• Lenblo

    hjälp mig, måste verkligen gå ner i vikt..

    Trattkantarellen skrev 2014-01-04 23:56:57 följande:
    Hej!

    Jag är Tandläkare (färdig sedan 2år), och vi läste första 2 åren samma som läkarna, så då har du och jag ungefär samma grundutbildning där iaf. 

    Om du är läkarstudent och påstår att LCHF skulle vara skadligt för kroppen kanske du ska läsa lite vad Andreas Eenfeldt skriver på kostdoktorn.se ang just detta då han själv är läkare.
    Jag har läst på mkt ang just LCHF, och kan hålla med om att det i dagsläget inte finns några kvalitativa långtidstudier, men de studier som finns pekar absolut inte på att LCHF skulle vara skadligt.
    SBU publicerade ju nyligen i sin rapport ang fetma att LCHF och medelhavskost var klart effektivast för viktnedgång, efter att ha gått igenom samtliga studier på området som höll måttet.

    Kan hålla med dig på punkterna 1, 4, 5, 6, 7 och 8, men inte övriga.
    Alla är vi olika individer, och olika kosthållning passar olika bra för oss. Men racka inte ner på någon metod bara för att den inte är det som passar för dig, inte när det inte finns bevis.
    Jag tycker nog att punkt 2 håller också. Med alldeles för lite kalorier är det svårt att fungera i vardagen och på arbetet. De erfarenheter jag har av LCHF (som läkare) säger att de går ned i vikt i långsam takt utan att vara särskilt hungriga. Blodsockret har också förbättrats. Sedan är ju frågan om man tycker att det är särskilt kul att köra kolhydradsnålt resten av livet.
  • Lenblo

    Hjärnan går på glukos/ketonkroppar och tar 20 - 25 % av kalorierna. Betyder det att man måste äta minst 25 % kolhydrater? Nix, den nödvändiga glukosen fixar levern via glukoneogenesen. Ketonkroppar tillverkas också (ej att förväxla med svältketos typ diabetes). Hur var det med fysiologin? Tungan ute

    Kroppen är, tack och lov, en oerhört flexibel mekanism som klarar sig på det mesta. Själv är jag dock utesluten från de flesta bantningsdieter eftersom jag har svårt att klara mig utan choklad. Glad

Svar på tråden hjälp mig, måste verkligen gå ner i vikt..