• Äldre 3 Jan 23:54
    5562 visningar
    24 svar
    24
    5562

    Sommarsemester i Sverige, tips?

    Jag har nu gått in i v.30 och är för det mesta sängliggandes. Att drömma mig bort till sommaren då bebisen hunnit bli ett par månader, solen skiner och både dotter och man har sommarlov är väldigt trevligt. Vi åkte aldrig på någon bröllopsresa och vi har aldrig varit på semester tillsammans, men till sommaren tycker vi det är dags! Någonstans som är barnvänligt, inte hutlöst dyrt (vi vill kunna stanna en vecka) och där det finns lite olika saker att göra. Inte enbart sola på stranden tex. Vi vill helst kunna hyra en stuga. Vart ska man åka? Någon som har tips? :)


  • Svar på tråden Sommarsemester i Sverige, tips?
  • Äldre 7 Jan 10:07
    #11
    daniiel skrev 2014-01-07 09:58:22 följande:
    Vi har pratat lite om Öland, men att då bo på fastlandet kring Kalmar faktiskt :) Vi, min familj, gjorde det när jag var liten (12år) och jag minns det som en toppensemester :) Vi har också sneglat lite på Gävle, med Furuvik :)
    Hehe, furuvik är också en av våra favoriter. Vi har varit där säkert 5 ggr. Så himla mysik park!
  • Äldre 7 Jan 10:16
    #12

    Västkusten! Finns inget vackrare i sommarsverige. härliga bad , mysiga promenadställen, båtar och krabbfiske med barnen. sen finns ju Göteborg nära med Liseberg. och även Nordens ark(jättefin djurpark) eller havets hus.

  • Äldre 7 Jan 10:18
    #13
    daniiel skrev 2014-01-07 06:31:03 följande:
    Jag kan tänka mig att Gotland är jättefint (har alltid velat åka dit), men vi hade tänkt få slippa flyg, färjor och tåg och endast köra bil ;) Jag är lite knepig på så sätt, jag får rent panikångestattacker av andra färdmedel. Något jag säkerligen borde ta itu med, men inte till i sommar. Det blir lite bättre med medicinen, men vill inte äta den medan jag ammar.
    Gotland/visby är mitt Thailand. Älskar verkligen att vara där, såå fint och kan varmt rekommenderas alla med. Vi åker dock dit på medeltidsveckan varje gång vi är där.(vi klär oss i temat och älskar historia/medeltid) jättekul för barn. Dock är priserna som högst den veckan. Så vill man "bara" dit på vanlig semester, så undvik v.32, för att få billigare boende osv.   Men kan annars säga att det är värt det, helt underbart.
  • Äldre 7 Jan 13:27
    #14

    Kommer ni till Dalarna så kan ni ju få träffa Mig SkrattandeSoligFlört

    Skämt å sido... Dalarna är jättefint.
    Det finns också jättefina områden runt Mälaren (jag gillar ju Eskilstuna med ParkenZoo - deras vattenland,  Vattenpalatset inne i stan, Rademachersmedjorna - som är ett jättefint och gammalt kulturområde, Djurgårdens stora strövområden, "Gamla stan" osv )

  • Äldre 7 Jan 13:49
    #15

    Karlskrona är jättefint på sommaren. Annars är västkusten fantastiskt! Solig


  • Äldre 7 Jan 20:47
    #16

    Rättvik är fantastiskt på sommaren, och man kan åka runt till de andra städerna runt Siljan när man tröttnat på Rättvik. Allt runt Siljan är underbart, tycker jag:)

    Stockholms skärgård är också fantastiskt vackert, men då är det typ bad och utfykter till andra öar som gäller.

    Lite mer norr är ju underbara Funäsdalen. Där, eller i andra fjällorter, kan man ju göra massor, från att bara bada på badhus, till att äta våfflor till mer eller mindre ävetyrliga saker. Eller bara sitta i stugan, mysa med sin underbara familj och titta ut på ett fantastiskt landskap:)

    Annars finns det ju massa härliga småstäder som man bara kan njuta av att de är vackra och mysiga, där de även har minigolf, lekparker och barnland, typ Varberg.

  • Äldre 7 Jan 21:28
    #17

    Vi kommer spendera en vecka i Göteborg också, men det blir ju lite mer "storstad" och där kommer vi umgås med vänner. Därför ville vi ha en vecka bara familjen också med fokus främst på dottern och aktiviteter som passar henne :) Vanligtvis spenderar vi somrarna i stugan som ligger på en ö här. En egen ö, ingen annan har stuga där. Då blir det bad (i havet och poolen), fiske och små utflykter med båt. Vår båt är den enda jag kan åka och endast kortare bitar :P


  • Äldre 7 Jan 21:30
    #18

    fruLjunggren - Så parken är bra där, Furuvik? Hur är vattenlsndet och tivolit? Har ni varit något i själva Gävle? Jag har aldrig varit där, så vet inte hur själva stan är. Vi orkar nog inte med djurpark 7 dagar :P


  • Äldre 7 Jan 21:33
    #19

    Det enda  jag har hört om Furuvik är att det är dyrt för så lite, inget imponerande dvs. Så därför vill jag inte åka dit ;)

  • Äldre 7 Jan 21:48
    #20

    Jasså? Jag tycker det verkar toppen och inte alls så dyrt. Kikade på deras hemsida precis nu www.furuvik.se Då jämför jag dock med Lycksele djurpark :P


  • Äldre 8 Jan 00:00
    #21

    Ni får ju bilda er en egen uppfattning om ni åker dit men jag har bara hört negtivt om det stället, tyvärr. Är ju mycket litet iaf.

  • Äldre 8 Jan 07:48
    #22

    Ja det är ju litet, med det är en fin och välskött park som ligger väldigt fint vid vattnet. Det finns tända grillar och bord med bänkar om man vill ta med sej egen mat.Tycker inte alls det är dyrt utan tvärt om väldigt prisvärt i jämförelse. Åker hellre dit än tex ölands djurpark..även om öland i sej lockar mer än gävle. Vi har bara sovit kvar i gävle en gång. Fint och mysigt, men vet inte om det finns så jättemycket att göra. Fast det har vi iofs inte direkt kollat upp.

  • Äldre 8 Jan 10:56
    #23

    Jag har bara varit på furuvik 2 ggr och tycker väl att det är rätt ok. Glad
    Men det kändes väldigt långt att gå innan man kom fram till "det roliga" minns jag från första gången jag var där (inte så gammal då). Så att hyra en skrinda eller något att dra barnen i är ett hett tips.

    Gävle frågade du om...
    Tja jag gillar inte den staden. Jag får alltid känslan av att vara i ett "wannabee-storstad" -samhälle.
    Alla (eller tja många, men dom är så utstickande att det känns som "alla") går runt i übermoderna kläder och designerväskor/skor med senaste frisyrerna och liksom "ser ner" på folk som inte är lika coola som dom.
    Och jag vet flera i min bekantskapskrets som säger samma sak.
    Som exempel kan vi ju ta den nyblivna mamman med barnvagn som vi såg en gång...
    Nätstrumpor, stringtrosor och en kortkort kjol (hon visade röven varje gång hon böjde sig fram mot barnet) tillsammans med lackstövlar med skyhöga klackar, någon lack-bh-top och lila slingor i håret och en "gucci-väska" i armvecket. Outfiten låter mer som porrskådis när jag beskriver den märker jag. Men det var mer väldigt tydliga Sex in the city-referenser när man såg henne Flört
    Eller kanske dom två unga killarna med typisk "Östermalms-look" (kotlettfrilla, skjorta, chinos och den obligatoriska tröjan knuten över axlarna) som satt på ett café och pratade så högt att man inte kunde undgå att höra om deras planer inför helgen - som innebar champagnefrukost "med gänget" innan dom skulle käka pizzalunch och gå på poppigaste innestället på kvällen Flört
    Alltså dom får klä sig hur dom vill och göra vad dom vill. Det påverkar ju inte mig Glad Men känslan av snobberi och att vara bättre än alla andra liksom sipprar ut... Och det känns väldigt deprimerande...
    Kan bero på att det är en universitetsstad och att det är nära till stockholm tack vare direkttåg... Men det känns mindre snobbigt i stockholm än i gävle Obestämd

    Det finns dock ett bra badhus i Sandviken (några mil utanför Gävle) som ska vara ett av dom bästa i Sverige av de som har äventyrsbad. Och inne i Gävle finns en rätt häftig western-restaurang som ska vara värt ett besök men som jag aldrig varit inne på pga att det alltid är så lång kö.
    Det går inte att boka bord utan man får ställa sig i kön helt enkelt. 

  • Äldre 8 Jan 18:18
    #24

    Gavle är ett skitigt ställe som jag tyvärr har tågbyte. Finns måånga konstiga typer på stan så jag sätter inte min fot utanför stationen. Gick en runda på stan en kväll och det var sista gången. Känns otryggt och läskigt. Nej usch för det stället. Ang Sandvikens Äventyrsbad så var det bra en gång för länge sedan. Jag var dit för några år sen och det kändes snuskigt. Behövs renovering.

Svar på tråden Sommarsemester i Sverige, tips?