• Lyonezze

Jag fattar inte,,

Okej! Såhär äre!

Jag vill beställa en klänning från landybridal, men hur i hela friden får jag reda på vad tull och avgifter/försäkring går på? går man in på tullverkets hemsida så kan man ju göra en beräkning, men där står det att försäkring och en avgift till får man reda på av försäljaren. Men vart står det/ hur räknar man ut det?
    Hjälp mig snälla!Rynkar på näsan

• Svar på tråden Jag fattar inte,,
  • AnnaBanana82
    Lyonezze skrev 2013-11-25 20:04:15 följande:
    Okej! Såhär äre!

Jag vill beställa en klänning från landybridal, men hur i hela friden får jag reda på vad tull och avgifter/försäkring går på? går man in på tullverkets hemsida så kan man ju göra en beräkning, men där står det att försäkring och en avgift till får man reda på av försäljaren. Men vart står det/ hur räknar man ut det?
    Hjälp mig snälla!Rynkar på näsan
    Det där undrar jag också!!!
  • karamell

man kan inte veta, det verkar vara olika hela tiden.
    Jag fick betala ca.300kr i tull om jag minns rätt när jag beställde min klänning från Landybridal.  Men min mamma som beställde från jenjen fick betala 1500. När min syrra beställde från jenjen fick hon inte betala något alls.
    Det verkar vara väldigt olika, förvänta dig det värsta så kan det bara bli bättre =) 

• daniiel

Det finns vissa avgifter som är fasta, som man kan räkna ut, och andra avgifter som inte är fasta och därmed inte går att räkna ut i förväg. Vanligtvis rör det sig dock inte om några stora summor, utan ett par hundralappar.

Klänningar från Kina skickas inte med försäkring från avsändare, utan den rörliga avgiften som det brukar handla om när man beställer en klänning är administrationsavgiften och då beror det på vilket företag som fraktar varan.

Det du kan räkna ut är eventuell tull och sedan momsen på det, men mer än så brukar man inte kunna få reda på i förväg tyvärr.

• 2015

Jag beställde en klänning ifrån JJHouse. Den var fin. Men först fick jag betala frakt på 250 kr. Sen tull-avgifter på 800 kr. Så det blev dyrt. Gör aldrig om det!

• Ello

Tullavgift = % av varans värde + värdet av transportförsäkring och frakt.
    Förtullningsavgift= Kolla upp med den som skickar, exempelvis posten, dhl, ups etc.
    Moms= % av varans värde (Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift.)

Varor under 1300 är tullfria, men momsen skall man alltid betala.
    Ibland blir inte varan kontrollerad av tullen/blir inte förtullad och då skall du, när du tagit emot varan, själv kontakta tullen för att betala moms och tullavgiften.

• Rockabilly

Det är tull och moms du får betala om du beställer från ett land utanför EU. Moms är 25% på kläder och tullavgiften ska betalas om varuvärdet är mer än 1300 kr (om jag minns rätt). Tullen är också en procentsats, för kläder ligger den på 12%.

Så du räknar ganska enkelt ut hur dyrt denna del blir, men om det tillkommer eventuella försäkringar från säljaren, administrations- och fraktkostnader kan det bli jobbigare att räkna ut.

Räkneexempel: Klänning för 1000 kr plus tullavgift och moms:

1000 kr (klänningens pris) x 1,12 (12% tullsats för kläder) x 1,25 (normal momssats) = 1400 kr, tullat och klart.

Så har vi i alla fall räknat när vi beställt bildelar från USA, fast med en annan tullsats, och det har stämt skitbra hittills.  

• Ello

Klänning+frakt = 1450.

Moms 25% = 362,5
    Tullavgift 12% = 174

Sammanlagt: 536,5. Ditt fraktbolat tog i så fall en kostnad på cirka 250-300 kr, vilket låter sannolikt.

• daniiel

Det har tidigare varit tullfritt upp till 1400kr på kläder, men det kan dom ju ha ändrat. Och både tull och moms räknas ju helt rätt på både varans pris + frakten. Även om man hamnar under gränsen för tullavgift, och paketet fastnar i tullen, så får man alltså betala momsen + en administrationsavgift. Den kan variera. Jag fick betala 100kr för min underkjol och en kompis fick betala ca 250kr för ett par skor.

Svar på tråden Jag fattar inte,,