• Anonym (oroli­g)
    Äldre 16 Dec 10:52
    2837 visningar
    11 svar
    11
    2837

    orolig för förmånga tal från min blivandes släkt

    hej!

    i sommar gifter vi oss och 75% av gästerna är från min blivandes sida.
    Jag har deltagit i både bröllop och andra högtider med denna släkt och det är ALLTID många tal,oavsett om du fyller 30 eller gifter dig.

    Att tal hålls av parets föräldrar eller syskon hör till. Det är inte så att jag vill "förbjuda" talen helt.

    Men hur begränsar man dom?

    jag försökte ta upp detta med min blivandes mor och hon såg chockat på mig och sa "klart det måste vara tal",trots att jag påpekade att min oro låg i att middagen kommer bestå av att min blivande får höra historier om sin uppväxt i timmar och jag har som sagt inte mkt släkt eller vänner på plats och kanske får ett tal riktat till mig/oss??

    är det egoistiskt av mig?

    Sedan har jag svårt för fester med tal i allmänhet... Blir alltid långradningt och tar så mkt tid som man skulle kunnat umgåtts på istället....

    Är det Ok att låta detta framgå i inbjudan/webbsida att endast närmaste familjemedelemmar är tillåtna att tala eller kan man be toastmaste "sätta stopp" om många anmäler sig?

  • Svar på tråden orolig för förmånga tal från min blivandes släkt
  • Äldre 16 Dec 11:00
    #1

    En toastmaster planerar in talen i schemat, och är det fullt så är det fullt. Skaffa en toastmaster som är både vänlig och bestämd, och som informerar talarna om att treminutersregeln gäller, så borde ni kunna hålla talen lagom många och lagom långa.

  • Anonym (oroli­g)
    Äldre 16 Dec 11:15
    #2

    Jo..jag förstår att toastmaster strukturerar upp tal/längd osv.

    Men kan man "begära" att det blir ett stopp när min blivandes är uppe i bra många fler än från min sida?
    Det är en släkt som gärna spexar och skriver låtar och gör framträdanden osv,förutom att dra långa historier om den där gången på semestern 92....

    Nån som fattar vad jag menar...

    jag har ett möjl 2 tal jag kan "räkna med", är det fel av mig att tycka det blir lite tråkigt och ledsamt att min blivande får höra 10?

    jag spenderar hellre den tiden med att samtala med mina gäster osv...

    Min blivande är dessutom heller ingen person som gillar att va i C,så jag tror inte att det skulle bli någon sorg där om talen drogs ned på...

    Nä..jag kanske bara är för ego som tänker såhär...

  • Äldre 16 Dec 11:30
    #3

    Hej! 

    Har du frågat vad din blivande tycker om det här med tal? Ni kanske ska komma överens tillsammans om hur många tal ni tycker är okej och ha någon slags max-gräns. Du har rätt till dina känslor att känna att det blir för lite fokus på dig och för mycket på honom. Men han har också rätt till sina känslor och det kanske kan vara bra att ta reda på vart han står i det här.

    Om du har två tal att räkna med, vill du då att din blivande också får två tal? då blir det jämt fördelat och om ni båda är överens kan ni ju meddela toastmastern detta så håller hen koll på att det blir så. Men med tanke på hans bakgrund och hur mycket mer släkt han har på kalaset kanske ni kommer fram till att 2-5 är en jämnare fördelning, meddela i så fall detta till toastmastern. 

    Jag läste Magdalena Ribbings bok om bröllop, jag tror att den heter "JA". Jättebra bok och där stod det något om att vid anmälan av tal så kan toastmastern säga att brudparet har önskat att talen inte blir längre än 2 minuter. Rekomenderar att du läser det kapitlet för det kanske ger dig lite tips på hur man kan förhålla sig. 

  • Anonym (oroli­g)
    Äldre 16 Dec 11:33
    #4

    tack för svar.

    klart det inte måste va 2 tal var, det är mer släkt som sagt så givetvis blir det fler,frågan är hur många fler.
    men jag ska ta upp detta ganska omgående igen och prata igenom det ordentligt....

    tack för tips!

  • Äldre 16 Dec 12:00
    #5

    Meningen med tal på bröllop är ju att de ska riktas till brudparet. Att det är tio från din blivande mans släkt ska ju inte betyda tio hyllningstal till honom, utan tio tal vars syfte är att lyckönska er.

    (Sen har jag varit på ett bröllop där brudgummens alla vältaliga kompisar ställde sig upp och berättade vilken härlig kille han är (vilket är helt sant), hur bra han är på golf (!) etc, och sen ett kort grattis på slutet. Det var varken särskilt snyggt gjort mot brudparet, och inte särskilt underhållande för gästerna.)

  • Äldre 16 Dec 12:20
    #6

    Skriv tydligt i inbjudan att tal, spex mm till brudparet  ska anmälas till toastmastern.
    Denne behöver veta innehållet (grovt räknat, alltså inte nödvändigt med en kopia på det exakta talet) för att kunna dela upp så att det inte blir för många "likadana" tal på raken.
    Här kan ni också sätta en begränsning.
    Talen får vara max 2 minuter (exempelvis).

    Här kan alltså toastmastern svara tillbaka till den som anmäler tal / spex eller liknande och säga att "Eftersom det är många som vill tala så kommer jag bara tillåta tal som riktar sig till hela brudparet - med eventuella undantag av brudparets föräldrar. Så om du inte har något att säga till bruden annat än "grattis till fyndet av make" så tror jag inte att du behöver hålla det här talet, utan du kan lämna den hälsningen direkt till dom utanför middags-talen"

    Som en rolig grej kan toastmastern ha ett timglas där han / hon gör en liten grej av "nu vänder vi timglaset, varsegod du har X minuter på dig" Flört 

  • Äldre 16 Dec 12:28
    #7

    Vi hade visserligen bara 14 gäster på vårt bröllop, men vi fick 4 tal från min makes sida och "bara" 1 tal från min sida. Jag upplevde det inte som orättvist. De pratade ju inte bara om honom, utan om oss. Det var korta och bra tal. Jag tror att man ska be toastmastern påminna talarna om att hålla tiden. Min åsikt är att det ofta är låååånga tal och inte många tal som kan göra bröllopsmiddagar trista.


  • Anonym (oroli­g)
    Äldre 16 Dec 13:27
    #8

    tack,ni är så kloka!

  • stormh­elen
    Äldre 16 Dec 14:50
    #9

    Jag och min man är inte häller så förtjusta i tal speciellt inte om de är många då det kan bli lite långrandigt.


    Till vår inbjudan hade vi en tilläggslapp där vi skrivit att de enda talen som vi ville ha var från våra föräldrar, tärna, maskalk och toastmaster. Utöver dessa talarare så fanns det möjlighet för upp till tre personer till att hålla tal, där först till kvarn gällde (de skulle kontakta toastmaster om de ville hålla tal).


    På detta sätt begränsade vi antalet tal.


     

  • Äldre 17 Dec 11:35
    #10

    Vi skrev på inbjudan att eventuella tal förväntades vara korta och roliga samt anmälda till toastmastern i god tid.

  • ACap
    Äldre 21 Dec 15:46
    #11

    Jag var också orolig för för många och för långa tal. Vi skrev tydligt i inbjudan att alla talen måste anmälas till toastmaster, sedan berättade vi för vår toastmaster att de skulle rekommendera våra gäster att gå ihop och hålla tal tillsammans. Sedan spred vi ut en inofficiell tidsgräns till vår bekantskapskrets, att vi helst ville att talen inte var längre än fem minuter. 


    Det är lätt att alla har bestämda åsikter om hur allt ska skötas, men glöm inte att det är ER dag = ni bestämmer.


    Lycka till!

Svar på tråden orolig för förmånga tal från min blivandes släkt