• Bröllopstokiig

Har någon varit i Side - Turkiet?

Hejsan!
    Jag och min blivande har äntligen bokat bröllopsresan. Det har varit många turer fram och tillbaka så det känns helt underbart att ha bestämt sig. Vi kommer att tillbringa 3 veckor i Side som ligger i Turkiet. Nu undrar jag om någon har varit där och kan berätta lite hur det är? Jag har tidigare hört att det är ganska "turistigt" men det gör mig ingenting. Kanske har någon tips på upptäcksfärder? Hoppas ni kan hjälpa mig!

• Svar på tråden Har någon varit i Side - Turkiet?
  • Bröllopstokiig

Tja, det här är väl inte så mycket att tjafsa om egentligen men det är ju inget som säger att det måste vara 4 timmar mellan böneutropen. Eller? Det kanske är bäst att överlåta svaret till någon som är mer kunnig om islam. Jag har varit i Turkiet 4 ggr och aldrig varit med om böneutrop på natten. Mörknar gör det ju vid 20-tiden (i juni och juli) och ljusnar gör det vid 6-tiden och däremellan har jag då aldrig hört ett böneutrop.

Tycker nog inte heller att moskéerna ligger så tätt att man alltid har en inpå sig. Det hotell som vi bodde på i Side hade närmsta moské ca 1 km bort så det störde verkligen inte. I Alanya låg de mer tätt men där tog övrig bebyggelse upp mycket av ljudet. Det kanske handlar om hur känslig man är.

Mycket möjligt att soptippen är flyttad för jag såg i alla fall ingen när vi var där.

• Bröllopstokiig

Måste bara säga att jag blev så nyfiken på vad som egentligen gäller angående böneutropen att jag efter mycket frustrerat surfande ringde till Turkiska ambassaden (tänk vad man gör på arbetstid? ; ). Jag fick svaret att första böneutropet görs vid soluppgången och det sista en timme efter solnedgången. Skönt att slippa tänka på det mer.

• Bröllopstokiig

Så härligt att höra att handväsksshoppingen är bra i Turkiet. Jag är väskoman, till min sambos förtret.

• Bröllopstokiig

Hej alla !
    Jag förlovade mig på stranden i Side och det var romantiskt....
    Jag hade nog inte rekommenderat att åka dit, jag skulle inte vilja åka dit igen.Men vi kom väldigt bra överens med personalen samt ägaren till en resturang som låg vid stranden.Så för att hälsa på dem hade jag kunna åka igen. Vi var där i maj månad och då var affärsinehavarna som mest pengakå-a...
    Det var väldigt jobbigt eftersom det ej var så mycket turister där då. Men som någon nämde antingen hatar man eller älskar man stället. Jag gör det både och...
    Själv ska jag åka till Rhodos på vår bröllopsresa.
    Ha det gott och njut !!
    Kram Tinna

• Bröllopstokiig

Turkiet är en mycket roli fint land jag har varit där 2-ggr och återvänder en tredje tgång i sommar ni kommer att ha det super där m.v.h Madde ( 13-år )

• Bröllopstokiig

Det låter ju jätte bra Madde. Om du planerar att besöka landet en tredje gång så måste det vara bra. Jag längtar verkligen efter att få sticka iväg.

• Bröllopstokiig

Har varit i Turiket 2 gånger, fast jag var inte i Side utan i Marmaris. Det var jätte fin och väldigt varmt, men det var inget som jag klagade över precis! *Jag älskar värmen, hur varmt det än är*
    Stränderna var fina, fast sanden var varm så det gjorde lite ont att gå ner till vattnet, men det är inga större problem, bara man tar på sig sina badtofflor och sätter dom vid kanten.
    Maten var jätte god, och ingen blev *turistsjuk* heller. Hotellen var jätte bra och fina.
    Och böneutropen hörde vi knappt, då tornen var en bra bit från oss. Och det som vi en gång hörde var kul, och något som jag inte skulle vilja vara utan då det tillhör deras kultur så att säga.
    Vi gjorde också några utflykter när vi var i Marmaris, vi åkte bland annat till; Sköldpaddsön, och såg stället (Dalyanfloden) där Afrikas Drottning spelats in med Humphrey Bogart och Katharine Hepburn. Och såg även en massa kungagravar som var urhuggna ur bergen mm. Sammt att vi gjorde en båtutflykt på en hel dag. Vi stannade till vid olika stränder mm.

Lycka till!
    Tess

• Bröllopstokiig

Turkiet är nog det enda land jag varit i som jag aldrig vill åka tillbaka till. Jag hade läst på mig innan, men vad hjälpte det? Folket var så påträngande och de tog INTE ett nej, hur bestämmt man än sade det.
    Ville man inte gå in på deras restaurang/affär så klängde de sig fast i en. Inte ens när jag var ute på joggingrunda på morgonen (inte iklädd minimalt med kläder) fick man vara ifred, de sprang efter en med vattenflaskor.
    Första gången var vi bara tjejer som reste dit- outhärdligt. Andra gången var vi två familjer och då gick det aningen bättre.

Dock så tyckte en del andra i sällskapet att det var skoj med prutandet och uppmärksamheten, så det beror väl på hur man är som person. Det är verkligen ett älska eller hata land.

När det gäller utflykter så ta inte lokala varianten, aircondition har en tendens att bli bussdörren öppen både fram och bak...

• Bröllopstokiig

Vi var till Alanya ifjol och till Kreta året innan det. Kan inte påstå att människorna i Alanya var mer påträngande än de från Kreta. Ler man och skakar på huvudet tappar de intresse ganska fort. Jag älskar verkligen bägge platser men jag tycker lite bättre om Kreta utan att exakt kunna säga varför.
    Utflykter jaa...passa på och åk på heldagsbåtutflykt, det är en otrolig upplevelse (jag hoppade från en 10 meters klippa t.ex.) samt hyr en bil någon dag. Vi tog det lugnt första veckan och började först röra på oss när vi blev rastlösa. Är ni inte rädda för att det är turistigt så kommer ni att få det underbart!

-Annie, som far till Kenya på bröllopsresa i augusti

• Bröllopstokiig

Ska till Side i höst och bo på hotell Kentia finns det någon som har varit där el. i dess närhet? Om, kan ni väl skriva lite om just det stället.

• Bröllopstokiig

Har bott på Arum i Side, sommaren 1997. Då var hotellet precis nybyggt och var oerhört lyxigt. Det är definitivt det bästa hotellet i Side. Ett tips är dock att träna upp skol-tyskan eftersom deras andraspråk är tyska. Alla lekar och aktiviteter var på tyska. Fast det har kanske blivit bättre på 5 år. Det där med middagsklädsel på Arum är inte så jättehårt...De menar inga skjorts eller T-shirts. Jag hade klänning eller kjol och sambon hade piké-tröja/skjorta med långbyxor. Det som jag dock tyckte var lite tråkigt var att maten var mycket "tysk"-inspirerad, sauer-kraut, korvar kalla feta pastasallader. Så vill man ha inhemsk mat så får man antagligen ge sig ut på stan.
    Annars får jag önska er en härlig vistelse i det kulturella och mysiga lander Turkiet. Arum är av topp-klass.

//Maria 10/8-02

• Bröllopstokiig

Vilken lyckträff att få svar av någon som bott på samma hotell som vi ska bo på. Skönt att höra att Arum verkligen är lyxigt, eftersom det var mycket det vi var ute efter då vi bokade resan. Har läst i Vings katalog att det finns turkiskt bad (hamam) på hotellet. Testade du det? Har du några mer tips om vad man bör göra respektive inte göra på hotellet eller i Side.

Hälsningar Jenny, som just nu drömmer om lyx.

• Bröllopstokiig

Tyvärr provade jag aldrig det turkiska badet, men har hört att det är att rekommendera. Vi bokade oss på en flodtur med Ving men jag blev tyvärr magsjuk efter barrundan vi gjorde med Ving. Sedan kan man nog skippa deras show-kvällar då det mest är på tyska.
    Något som jag tyckte var roligt att se var ruinerna efter en amfi-teatern i Side. Shopping är alltid att rekommendera!!(kanske inte så populärt hos det manliga släktet). Man bör dock tänka på att om man vill köpa guld så är det oftast 14K-guld de säljer.
    Ha en underbar vistelse i Side.

• Bröllopstokiig

Jag hoppas verkligen att Ni får en trevlig bröllopsresa, men vill ändå hålla med de andra som gett Side dåligt betyg. Jag har varit i Side 2 gånger. Den första gången var jag väldigt ung och jag bodde med familjen på ett hotell långt utanför Side, innebar att jag inte såg något av Side alls.

Alltså bestämde jag och min sambo att vi skulle dit på semester för några år sedan. Vi bodde denna gång i Side stad.

Det som störde mig allra mest var att männen där inte brydde sig det minsta om att min sambo gick och höll mig i handen när vi var ute och promenerade. De var verkligen fräcka och försökte att nypas i rumpan och kladda mm. Försäljarna skydde heller inga medel utan slet och drog i en. Detsamma med restaurangerna.

Ett tips: När en restauranginkastare vill få in dig på restaurangen, säg aldrig: nej tack, en annan kväll kanske. De kommer att komma ihåg detta och haffa er nästa gång och hävda att ni lovat att äta där idag. Säg istället att ni redan har ätit ikväll. Inte mycket de kan göra då... Det funkade för oss varje gång.

Annars kan jag verkligen rekommendera maten. Främst en restaurang i Side centrum. Den låg vid torget, uppe på en stor altan. Tror att den hette Terasse. Godare mat och bättre priser än på de andra restaurangerna. Dessutom väldigt trevlig personal. Tyvärr hittade vi först restaurangen den näst sista kvällen. Varför är det alltid så....?

Vad gäller flodturen, blev vi mycket besvikna. Det var vår 3-årsdag och vi hade hoppats på en romantisk tur. Det lät romantiskt när man läste om det. Men båten var översållad med folk, floden var brun av smuts och det låg uppflutna flaskor och annat smått och gott i strandkanten. Utmed floden stod bilvrak och annat som förskönar naturen Kaptenen stannade båten och pekade på några sköldpaddor. Det gör de på varje tur. Vi misstänkte starkt att de var fastklistrade på stocken. Såg inte helt äkta ut..Resten av resan var ok.

Men ärligt talat. Så länge Ni är lyckliga och firar att Ni är tillsammans så spelar allt det där andra mindre roll. Mys, ät gott, bada, sola och älska. Ta flodturen vet jag, och garva åt sköldpaddorna.

Lycka till och tala gärna om ifall vi som gnällde på Side hade fel. Jag ger gärna allt en andra (tredje) chans

• Bröllopstokiig

Om man har känslig mage och är rädd för att bli magsjuk så kan man alltid vaccinera sig med ett vaccin som heter "Dukoral". Det får man på recept hos läkare/företagshälsovård. Dukoral är ett drickvaccin som skyddar mot ETEC och kolera. Det är dyrt, ca. 300.- för en vaccinering och måste tas ca. 14 dagar innan avresa. Kan ju vara värt priset om man ska åka på bröllopsresa!

• Bröllopstokiig

Hej!!
    I sommar skall jag åka till Side för tredje gången. Har varit i Turkiet 5 gånger tidigare. Side är en fin och romantisk plats. Maten är god och människorna vänliga.
    Utflykter som jag kan rekommendera är naturligtvis en tur till Pammukkalle, att bada i Kleopatras bad är underbart. Liksom "bomullsborgen" i solnedgången. En båttur till Manavgat är inte heller fel. Har man gott om tid och är intresserad är en tur till Kappadokkien intressant. Side i sig själv har ju en hel del att visa upp. Fint museum och amfiteatern med utgrävningarna bör ju ses. Men att vandra längs kusten under den turkiska sammetshimlen full av stjärnor och bara titta varandra i ögonen räcker länge. Trots alla resor i Turkiet har vi aldrig varit magsjuka. Inga sprutor har vi tagit, men varit försiktiga med is, sallader och bara druckit buteljerat vatten.
    Ja, jag menar frånsett vin och öl.
    Lyckönskar er båda dels med giftermålet och sedan er resa. Ni har valt en underbar plats.

Svar på tråden Har någon varit i Side - Turkiet?