Jag var i Side i somras och det var väl inte direkt min favoritstad. Jag föredrar lite större städer och vårt hotell låg lite väl avsides. Jag älskar dock Turkiet och kan ibland bli lite trött på många svenskars attityd. Jag tycker man ska läsa på om ett land innan man åker dit för att uppskatta det ordentligt. Turkarna är mer påträngande än man kanske är van vid men det handlar ju bara om att ta dem på rätt sätt. Ler man bara och säger "nej tack" accepterar de det. De flesta är jättetrevliga och har mycket humor. I somras lyckades jag äntligen lära mig konsten att pruta och hade jättekul.
Jag äter ALLT när jag är i Turkiet, även sådant som man oftast rekommenderas undvika (t ex glass, frukt utan skal, skaldjur) och har aldrig blivit sjuk. Vatten dricker jag dock alltid från flaska men is i drinken och att borsta tänderna i kranvattnet har aldrig varit något problem. Magen kan bete sig lite annorlunda men det beror antagligen på att det är en helt annan bakteriekultur där, inte att du nödvändigtvis blivit sjuk.
I själva Side finns inte så mycket att titta på utom de gamla templet men man kan åka på andra utflykter. Ett tips är flodturen på Manavgat. Då åker man först till ett vattenfall med buss och sedan en större flodbåt ut på floden. Man stannar till vid en smal strand med floden på ena sidan och havet på den andra. Du kan alltså först gå och bada i havet och sedan skölja av dig i det 16-gradiga flodvattnet. Så härligt!!! En tripp till Alanya kan också vara kul att köra, liksom en tur till Antalya. Många har rekommenderat flodtur och jeepsafari men det har jag inte testat själv. Däremot var det några i somras som tog en kamelsafari men det var tydligen hemskt. Bussarna var inte luftkonditionerade och maten dålig. Detta beror väl dock på vilken arrangör man åker med.
Jag tycker inte att värmen är så besvärande, inte så länge man har luftkonditionering på rummet (ett måste i juli och augusti). Strandtofflor är ett tips för att kunna ta sig mellan solstol och vatten. Mycket vatten på flaska rekommenderas också eftersom man annars riskerar vätskebrist. Side är som sagt inte min turkiska favorit men ni får det säkert toppen. Jag var där med släkten och inte med min sambo, kanske gjorde det att jag inte föll för Side på samma sätt ; )