Hur smyckade ni kyrkan?
Jag skulle gärna smycka kyrkan lite så det blir lite mer personligt. Har ni gjort det? Vore jätteglad om ni ville visa era bilder isf.
Jag skulle gärna smycka kyrkan lite så det blir lite mer personligt. Har ni gjort det? Vore jätteglad om ni ville visa era bilder isf.
Inget alls. Det tar tid och någon ska få upp allt och sedan hinna plocka bort det. Många kyrkor har flera vigslar (eller annat) på samma dag och då har man inte alltid så lång stund på sig efteråt. Dessutom är dom flesta kyrkor redan så fina i sig att det inte behövs. Vigseln tar ca 30min och gästerna har fullt fokus på brudparet och brudparet har för det mesta in tid att titta på annat. Bättre att spendera pengarna och tiden på att smycka eventuell festlokal där man vistas en betydligt längre stund :) Tycker jag.
Det är ju inte så vanligt att man gör det, av flera skäl. Det främsta skälet är att kyrkan i regel har flera vigslar efter varandra, och det är svårt att hinna få upp pyntet innan och inte minst att sen ta ner det innan nästa brudpar kommer. Vem ska göra det när alla vill vara utanför och gratulera brudparet? Kanske om man har något som bara är att ställa dit och sen lyfta bort.
Det brukar finnas blommor på altaret. I vår kyrka hade de också ställt fram några höga ljusstakar som en avsmalnande "gång" sista biten fram till knäfallet (det var en kyrka utan altarring), det var jättefint. I just den kyrkan hade det dessutom bara sett fånigt ut med något "pynt", den är så väldigt tjusig i sig själv.
Vi smyckade den med oss själva och våra gäster :)
Kyrkan ordnade med tända ljus och utanför stod det björkar intill ingången.
De flesta kyrkor är väldigt fina i sig så massa extra behövs inte.
Om man gör ngt fint vid varje bänkrad kan man kanske fråga nästkommande brudpar om det får sitta kvar istället för att slita ner det.
det var bara vi som gifte oss den dagen vi valde och vi gifte oss i en pyttig liten kyrka sedan 1100-talet och den är så rikt smyckad i sig ändå med interiören så mer behövs inte. (fyra pampiga mässingskronor i taket tex som gnistrar och glimmar, ljushållare i varje bänkrads början, maffig altartavla och en galet snygg altarring tex)
(vi gifte oss på pingsten men eftersom det finns 6 kyrkor att välja på i vår pyttiga by så behöver vi inte slåss om plats)
Vackra blommor stod på altaret och flertalet tända ljus hade vi också. I övrigt hade vi ingenting.
Vi tänkte på allergiker och skippade utsmyckning helt.
Något att tänka på för dom som vill ta in björkris och ha snittblommor! Allergirisken!
Kom in i en kyrka precis efter att det varit bröllop en gång. De hade smyckat med skära rosor längs med gången när man gick in. Det var inte jättemånga, en enkel ros vid varje rad av sittplatser i en smal glasvas (fanns hållare). Naturligtvis var det tända ljus och även skära rosor fram vid altaret. Väldigt enkelt, men väldigt vackert! Minns att jag tänkte att "så skulle jag vilja ha det".
Hej!
De svaren som kommit tidigare i tråden tycker jag sammanfattar väldigt bra hur läget är. I de flesta kyrkor så är det många gudstjänster på rad med ganska lite tid emellan och därför blir det väldigt svårt att hinna med någon personlig utsmyckning. I regel jobbar vi vaktmästare dessutom ensamma vilket tyvärr gör att vi har svårt att hinna med. Däremot så är det alltid många levande ljus i kyrkan, och altaret smyckas med blommor vilket ger en fin inramning!
Däremot finns det givetvis ingenting som hidrar att du tar kontakt med din aktuella vigselkyrka och frågar vilka möjligheter till extra utsmyckning det finns. Där jag jobbar har vi exempelvis vaser och ljushållare som går att sätta fast på gaveln till bänkarna, och skulle någon vilja ha sånna så gör det ju ingenting om de sitter i hela dagen! :)
Hoppas att ni blir nöjda med utsmyckningen i er vigselkyrka!
MVH Vaktmästare CE