en syster med man och ett barn, dessa ska absolut komma. Sambon har skilda föräldrar med varsin respektive, ett syskon. 3 mor/farföräldrar i livet, en faster utan egen familj som han står väldigt nära, ett syskon till mamman med respektive och 2 kusiner, dock under 6 år. Det jag funderar på är om man bara kan bjuda de "närmsta" och ha ett litet bröllop nu, sedan om några år så firar man större med släkt och vänner, när man har råd. Antingen så är man ju bara närmaste familjen, föräldrar och syskon. Eller mostrar och fastrar också, min tanke är då, kan man hoppa över min släkt på pappas sida eller blir det konstigt? Om man bara tar närmaste familjen, då måste ju även hans mor och farföräldrarna bjudas, och även hans pappas syskon känner jag, Annars funderar vi på ett "överraskningsbröllop" på dopdagen, detta dröjer ju dock till typ december. Om man väljer att gifta sig nu, och bara tar närmaste familjen, kan man säga att man inte har råd att bjuda och sedan äta middagen på en restaurang och familjen får betala för sig själva? Eller är det jöttesnålt? Dom har sagt att vi inte får gifta oss i hemlighet så det är inte ett alternativ :p Det blev långt och rörigt men hoppas att någon har nått råd :)

  • Svar på tråden Pytte bröllop, bara bjuda vissa i släkten?
  • Anonym (Krång­ligt)
    Äldre 21 Jan 21:19
    #4

    Mina mostrar o kusiner umgås jag ju med o sambons faste umgås dom med ännu oftare :) men nu kollar vi på 10 maj, snabba puckar :p men min familj o hans familj och mor o farföräldrar och faster. 12 vuxna o ett barn. Hoppas att det inte blir så dyrt. Har mailat gränsö i Västervik om slottscaféet så får vi se vad vi får för svar :)

Svar på tråden Pytte bröllop, bara bjuda vissa i släkten?