• Äldre 26 Nov 20:47
    15180 visningar
    9 svar
    9
    15180

    Min mamma är så fruktansvärt jobbig, klarar inte av henne!

    Låter inget kul. Samtidigt så tror jag du får acceptera att hon faktiskt ör vuxen och får ta ansvar för sitt uppförande själv. Gör hon något sådant du inte gillar så säg så klart ifrån. Du behöver inte bli arg utan säg bara " Varför säger du så, det är inte sant". Osv osv. Jag kan också bli irriterad på min mamma och kan liksom bara ungås ett par timmar, men under den tiden försöker jag acceptera hennes dåliga sidor och andas ut liksom. Självklart ska man säga ifrån om hon avbryter osv. Kan det inte vara ett felaktigt sätt att försöka återfå kontrollen? Rollen som mor - dotter kanske suddas ut mer och mer nu när du är vuxen och liksom hänger med mer och går om rent "vuxet"? Sedan tycker jag det är fel av dig TS att "aldrig förlåta henne" för att hon inte kommer på ditt bröllop. Om du vet om att hon har social fobi OCH har problem med att åka utomlands så är ju chansen inte så stor att hon kommer, Det är en psykisk sjukdom och ingen liten grej som man kan tro. Hon vill säkert mer än gärna vara med men klarar helt enkelt inte av det, det är ditt bröllop och du ska såklart gifta dig utomlands om du vill eller måste. Men hennes fobi kom väl inte direkt precis nu? Du måste du vetat att så kunde bli fallet.

  • Äldre 27 Nov 16:29
    #6
    Plättis skrev 2013-11-27 00:12:06 följande:
    Min mamma är också sjuk, dock inte psykiskt. Men hon är inte densamma som tidigare, och jag kan inte prata med henne som jag gjort under uppväxten. Då var hon alltid den jag vände mig till och som hjälpte mig med allt. Nu får jag gå igenom det jag vill prata med henne om för att se om det är något hon orkar höra, eller om jag ska prata med min pappa eller syster istället.
    Jag har varit arg, ledsen och uppgiven, men jag vet att om mamma hade fått bestämma så hade hon ställt upp minst lika mycket som tidigare. Det är inte hon som bestämt att hon skulle bli sjuk, vara tvungen att sjukskrivas och inte kunna ställa upp för sina barn som tidigare.

    Det kan nog vara en bra idé om du pratar med någon om hur din mamma får dig att må. Hon gör det inte med flit, hon har en diagnos och är sjuk. När jag läser det du skriver låter det som ganska små saker som får dig att bli arg.
    Missförstå mig inte, jag förstår att du blir ledsen över att hon inte kan/vill vara med på ditt bröllop, men när jag och min sambo planerat vårt bröllop (som nu skjutits på framtiden, men det är en annan historia) har jag försökt att ha lite i åtanke hur det fungerar för mamma. Inte så att jag kompromissar med det jag vill ha (eller det min sambo vill ha), men anpassa det så att det finns möjlighet för mamma att gå undan och vila, att det inte är alldeles för hög ljudnivå i lokalen och så vidare. Vi hade även en tanke på att dela upp dagen i tre delar där hon fick vara med på de två första: vigsel för alla, middag med de närmaste och sedan fest för en större skara.

    Som någon annan skrev, prata med henne när ni har någon professionell närvarande som kan hjälpa till att medla mellan er. Har din mamma någon samtalskontakt som du kan prata med och förklara läget? Den personen känner ju din mamma, och förstår hur viktigt det är för dig att hon finns med på bröllopet.

    Lycka till med allt, och försök ha is i magen. Det är lätt att överreagera och skada en relation som hade gått laga om båda bara ansträngt sig lite.
    Vad bra inlägg!
  • Äldre 28 Nov 15:46
    #9
    Anonym (Irriterad) skrev 2013-11-27 16:47:49 följande:
    Tack för era svar!

    Nej, jag vet att amma har problem och inte är normal men ändå tycker jag att hon kan tvinga sig själv att göra nått jobbigt för MIN skull. Alla kommer lixom fråga vart min mamma är och mannens släkt ser fram emot att träffa mamma(dom har aldrig sett skymten av henne) och jag orkar inte berätta för alla i hans släkt att hyon har psykiska problem. Jag vet inte vad jag ska säga till alla :( Min pappa kommer inte heller komma då jag inte har kontakt med honom alls.

    Hur förklarar man för bröllopsgäster varför ens föräldrar inte kommer på ens bröllop?

    Du ska inte skämmas för att din mamma är "konsitg", det är inte DITT fel, och ditt ansvar och jag tror att folk är mer medkännande än vad du tror.


    De gillar ju dig fär den du är oavsett ur din mamma uppför sig.

Svar på tråden Min mamma är så fruktansvärt jobbig, klarar inte av henne!