• 2015

    Är det vanligt med tärnor och marskalkar på Svenska bröllop?

    Vi vill gärna ha brudfölje som tärnor och marsalkar. För det ser så fint ut med stort brudfölje tycker jag.
    Men vi har inte råd att köpa kläder och betala deras smink och hår och sånt.
    Och undrar då om det ser "dumt" ut om vi inte har brudfölje. 
    Eller kan man bara ha en tärna och en marsalk? 

    Vet inte om det finns en tråd om detta, svårt att hitta i söket anser jag. Så förlåt om jag startat en onödig tråd. 

  • Svar på tråden Är det vanligt med tärnor och marskalkar på Svenska bröllop?
  • ThereseV

    Jag håller med om att det är fint med följe, men det är minst lika fint utan:)
    3 av dom 4 senste bröllopen jag har varit på har haft följe, men det som inte hade det var även det otroligt fint, så det behöver du inte oroa dig för.
    Det börjar nog bli vanligare med följe, men det är ju fortfarande inte helt ovanligt att gå in helt själva.
    Och det spelar absolut ingen roll om ni har 1 eller 10 (så länge inte det står föer där framme än antalet gäster:) )

    Om ni inte har råd att betala kläderna så kan ni kanske låta dom ha det dom vill, precis som om dom var vanliga gäster. Hår och smink behöver ni absolut inte betala, om ni inte har råd att lyxa till det, för det kan jag inte tänka mig att någon förväntar sig:)
    Vi hade speciella och matchande klänningar till våra tärnor, men dom insisterade på att betala dom själva ändå, så man vet ju inte hur dom tänker och resonerar heller:)

  • daniiel

    Alla bröllop jag varit på har haft brudfölje. Ibland en tärna och en marskalk, men andra gånger flera.

    Vi hade två tärnor, fyra marskalker samt en brudnäbb.

    Vi betalade klänningar och skor, samt smycken, till våra tärnor. Det var min syster och makens syster. Jag hittade allt väldigt billigt, så det blev inte många hundralappar. Till marskalkerna köpte vi likadana skor samt slipsar. Även där billiga varianter, så det blev inte dyrt. Vi sa att om dom hade möjligthet, så fick dom gärna ha svart kostym och vit skjorta, men eftersom vi inte hade råd att betala det, så fick dom i slutändan välja själva. På bröllopsdagen stog alla fyra där i svarta kostymer och vita skjortor och var så stiliga :)

    Hår och smink betalade vi inte för, men jag ordnade så att jag och tärnorna kunde fixa håret och sminket tillsammans och hjälpas åt, samt äta lunch tillsammans (gjorde en pastasallad) på bröllopsdagen. Det var väldigt trevligt :)

    Vill ni inte ha brudfölje, så skippa det. Vill ni ha brudfölje, så säg som det är. Att ni inte har råd att stå för något, så dom får välja kläder fritt. Ju mer man som brudpar vill ha att säga till om och tycka till om, desto mer bör man också stå för anser jag. Kan man däremot tänka sig att tärnorna får ta vilken klänning dom vill ur garderoben hemma, så finns det inga hinder för att ha flera tärnor trots att man inte har råd att betala för dom. Vanligtvis har man ju satt en klädkod för bröllopet och den bör ju brudföljet följa åtminstone :)


  • 2015

    Tack för svar. Jag tycker det är snyggt då marsalkarna och tärnorna är klädda lika.
    Men som sagt har man inte råd att fixa det så har man inte.
    Dock tänkte jag att de kanske kunde klä sig efter vårt färgtema? Kan man fråga det?
    Även om man inte bekostar det då menar jag. 

  • Vichy

    Jag har varit med om att tärnorna har fått betala för sina egna klänningar som bruden hjälpt att välja så de fått nått som båda gillade, som passar ev temat och som tärnan kände sig fin i!

  • CarolinZ

    Vi hade tre tärnor och en marshalk, och vi ställde inga krav alls på klädsel, eftersom vi inte hade budget för att betala brudföljets kläder.

    Dock så tyckte min syster, som var en av tärnorna, att de åtminstone skulle klä sig i samma färg, så det gjorde de upp helt på egen hand. En av tärnorna hade redan köpt en puderrosa klänning, så min syster gjorde likadant, och den tredje tärnan lånade en puderrosa klänning av mig.

    Så här fina blev de i sina olika klänningar:



    Fotograf Annika Svenmarck, www.annikasvenmarck.se

    Så frågar du mig så kan man absolut be tärnorna om att följa ett visst färgtema, och sedan kan de få välja klänningar helt själv. Blir vackert och levande.
  • meandmylove

    CarolineZ så fin bild på era fina tärnor! Jag tycker personligen att det är finast med olika klänningar på tärnorna i enhetlig färg. Viktigast är ju att alla är bekväma i vad de har på sig! Vi planerar att ha 2 tärnor (mina systrar) och en Marshalk. Men hur går de in i kyrkan när de inte kan få två och två?

  • TheD

    Vi hade en tärna och en marsalk så som jag tycker är mer det "rätta" men alla gör ju som man själv vill. Vi stod för utstyrseln och håret för tärnan. Och så klar blommorna.

  • daniiel
    Js Fästmö skrev 2013-11-17 20:57:45 följande:
    I sverige har man ju "vittnet", alltså bestman och tärna. Det är samma sak.
    Vittnena kan vara vilka två personer som helst. Det behöver inte ens vara någon man känner. Och i Sverige har vi ingen bestman ;)
Svar på tråden Är det vanligt med tärnor och marskalkar på Svenska bröllop?