• Äldre 12 Nov 07:50
    7417 visningar
    14 svar
    14
    7417

    Vad är lättast vid fel storlek på klänning?

    Tjohopp alla glada brudar! Jag tror att jag har hittat en favorit klänning och till råga på allt verkar den vara rätt billig också, vilket är anledningen till denna fråga. Jag håller på att träna inför stora dagen (man vill ju se frisk och sunt ut inte som en soffpotatis) och risken finns så klart att jag går ner lite i vikt. Det är ju trots allt 6 månader kvar ungefär...

    Borde jag beställa en klänning storleken mindre eller i min nuvarande storlek?
    Är det svårare att ändra en klänning till en större storlek eller är det lättare att göra en klänning som är förstor till en mindre storlek?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är lättast vid fel storlek på klänning?
  • Äldre 12 Nov 08:26
    #1

    Snälla svara någon!!! Är det värt att jag beställer efter den nu.. tänk om den skulle ta slut?!!!

  • Äldre 12 Nov 08:29
    #2

    Det är alltid lättare att ta in en klänning. Dvs att du beställer i storlek för stort. Dock kanske det är bra att ta något mindre storlek så du har ett mål ;). Lycka till med klänningen!

  • Äldre 12 Nov 08:29
    #3

    Om det är snörning i ryggen är det lätt att snöra in den lite efter behov. :)

  • Äldre 12 Nov 08:39
    #4

    Beställ i storleken du har nu, har du gått ner en storlek, så är det generellt sett enklare att sy in klänningen än att lägga ut den ifall du beställt en för liten. Är det med snörning i ryggen, så ger det ytterligare spelrum med någon storlek.


  • Äldre 12 Nov 08:47
    #5

    Den är icket med snörning i ryggen, det ser mer ut som hakar...

  • 201402­22
    Äldre 12 Nov 08:51
    #6

    Hellre för stor än för liten klänning. Tycker jag.

  • Äldre 12 Nov 08:54
    #7

    Det varierar säkert jättemycket mellan olika sömmerskor, men blir det generellt snyggt när de gör ändringar? Det här här en ganska enkelklänning inget ryschpysch. En tajtare tubetopliknande överdel och ballgown ner till slätt tyg. Jag antar att det mest skulle vara överdelsbiten över magen och bysten som säkert skulle få ändras, men det är ju bara min gissning.

    Brukar det vara dyrt att få klänningarna ändrade?

  • Äldre 12 Nov 08:55
    #8
    Cuddly skrev 2013-11-12 08:47:19 följande:
    Den är icket med snörning i ryggen, det ser mer ut som hakar...
    Då skulle jag säga att det är ännu viktigare med en storlek som inte är för liten, bara utifall att...

    Sedan kan det ju gå att byta ut hakarna mot snörning, om det skulle krisa sig och klänningen är för liten.
  • Äldre 12 Nov 08:58
    #9
    Cuddly skrev 2013-11-12 08:54:31 följande:
    Det varierar säkert jättemycket mellan olika sömmerskor, men blir det generellt snyggt när de gör ändringar? Det här här en ganska enkelklänning inget ryschpysch. En tajtare tubetopliknande överdel och ballgown ner till slätt tyg. Jag antar att det mest skulle vara överdelsbiten över magen och bysten som säkert skulle få ändras, men det är ju bara min gissning.

    Brukar det vara dyrt att få klänningarna ändrade?
    Vanligtvis brukar det inte synas. Det är om det är spetsar och rynk och liknande på överdelen som det kan bli knepigt ibland. En helt slät överdel bör inte vara några problem för en sömmerska att ändra. Har du någon bild på klänningen?

    Dyrt.. ptja, det beror ju på hur pass mkt det är som ska ändras, vilken sömmerska man går till och hur svår ändringen är. Du kan dock räkna med ett par hundra upp till någon dryga tusenlapp kanske.
  • Äldre 12 Nov 09:09
    #10

    Haha, ja då kanske det är bra om klänningen är relativt billig om det ska kosta upp mot tusenlappen att göra förändringen. Smart det där med att göra snörning baktill i fall det skulle bli problematiskt. Kan faktiskt tänka mig att det skulle kunna bli snyggt. Med tanke på att det är en rätt enkel klänning stortsett så gör det ju inget med någon extra detalj.

  • Äldre 12 Nov 09:12
    #11

    Jag håller med övriga här om att det är lättare att göra en stor klänning mindre än tvärt om.

    Jag lämnade in min klänning till en sömmerska och fick betala drygt 1000 kr, men då bestod ändringarna av att förlänga en överdel, göra om axelbanden, sy in ett extra foder samt göra en inbyggd underkjol.
    Skulle det bli aktuellt att ändra klänningen så kontakta ett antal sömmerskor och be att få kostnadsförslag.


  • Äldre 12 Nov 09:22
    #12
    PimPim83: Oj det var många ändringar du var tvungen att göra! Hur blev det i slutet? Såg det bra ut i alla fall? Syntes ändringarna mycket? Jag menar hur förlänger man liksom en överdel utan att det ska synas? Jag tänker typ på material skillnader, sömmar och så. Är det svårare för en sömmerska att förändra en klänning som man har köpt via någon sajt än de de har i butiken..
  • Äldre 12 Nov 09:31
    #13

    Jag sydde både in och upp min klänning och då var den helt i spets, men det syntes inte över huvud taget att dom gort något med den:) Så jag säger som alla andra, kör på med storleken du har nu :)

  • jools
    Äldre 12 Nov 10:43
    #14

    Ska du köpa en mindre klänning måste du ju veta att det finns flera cm tillgodo på insidan som är i skick att det går att lägga ut(allstå att det inte repat sig ellerär fult). Ofta tar man ju bara minimal sömsmån för att dels spara tyg och dels tar det ju plats på insidan och blir både fult och obekvämt. Att det finns tyg så att det går att göra en klänning större är alltså ovanligt, särskilt på kinaklänningar där de är snåla med tyg (min erfarenhet efter att ha ändrat flera).

    En större klänning är alltså bättre, men kom också ihåg att man generellt säger att det skiljer ca 5-7 kilo mellan storlekar, så kommer du inte gå ner mer än det så har du alltså samma storlek som nu och då är det bara småändringar som behöver göras.

    Så, som de flesta skrivit, köp en klännin g som är lagom idag!

Svar på tråden Vad är lättast vid fel storlek på klänning?