• Äldre 13 Jan 08:30
    3903 visningar
    20 svar
    20
    3903

    Livet utan social media

    Boostar eller sabbar social media förhållandet? Diskutera och kommentera gärna här.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Livet utan social media
  • Äldre 13 Jan 09:50
    #1

    Svarsalternativen har ju tyvärr inget att göra med frågan, så jag svarar bara här. Sociala medier har absolut ingen påverkan på förhållandet överhuvudtaget. Däremot skulle jag personligen ha svårt att tänka mig ett liv utan Facebook, Twitter och Instagram.

  • Aniara­4
    Äldre 13 Jan 10:11
    #2

    Jag har också svårt att få ihop rubriken, frågan och svarsalternativen. Men jag gjorde en välvillig tolkning och röstade på att livet utan sociala medier skulle vara "tråkigt", för jag antar att det var så det var menat.

    Tja till att börja med skulle vårt förhållande inte existera utan sociala medier, om man i sådana räknar in dejtingsajter. Så det var ju bra för förhållandet, kan man säga. Sen kan det nog vara så att vi båda sitter lite för mycket med våra datorer istället för att göra något tillsammans, men det är mest jag som sitter med sociala medier. Han tittar på amerikanska ekonomiprogram eller spelar onlinebridge. Å andra sidan är man ju ofta trött på kvällen efter jobbet, så frågan är hur roliga saker vi skulle orka hitta på annars.

    För mig som har en kronisk sjukdom och har svårt att orka ta mig ut och träffa folk och göra saker är nätet en social livlina. När jag har varit som sjukast har jag ibland inte träffat någon på typ flera månader, och då skulle jag nog ha blivit galen om jag inte haft vänner och bekanta enkelt tillgängliga i datorn bredvid mig i sängen/på soffan. Nu mår jag bättre men då jobbar jag å andra sidan mer och orkar inte ses så ofta av den anledningen. Jag träffar ju mina trevliga kollegor iofs.

    En del av mina vänner är dessutom personer jag lärt känna online och sen börjat träffa irl, faktiskt flera från dejtingsajten som på min tid hade ett diskussionsforum där man märkte vilka som var vettiga och som man hade något gemensamt med, inte bara potentiella partners. Sen måste jag säga att jag har lärt mig oerhört mycket av att bara lyssna på andra på twitter och på olika diskussionsforum, människor jag aldrig hade kommit i kontakt med annars och som har helt andra erfarenheter och infallsvinklar än jag själv har. Sånt är nyttigt.

    Så sociala medier kanske inte är någon stor tillgång i mitt förhållande i nuläget, men däremot är de ett absolut oundgängligt redskap i mitt sociala liv.

  • Äldre 13 Jan 10:32
    #3

    Tycker inte att det påverkar förhållandet alls. Däremot så skulle nog jag har svårt att hålla kontakten med flera gamla kompisar på andra orter utan tex facebook.

  • Äldre 13 Jan 12:00
    #4

    På fråga A svarar jag B Skrattande

    Alltså BT...kom igen nu. Era frågor är helt hopplösa.
    Har ni inte underlag till att ha en omröstning varje vecka så skippa dom helt istället

    Jag svarade i alla fall "annat / vet inte" för att jag kunde inte få ihop svaren och frågan.
    Men rent generellt så kan jag väl säga att jag har mina vänner utspridda över hela sverige - ja hela världen faktiskt. Och utan sociala medier skulle vi ha svårt att hålla kontakten.

    Jag har nyss fått 500 nya vänner genom gemensamt intresse dessutom.
    Jag startade en grupp på facebook för oss som syr medeltidskläder. Och det har gått över förväntan bra.
    Om något skulle sabba makens och mitt förhållande så är det väl att han gärna sätter sig och programmerar ett par timmar på kvällarna efter att ha jobbat med programmering hela dagarna. Och det kan han inte göra framför TV'n - vilket ju jag kan med facebook, bröllopstorget eller andra sociala medie-sidor Tungan ute Han kan ju inte heller prata så mycket medan han kodar - vilket jag kan göra medan jag skriver Flört 

  • Äldre 13 Jan 12:22
    #5

    Alltså...va? Haha...

    Min spontana reaktion när jag såg frågan var att jag svarar "Tråkigt". Jag har kontakt med familj och vänner som finns utspridda lite överallt i sverige (och världen). Utan sociala medier hade jag tappat kontakten med väldigt många.

    Sedan klickade jag in på frågan och läste texten till. " Boostar eller sabbar social media förhållandet?" 
    Toppen? Trist?

    Det är ju toppen om det "boostar" någons förhållaned och trist om det sabbar, men vad vill ni att jag ska svara på det? Jag uppfattade dessutom inte frågan i rubriken som något som hade med förhållande att göra..kanske eftersom sociala medier för oss varken har tillfört eller förstört så mkt- det är något neutralt och vardagligt som liksom inte har så mycket med vårat förhållande att göra.

    Jag vet  däremot (om man läser på familjeliv haha) att svartsjuka och sociala medier kan vara en jobbig kombo..

  • Äldre 13 Jan 13:00
    #6
    Chicita skrev 2014-01-13 12:00:48 följande:
    Alltså BT...kom igen nu. Era frågor är helt hopplösa.
    Har ni inte underlag till att ha en omröstning varje vecka så skippa dom helt istället
    Jag håller med och jag orkar inte ens svara på frågan. Det här är inte första veckan frågan varit såhär och det är inte första veckan medlemmarna uppmärksammar det. Noll respons från BT dock, så vitt jag vet, och ingen förbättring heller. Nä, lägg hellre av med frågorna då!
  • kouki
    Äldre 13 Jan 13:15
    #7
    Webredaktör Staffan skrev 2014-01-13 08:30:01 följande:
    Boostar eller sabbar social media förhållandet? Diskutera och kommentera gärna här.
    Fattar inte varför ni inte bara lägger ut en ledig plats som redaktör eller dylikt, som någon som har tid och engagemang kan söka sig till. Istället för alla dessa halvhjärtade försök, där ni inte ens svarar på kritiken.
  • Alylly­ra
    Äldre 13 Jan 14:12
    #8

    Samma sak igen... BT tvingar sig till att skriva en fråga varje vecka, vilket skulle kunna vara intressant om de inte antingen
    a) är supertråkiga
    eller
    b) är dåligt formulerade

    Om det inte var för alla trevliga människor här skulle jag lagt ner det här forumet för länge sedan. 

  • Äldre 13 Jan 14:27
    #9

    Ni bode göra några av de mer engagerade medlemmarna till moderatorer, ärlig talat känner jag inte till något forum som inte har en moderator och det behövs! på så vis kan sidan bli mycket trevligare och ni behöver inte göra någonting eftersom ni uppenbarligen inte har resurser för det,

    utöver det borde ni "fästa" en tänk på innan du postar tråd, där man kan ge lite förhållningsregler, det är ganska tröttsamt att se 50 nya trådar om jen jen house bara för att sökfunktionen är dålig, eller att någon komenterar ett inlägg som är 10 år gammalt utan att veta att det är en inaktiv tråd, hur svårt kan det vara liksom? vi kan till och med skirva listan åt er allt ni behöver göra är att fästa tråden längs upp, det skulle säkerligen underlätta för er och för oss!

  • Äldre 13 Jan 17:21
    #10

    Jag håller med! 
    Sökfunktionen är urkass.
    Frågorna är löjliga.
    Och responsen är inget vidare den heller.

    Omöjligt att svara på frågan dessutom eftersom det kan betyda vadsom!  

  • Aniara­4
    Äldre 13 Jan 17:47
    #11

    Att få någon att svara på synpunkterna på omröstningsfrågorna (som verkar vara nedskrivna på 5 sekunder utan någon som helst eftertanke) är nog lika utsiktslöst som att få någon att svara på synpunkterna på sökfunktionen. Vi har ju liksom tjatat om den i åtskilliga år nu...

  • Äldre 13 Jan 17:53
    #12

    Jag tror att det är så att det knappt finns några pengar att tjäna i den här branschen, så dom lägger bara ner dom få minterna som dom verkligen måste får att hålla igång forumet, för att sedan lägga energn på familjeliv där dom har otroligt mycket mer aktivitet och möjlighet till reklamintäkter osv...

    När det kommer till frågorna här så känns det som att någon suttit vid ett tillfälle och kommit på frågor för ett år framöver och sedan lagt upp dom för automatisk postning och sedan är det ingen som ens går in och följer upp... 

  • Äldre 13 Jan 21:17
    #13

    Har ni satt en uttråkad praktikant på att göra onödiga sysslor? Vad är det för konstiga frågor ni håller på med?!


     


    Ja, sociala medier kan sabba förhållanden.
    Ja, sociala medier kan bryta sönder människor. En tjej blev självmordsbenägen osv.


    Jag har inte besökt fb sen i augusti/september och jag mår mycket bättre.Fb är nästan lite tragiskt. Vilka vänner kommer ihåg din födelsedag utan att fb påminner? Jo, dina riktiga vänner.


    Twitter och annat tjafs förstår jag mig inte på. Ser ingen anledning till det.


     


    Men vad har det här med BT att göra? Vad gör ni på riktigt?

  • Alylly­ra
    Äldre 15 Jan 18:13
    #14
    TheD skrev 2014-01-13 21:17:18 följande:

    Men vad har det här med BT att göra? Vad gör ni på riktigt?




    Kanske det skulle hjälpa om vi tillsammans skrev ett öppet brev till BT? Visa att vi är engagerade även om inte BT själva är det?

    Få se, vad är vi irriterade på? (utan inbördes ordning och vissa går in i varandra...)

    Sökfunktionen Brist på aktiva moderatorer Brist på engagemang från BT:s sida Ingen möjlighet att anmäla en specifik medlem som spammar Att gamla trådar inte låses (eller öht taget att trådar inte låses) så att spammare kan dra upp sjuttielva trådar från 2008 för att göra reklam för nått mer? Fyll gärna på!
  • Aniara­4
    Äldre 15 Jan 19:10
    #15
    Alyllyra skrev 2014-01-15 18:13:13 följande:


    Kanske det skulle hjälpa om vi tillsammans skrev ett öppet brev till BT? Visa att vi är engagerade även om inte BT själva är det?

    Få se, vad är vi irriterade på? (utan inbördes ordning och vissa går in i varandra...)

    Sökfunktionen Brist på aktiva moderatorer Brist på engagemang från BT:s sida Ingen möjlighet att anmäla en specifik medlem som spammar Att gamla trådar inte låses (eller öht taget att trådar inte låses) så att spammare kan dra upp sjuttielva trådar från 2008 för att göra reklam för nått mer? Fyll gärna på!
    Ingen möjlighet att anmäla spam-mail direkt med exempelvis en liten röd hand, utan man förväntas gå till sitt vanliga mailkonto och skriva ett litet brev till en mailadress där man talar om vem som har varit dum. Kommer inte ihåg det exakta tillvägagångssättet nu och orkar inte leta upp informationen eftersom den är så svår att hitta.

    Just det: Svårt att hitta information om hur man anmäler saker eller kontaktar ansvariga!
  • Alylly­ra
    Äldre 16 Jan 10:15
    #16
    Aniara4 skrev 2014-01-15 19:10:09 följande:
    Ingen möjlighet att anmäla spam-mail direkt med exempelvis en liten röd hand, utan man förväntas gå till sitt vanliga mailkonto och skriva ett litet brev till en mailadress där man talar om vem som har varit dum. Kommer inte ihåg det exakta tillvägagångssättet nu och orkar inte leta upp informationen eftersom den är så svår att hitta.

    Just det: Svårt att hitta information om hur man anmäler saker eller kontaktar ansvariga!
    Bra tillägg!

    Nån mer? Nån dag när jag har riktigt tråkigt på jobbet tänkte jag sätta mig och skriva ihop nått... 
  • Äldre 16 Jan 10:37
    #17

    Jag stör mig på menyn som ploppar ner och alltid lägger sig över det jag ska trycka på så jag trycker på något helt annat än jag tänk. Det räcker ju att man för pekaren över den för att det ska hända och det borde ju inte krävas någon omfattande kodning för att ändra så att man måste klicka på ikonen för att listan ska komma fram...  (jag pratar alltså om den nästan högst upp på sidan med "fessten", "brudpar" "inspiration" och allt det. Men det kanske bara är jag som har det problemet:P 

  • Aniara­4
    Äldre 16 Jan 10:38
    #18
    ThereseV skrev 2014-01-16 10:37:09 följande:
    Jag stör mig på menyn som ploppar ner och alltid lägger sig över det jag ska trycka på så jag trycker på något helt annat än jag tänk. Det räcker ju att man för pekaren över den för att det ska hända och det borde ju inte krävas någon omfattande kodning för att ändra så att man måste klicka på ikonen för att listan ska komma fram...  (jag pratar alltså om den nästan högst upp på sidan med "fessten", "brudpar" "inspiration" och allt det. Men det kanske bara är jag som har det problemet:P 
    Nej då, det är ett annat av problemen vi har påpekat gång på gång i flera år.

    Tillsammans med den parodiskt dåliga sökfunktionen. Skrikandes
  • Äldre 17 Jan 11:49
    #19
    Alyllyra skrev 2014-01-13 14:12:15 följande:
    Samma sak igen... BT tvingar sig till att skriva en fråga varje vecka, vilket skulle kunna vara intressant om de inte antingen
    a) är supertråkiga
    eller
    b) är dåligt formulerade

    Om det inte var för alla trevliga människor här skulle jag lagt ner det här forumet för länge sedan. 
    Alyllyra skrev 2014-01-15 18:13:13 följande:


    Kanske det skulle hjälpa om vi tillsammans skrev ett öppet brev till BT? Visa att vi är engagerade även om inte BT själva är det?

    Få se, vad är vi irriterade på? (utan inbördes ordning och vissa går in i varandra...)

    Sökfunktionen Brist på aktiva moderatorer Brist på engagemang från BT:s sida Ingen möjlighet att anmäla en specifik medlem som spammar Att gamla trådar inte låses (eller öht taget att trådar inte låses) så att spammare kan dra upp sjuttielva trådar från 2008 för att göra reklam för nått mer? Fyll gärna på!
    Tack för era synpunkter!
    Jag startar en tråd så kan vi diskutera det där
    Ni får jättegärna komma med synpunkter på vad ni skulle vilja ha för aktiviteter, tävlingar eller vad som skulle förbättra upplevelsen för er här på BT!

    Återkommer strax med en länk till tråden!
  • Äldre 17 Jan 11:54
    #20

    Nu så har jag fixat en tråd!
    www.brollopstorget.se/Forum-27-31/m4352878.html

    Kom in och tipsa och ge råd! Solig

Svar på tråden Livet utan social media