• Bröllopstokiig

Har någon varit i Side - Turkiet?

Hejsan!
    Jag och min blivande har äntligen bokat bröllopsresan. Det har varit många turer fram och tillbaka så det känns helt underbart att ha bestämt sig. Vi kommer att tillbringa 3 veckor i Side som ligger i Turkiet. Nu undrar jag om någon har varit där och kan berätta lite hur det är? Jag har tidigare hört att det är ganska "turistigt" men det gör mig ingenting. Kanske har någon tips på upptäcksfärder? Hoppas ni kan hjälpa mig!

• Svar på tråden Har någon varit i Side - Turkiet?
  • Bröllopstokiig

Vi var i Turkiet 2 veckor efter jordbävningen och det var i sep det var 40 grader och det är det fom juli och frammåt när hade ni tänkt att åka. Jag älskar varmt men att sova med blöta handukar över sig och att trandvakterna fick springa med vattentunnor och blöta upp sanden å man kunde gå ner i havet det var ingen hit precis. Jag tycker inte heller att folket i Side var något att hurra för karlarna var som flugor och otrevliga om man a emot det spelade ingen roll att man hade sin man med. Vi bodde på Sunwing resort och betalde väldigt dyrt och ändå en lägenhet med mögel och takläcka dålig mat var det över hela Side en restaurang med en Svenska som man kunde äta på utan att bli sjuka.Se upp med nötkött och lamm de har inte alls den kulturen som våra magar är vana med. Jag hade med mig mar hemmifrån och var också den som klarade tiden utan att bli dålig. Hela områden injuknade jättetrist men jag skulle aldrig åka tillbaka. MEN SVÄGERSKA FAR DIT 5 VECKOR VARJE SOMMAR OCH HAR GJORT DET I 9 ÅR TROR JAG OCH DE ÄLSKAR SIDE MED OMNEJD.

• Bröllopstokiig

Jenny jag glömde att säga att i 40 grader vill man inte åka med på deras utfärder i bussar utan aircond. Det var folk som spydde vid vägarna överallt. Möjligt att ni kan hura et scooter och åka själva till grottorna mm men inte med deras bussar usch. Men när ska ni dit? Vikanske hade otur jag vet inte LYCKA TILL..

• Bröllopstokiig

Jag har inte själv varit i Side men har nära vänner som var där på Bröllopsresa! De tyckte det var underbart! Visst kan folk var lite enträgna men samtidigt är det lite charmen med Turkiet. Hur varmt det är kan man inte påverka, det beror ju lite på när man åker. Utfärder brukar arrangörer ordna men ni kan väl låna någon bok på biblioteket. Mina vänner tyckte stranden var bra o inget fel på maten. Själv har jag varit i Marmaris Turkiet, och gällande maten kan jag verkligen inte klaga. Vi åt jättegott varje kväll.
    Lycka till!!

• Bröllopstokiig

Tack för era svar. Turkiet verkar vara ett land att antingen älska eller hata, vad nu det kan bero på. Vi åker den 5 juni med Vingresor och har bokat rum på ett 5- stjärnigt hotell. Visst blir man aningen nervös över att höra att det kan finnas mögel på rummen och att maten kanske inte är så lämplig att äta. Det är ju ändå vår bröllopsresa och då ska allt vara perfekt. Jag hoppas att du, Anne-lie, hade otur på din resa, men tackar för varningen.

• Bröllopstokiig

Passa på att se Turkiets antika gamla städer. När vi var i Marmaris åkte vi buss till gamla Efesos. Klart sevärt och jag har hört att det finns fler ställen, som inte ligger lika långt bort. Det är också mysigt att åka med en båt runt till olika öar i egeiska havet. Vackrare stränder och man kunde bada från båten. Marmaris var förövrigt fint men trångt pga alla turister. Stranden var dålig och enträgna "resturanginkastare" var svåra att skaka av sig. Men det behöver inte betyda att Side är likadant.
    Hoppas ni får en härlig bröllopsresa!

• Bröllopstokiig

Jag var i Side i somras och det var väl inte direkt min favoritstad. Jag föredrar lite större städer och vårt hotell låg lite väl avsides. Jag älskar dock Turkiet och kan ibland bli lite trött på många svenskars attityd. Jag tycker man ska läsa på om ett land innan man åker dit för att uppskatta det ordentligt. Turkarna är mer påträngande än man kanske är van vid men det handlar ju bara om att ta dem på rätt sätt. Ler man bara och säger "nej tack" accepterar de det. De flesta är jättetrevliga och har mycket humor. I somras lyckades jag äntligen lära mig konsten att pruta och hade jättekul.

Jag äter ALLT när jag är i Turkiet, även sådant som man oftast rekommenderas undvika (t ex glass, frukt utan skal, skaldjur) och har aldrig blivit sjuk. Vatten dricker jag dock alltid från flaska men is i drinken och att borsta tänderna i kranvattnet har aldrig varit något problem. Magen kan bete sig lite annorlunda men det beror antagligen på att det är en helt annan bakteriekultur där, inte att du nödvändigtvis blivit sjuk.

I själva Side finns inte så mycket att titta på utom de gamla templet men man kan åka på andra utflykter. Ett tips är flodturen på Manavgat. Då åker man först till ett vattenfall med buss och sedan en större flodbåt ut på floden. Man stannar till vid en smal strand med floden på ena sidan och havet på den andra. Du kan alltså först gå och bada i havet och sedan skölja av dig i det 16-gradiga flodvattnet. Så härligt!!! En tripp till Alanya kan också vara kul att köra, liksom en tur till Antalya. Många har rekommenderat flodtur och jeepsafari men det har jag inte testat själv. Däremot var det några i somras som tog en kamelsafari men det var tydligen hemskt. Bussarna var inte luftkonditionerade och maten dålig. Detta beror väl dock på vilken arrangör man åker med.

Jag tycker inte att värmen är så besvärande, inte så länge man har luftkonditionering på rummet (ett måste i juli och augusti). Strandtofflor är ett tips för att kunna ta sig mellan solstol och vatten. Mycket vatten på flaska rekommenderas också eftersom man annars riskerar vätskebrist. Side är som sagt inte min turkiska favorit men ni får det säkert toppen. Jag var där med släkten och inte med min sambo, kanske gjorde det att jag inte föll för Side på samma sätt ; )

• Bröllopstokiig

Jag glömde att tala om att Side är en byggt i och runt den lokala soptippen och det märks på alla fåglar.......du vilket hotell ska ni bo på? det kanske är på andra sidan än vad vi bodde på reer ni med Ving? det gjorde vi och har altid haft tur annars. Eftersom vi bor i Södertälje har vi flera arbetskompisar från just Turkiet och var därför nyfikna på deras religion glöm inte att ta med dig schal så du kan gå in i alla moskeer du det är tempelutrop i minareterna var 4 timme dygnet runt och de ligger väldigt tätt. Det tyckte vi var ett trevligt inslag att lyyssna på det på natten och vildhundarna ylade i skräck vänta ska ni få se det är ett häftigt nöje.Lycka till och hoppas att ni inte blivit aldeles avskrämda för det vi skrivit till er.

• Bröllopstokiig

Hej
    Manavgat är nog en av utflykterna som vi kommer att åka på, sen tycker min sambo att jeepsafari verkar coolt men är lite tveksam själv. Vi åker med Ving (har haft halvdåliga erfarenheter med tex Apollo men Ving har alltid varit bra (hittills)). Hotellet vi ska bo på heter Arum och finns tydligen med i kataloger över världens lyxhotell. Små saker som att det är middagsklädsel på restaurangen gör det hela lite spännande, vad ska man ha på sig? (jag måste nog ut och shoppa lite nya kläder).

• Bröllopstokiig

Nämen, att det skulle vara tempelutrop i minareterna var 4:e timme stämmer väl ändå inte? Böneutropen sker, om inte jag minns fel, fem gånger om dagen. Det första utropet är vid gryningen och det sista i skymningen. Utropen stör absolut inte, det skulle väl vara om du bor precis intill en moské. Fåglarna märkte jag inte av över huvud taget, däremot finns det en del hundar som springer fritt. Har man barn med sig bör man vara uppmärksam på dessa eftersom det antagligen inte är att rekommendera att barnen klappar dem.

Jag har som sagt inte varit på Jeepsafarin men jag har bara hört gott om den. Ännu bättre har jag hört om forsränningen.

Jag tittade på hotellet ni ska bo på och det ser ju jättefint ut. Ni får säkert en toppensemester. Ta bara med en stor resväska så att du får plats med alla handväskor du kommer att shoppa. Jag kom hem med 5 st i somras, sambon såg helt chockad ut när jag började packa upp dem ; )

• Bröllopstokiig

Sara H 4x5 är nästan var 5 timme om jag inte minns fel beror det på hur ljuet och solen skiner just den dagen och natten hur klart det är. och det är svårt att inte bo långt ifrån minareterna då de ligger väldigt tätt eller??? och vi bodde på vings resort och hade mycket fåglar vid oss pga av soptippen som sagt det var efter jordbävningen så det är väl 2 år sedan jag vet att de funderade på att flytta den du ser den även från västra stranden.

Svar på tråden Har någon varit i Side - Turkiet?