• Chicita

    Annorlunda fest..

    Jag säger emot ylvis angående runda bord. Tungan ute

    Mindre runda bord för 4-5 personer ja... det funkar bra. Men större bord där man får plats typ 8-10 personer på och som är det vanliga i lokaler med runda bord... tja då blir man begränsad till att prata med de två personer som sitter bredvid en. 
    Man KAN ju givetvis sitta och skrika åt dom som sitter på andra sidan bordet. Men det är inte att rekommendera.
    Dessutom är det inte alla lokaler som har runda bord heller... Och att ställa ihop 2 avlånga bord till 1 fyrkantigt blir ännu "värre" samtalsmässigt + att några då kanske får sitta med bordsben "mellan benen" om man ska fylla upp alla sidor likadant...

    Jag är en väldigt social person, jag kan prata med de flesta och jag har ett yrke som det mer eller mindre är ett krav i också.
    Men jag har ändå hamnat på middagar med runda / fyrkantiga bord där jag har fått sitta tyst hela middagen för att dom två jag haft på sidorna om mig har pratat med den bordsgranne dom har på sin andra sida och hur jag än gör för att försöka komma in i samtalet så blir det ett par meningar och sen vänder dom sig tillbaka till den andra personen som dom hade ett mer intressant samtal med (?) Tungan ute
    De jag kände som satt mitt emot mig sitter ju i princip 2 meter (eller mer) ifrån mig och om jag ska kunna prata med dom i sorlet över alla andra samtal så måste jag ju luta mig fram och halvskrika alltså... 

    Vid långbord har man folk till höger och vänster om sig (som vid runda bord) men du har också en person mittemot dig bara kanske 80 cm bort som det går utmärkt att prata med.
    De personer som sitter diagonalt emot dig är inte heller så långt bort att man inte kan prata med dom...

    Så runda / fyrkantiga bord med mer än 4-5 platser per bord = 2 personer du enkelt kan samtala med
    Och vanliga långbord = 5 personer du enkelt kan samtala med 

    Att inte ha en bordsplacering öht brukar vara en dålig idé om inte alla personer känner varandra sen innan.
    Ta ett långbord på vilken midsommarmiddag som helst egentligen och låt folk sätta sig vart dom vill...
    Vad händer?
    Jo grupp 1 sätter sig längst bort i ena änden och deras vänner fyller på så långt dom kan.
    Grupp 2 fyller på bordet från andra kortänden
    Grupp 3 sätter sig i mitten
    Och sen var det 3-4 personer kvar som inte känner så många och dom som dom känner sitter kanske just på kortänden eller mitt i någon av dessa grupper... Vart ska dom sitta då? jo platserna som finns kvar är mellan grupperna och där är man väldigt isolerad. Man känner ingen, alla som sitter runt omkring en känner varandra (men dom pratar bara "åt sidan" inte tvärs över och drar in dig i samtalet...

    Så att på något sätt fördela folk vid borden är bra.
    Därmed är det inte sagt att man måste ha en traditionell bordsplacering... Flört 

    Mitt bästa tips är att färgkoda folk, skriva deras namn på färgat papper och sen börja placera ut lapparna.
    Vi hade ju medeltidstema och folk fick ange "adel, borgare, bönder eller vanlig klädsel" vid OSA.
    Så all "adel" fick en färg (blått)  - killarna mörkare än tjejerna. osv...
    Sen placerade vi ut alla "blåa" närmast vårt honnörsbord - för vi hade ett... det passade in med temat 
    Alla "röda" placerades ut efter dessa osv...
    Men ni kan färgkoda i "hans och hennes" släkter + "vänner" eller kanske "jägare", "soldyrkare" osv...
    Då är det väldigt enkelt sen att placera ut folk och få en bra blandning. Eller snarare "alla som jagar sätter vi här... och alla som är emot jakt sätter vi i andra änden av bordet" Tungan ute 
    Om ni vill ha runda/ fyrkantiga bord, så sätt teman för varje bord och bestäm vilka gäster som ska sitta vid varje bord - men inte på vilken plats vid bordet...
    Har ni långbord så kan ni också gruppera och dela in borden i sektioner, tänk bara på att skarvarna mellan "grupperna" behöver vara smidiga, så att ni kanske har en grupp jägare, en grupp som har jagat eller i alla fall är mycket ute i naturen, sen nästa grupp kanske är svampplockare och nästa trädgårdsentusiester osv...
     Tja du förstår förhoppningsvis vad jag menar Flört

  • Chicita
    ylvis: bara för att det är en "familjefest" behöver väl inte alla känna varandra? 
    Min släkt känner inte makens släkt exempelvis (med några få undantag) Flört 

    Precis. ThereseV har en bra poäng där Glad 
    Gymnastiska övningar är inte vår grej, om maken försökt lyfta mig så hade det nog slutat med ambulansfärd  liksom Flört 
    Och exempelvis 50-talstema hade inte heller varit "vi"... inte heller ett "vanligt" bröllop...
    Hitta vad som är Ni och gör det till en röd tråd Glad 
  • Chicita

    Hoppsan, jag skrev ett svar i går men det verkar ha försvunnit...

    Nåväl ungefär så här skrev jag då (samma innehåll kanske lite annan formulering Tungan ute )
    Att byta bord mellan varje rätt kan upplevas som störande och krångligt. Oftast har man "parkerat" sin jacka/ kavaj/ boléro/ sjal/ väska/ kamera/ telefon osv vid/ på sin plats om man då ska ta med sig allt det, rota runt efter en ny plats (ny ögonbindel och tafsa runt på massa folk man inte känner? Flört ) och sen parkera sig igen för att gå och hämta mat - eller invänta servering eller hur nu middagen är upplagd... Tja då finns det risk för att det "roliga" i momentet "finn din plats" försvinner.

    Jag skulle gjort en ordentlig bordsplacering för långborden och satt ut fasta platser. Men ställt två tomma stolar mit emot mig och maken där jag skulle sätta en äggklocka (eller liknande). 
    Där skulle jag (eller snarare toastmastern) uppmuntra folk att sätta sig i typ 10-15 min (därav äggklockan) och helt enkelt be gästena att se till att platserna aldrig är tomma.
    Sen skulle jag ha värvat lite hjälp, så att i pausen / bensträckaren mellan maten och tårtan så uppmanas gästerna att gå ut och göra något (tipspromenad kanske - frivilligt dock, men lämna lokalen med alla grejor du hade med dig *tack*) 
    Under pausen roddas borden om lite snabbt till fyrkantiga "öar" som får varsitt bordsnummer (lägg ett papper med en stor siffra mitt på bordet)
    Säg nu att det får plats 8 personer vid varje bord (bara för exemplets skull). Skriv bordsnumret på 8 lappar, vik ihop och lägg i en burk (detta går givetvis att förbereda Tungan ute) upprepa för varje bord - förutom brudparets bord där man bara ger ut 4 lappar (4 gäster + brudparet + 2 tomma platser även här).
    Sen är det fri placering vid dessa bord. Har man bord 1 så sätter man sig på vilken plats man vill vid detta bordet...
    Att äta tårta och dricka kaffe med folk man kanske inte trivdes så bra med - överlever man, det är ju en så kort stund Tungan ute
    När dansen kommer igång (om ni ska ha sån) så är det helt fri placering vid borden. Ta bort hälften av borden men ställ lite stolar längs med väggarna så att ni får plats att dansa om inget separat dansgolv finns. 
    Om hälften av sittplatser / bord försvinner så är det troligare att folk går upp och dansar än om man har "sin plats" hela kvällen Flört
     

  • Chicita
    ylvis skrev 2014-01-16 11:20:15 följande:
    Du har helt rätt men är det en mindre familjefest "känner" eller har många träffat varandra förut och mixar du upp bordsplaceringen kommer alla känna sig trygga.

     
    Du skrev ju:
    "Men i det här fallet är det en familjefest och eftersom alla redan känner varandra spelar det mindre roll hur de placeras
    Därmed antog du ju att alla kände varandra även om du väl knappast kunde veta det säkert innan. Och du säger ju att det därför inte spelar någon roll hur dom placeras Flört

    Det är inget jag vill eller kan utgå ifrån när jag inte vet mer. Flört
    Som sagt, om jag utgår från min och makens familj så var det bara min bror - av alla mina släktingar, som hade träffat någon av makens släktingar innan vårt bröllop. Så om vi hade släppt placeringen fritt så hade det blivit en grupp med makens släktingar vid ett långbord (eller tja ett och ett halft), en grupp med mina släktingar vid ett annat och så vänner på resten av platserna... Och om vi bara hade försökt "mixa jämt" så hade mina släktingar inte räckt till...
    Vi la alltså ner mycket tanke bakom bordsplaceringen så att alla skulle ha någon dom kände inom pratavstånd + någon ny som vi trodde att dom skulle trivas ihop med. Glad
     
    Glytten skrev 2014-01-16 09:08:38 följande:
    Chicita, det är ungefär så jag har tänkt (nummeröer). Idén med äggklocksplatser var bra! Den använder vi nog!! Jag vill inte släppa gästerna helt fria att välja själva, men jag vill ge dem möjligheten att välja sin närmsta granne. Platsbyte kommer att ske 1 gång för annars blir det för bökigt med flytt av glas och eventuella kläder/väskor mm. Detta ska nog bli bra! Har ni några roliga tips på lekar som varje bord kan roa sig med? Typ lite lagtävling/underhållning..
     Det var ju någon som hade en bra idé med att placera alla herrar - eller alla damer. Så det kan ju vara en bra idé då Glad
    Lekar är inget jag är bra på. Jag gillar nämligen inte att leka själv. Det är det värsta jag vet. Speciellt om det blir "obligatoriskt". Jag kan till och med gå hem från en fest om jag ska tvingas till att leka något som jag inte känner mig bekväm med Tungan ute
    Men varför inte göra ordflätor eller något annat som ska "lösas" bordsvis och dom som blir klara först är vinnarna? 
    Då måste dom ju samtala om dom ska klara det...
    Bröllopsbingo kanske?
    Då blir det lite frivilligt. Och det är inte heller så att man måste upp och göra pinsamma saker Flört 
Svar på tråden Annorlunda fest..