• Anettem

Hur tidigt ute ska man vara?

Jag gifter mig i September och skulle väldigt gärna vilja börja prova klänningar redan nu och sedan förhoppningsvis köpa en senast i Maj. Men det känns som lite väl tidigt ute, även om jag har förstått att vissa butiker kan ha långa leveranstider på klänningar. Nu köper jag ju min i bröllopsbutik och kommer därför inte ha riktigt samma oro och stress som om jag skulle beställa någon måttsydd så lite borde jag kunna slappna av tror jag.
    Hur tidigt ute är ni? Känns det som en smart planering att leta rätt på modellen jag vill ha och sedan när det närmar sig för deadline med beställning prova ut rätt storlek? Finns det rentav de som redan har klänningen i garderoben och också gifter sig under sensommaren/hösten? :o

• Svar på tråden Hur tidigt ute ska man vara?
  • daniiel

Beroende på vilken klänning du vill köpa, så kan det vara upp mot 6 månaders leveranstid. Vanligen är väl något mindre (2-4 månader), men även om man köper i butik kan det vara bra att ha lite tid till godo då även sådana klänningar kan behöva läggas upp, sy in osv. Och ibland sker också förseningar. Jag tycker absolut inte maj är för tidigt om du gifter dig i september!

• Förälskade

Jag gifter mig oxå i september, har redan vart iväg och letat i 2 omgångar. Och då har dem sagt att iaf 6 månader innan bör man vara ute, sen så kan det ta lång tid att hitta den man vill ha och trivs i. Jag har nog provat ett tjugotal hittills och bar hittat en jag gillade, men inte älskade.

• kj79

Jag tycker inte heller maj är för tidigt om du gifter dig i septemper. Jag köpte min i maj och gifte mig i augusti förra året. :)

• Anettem

Det är väl lite så jag tänker också, att man ska hitta någon man älskar och det är därför jag börjar titta nu iallafall. Sedan vill man ju inte dra ut på det för mycket heller och är det som ni säger ett halvår man kanske ska räkna med så är det inte särskilt lång tid kvar ändå. :p Men de ändrar klänningen så den passar utifall att man tappar va? Jag tappar rejält när jag blir nervös och stressad och redan nu börjar jag känna av det här.

• TheD

Bestämde mig för vilken klänning hösten 2009. .Beställde min i februari, fick den i mars och gifte mig i augusti (2011)

• BCJKTDCN

När jag beställde min klänning, typ precis innan jul, sa de i butiken att leveranstiden då låg på drygt 4 månader (även den leveranstid jag fått) men att om man väntade till efter jul och nyår så kunde leveranstider bli cirka 6 månader pga att många brudar beställer klänning under årets första månader! Jag antar att det både är för att det kommer in nya kollektioner efter årsskiftet men även för att det börjar närma sig sommaren och att alla vill ha den i någorlunda tid innan. Jag själv gifter mig i början av augusti och har spanat ut min klänning i över ett år (på bilder först)! Provade många men landade på den i slutändan ändå 😊 Jag är glad att jag beställt i tid! Annat är det väl för de som planerar att gå ned i vikt, svårare att veta var man landar. Men om du Anettem vet att du tappar, vet du inte då också ungefär hur mycket? En värdinna i butik kan nog hjälpa att uppskatta om inte annat och handlar det om bara några kilon är det nog inga problem att beställa redan nu! Lycka till!

• pnufs

Vi gifter oss i augusti och jag har bestämt mig för vilken klänning jag ska ha och butiken håller på att lägga upp och sy in den, ska dit och prova imorgon. Jag skulle titta tidigare än maj faktiskt, ifall det ska göras en beställning av butiken. Lycka till! :)

• CoG

Det är väl aldrig förtidigt att börja prova oavsett när du ska gifta dig?
    Det är väl bra att veta vad du sedan vill ha för modell om du ska prova på olika ställen innan du bestämmer dig.
    Och det är skönt att veta ungefär var du vill ha så att du kan lägga de funderingarna åt sidan iaf

Svar på tråden Hur tidigt ute ska man vara?