• 2015

    Rolig bordsplacering, hur gör man?

    Vi vill inte ha något honnörsbord.


    Utan vi hade tänkt att gästerna skulle få dra lott om vem som skall få sitta jämte oss.


    Hur kan man göra det bäst?


    (Skrev denna tråd på bröllopsguiden, men en svarade. Så hoppas på fler svar här :)).                  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-11 23:14
    Vi har runda bord.
    Tror man kunde sitta sex vid varje bord.
    Men är ej säker.
  • Svar på tråden Rolig bordsplacering, hur gör man?
  • Chicita
    2015 skrev 2013-11-11 23:47:23 följande:
    Förlåt förstod inte. Läste för snabbt och det är lite sent nu. Tack för hjälpen :).
    Ja jag är också på väg att gå och sova nu Flört
    Sov så gott Solig
  • daniiel
    2015 skrev 2013-11-11 23:42:35 följande:
    Tack. vi har runda bord, blir väl svårare då :(.
    Aha, läste det efteråt, men Chicita gav bra tips :) Där beror det ju lite på hur många som ryms vid varje bord osv. Men att placera er och era föräldrar vid ett bord tycker jag låter bra :)
  • 2015

    Tack skall bevaka dem alla! Vi skall inte gifta oss än på känge. Men ville kasta ut frågan ändå.

  • MerlonaZ
    Mio skrev 2013-11-11 23:47:38 följande:
    Vi hade bordsplacering från start men mellan varmrätt och efterrätt fick alla tjejer lämna ifrån sig en sko i en säck och sedan fick herrarna dra en sko ur säcken och fick därmed en ny bordsdam, blev väldigt lyckat! Tjejerna fick alltså flytta sig till en ny herre som satt med deras sko i handen...
    Haha, vilken häftig idé! Något sådant ska jag också klura på, tror jag. :)
  • Anniina
    Mio skrev 2013-11-11 23:47:38 följande:
    Vi hade bordsplacering från start men mellan varmrätt och efterrätt fick alla tjejer lämna ifrån sig en sko i en säck och sedan fick herrarna dra en sko ur säcken och fick därmed en ny bordsdam, blev väldigt lyckat! Tjejerna fick alltså flytta sig till en ny herre som satt med deras sko i handen...
    Åh vilken bra idé! är det fler som har bytt placering under festen med lyckat (eller misslyckat) resultat?
  • TheD

    Rolig? Det tolkar jag mer som att borden står på varandra t.ex. ;) Jag tycker det ska vara en vettig bordsplacering för alla känner inte alla i vanliga fall och sen finns det folk som absolut inte ska sitta i närheten av varandra osv...

  • Rin

    En variant som jag sett användas på ett lyckat sätt i lite mindre formella sammanhang är att man gör en bordsplacering för t.ex. all herrar men inte damer. Sedan får damerna kanske dra nummer eller namn pp filmkaraktärer eller liknande och sitta där motsvarande siffra/namn står. På det viset blir det halft organiserat genom att man kan se till att gamla farfar Gustav har svärsonen mitt emot eller liknande. Det går ju också att anpassa så att man kanske bordsplacerar gruppvis, dvs "ni fyra ska sitta ihop, hitta en plats tillsammans", alltså ungefär samma som Chicicatas förslag om fri placering "inom" bordet.

    Angående honnörsbordets vara eller icke vara finns det ju massvis med varianter nu mer. På min bästa väns bröllop valde de att placera brudföljet samt marshalkens sambo vid honnörsbordet för att de av olika skäl inte kände att det passade med föräldrarna. Syskon brukar också kunna placeras vid honnörsbordet utan att någon direkt höjer på ögonbrynen. 
    En sak som är viktigt att tänka på är att det bord som brudparet sitter vid automatiskt kommer att ses som honnördbord, vare sig man vill eller inte, även om det är runt. Om man som brudpar vill få chansen att umgås med många gäster kan man t.ex. ha två tomma stolar mitt emot där folk kan komma och sätta sig en stund. Lite bökigare med runda bord, men det går säkert om man vill. 

  • 2015

    Bra förslag Rin om att ha tomma stolar mitt emot brudparet, så att männsikor kan snacka med oss lite extra. Tack! Flört

  • Slilja

    Vi funderar på att göra en "vanlig" bordsplacering under middagen, sen kommer vi att ha en paus innan tårtan o när det är dax för tårta kommer det att vara fri placering.

  • daniiel
    Rin skrev 2013-11-14 20:30:08 följande:
    En variant som jag sett användas på ett lyckat sätt i lite mindre formella sammanhang är att man gör en bordsplacering för t.ex. all herrar men inte damer. Sedan får damerna kanske dra nummer eller namn pp filmkaraktärer eller liknande och sitta där motsvarande siffra/namn står. På det viset blir det halft organiserat genom att man kan se till att gamla farfar Gustav har svärsonen mitt emot eller liknande.
    Det är ju toppen att "farfar Gustav" får ha svärsonen till bords, men "mormor Agda" då? Varför ska kvinnorna riskera att få sitta med människor man eventuellt inte känner alls eller kanske rent utav inte funkar så bra ihop med?
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-11-15 07:11:05 följande:
    Det är ju toppen att "farfar Gustav" får ha svärsonen till bords, men "mormor Agda" då? Varför ska kvinnorna riskera att få sitta med människor man eventuellt inte känner alls eller kanske rent utav inte funkar så bra ihop med?
    Jag tänkte också på det när jag läste det här i går. 
    Här finns ju risken att man hamnar på ett bord där man kanske inte känner någon, eller att den man känner sitter såpass långt ifrån att man inte kan prata med dom utan att skrika...
     
  • Chicita

    Jag skulle gjort såhär om jag hade runda bord i alla fall.
    Om något bord är större än dom andra så skulle jag använt det till brudparets bord.
    Som Rin skrev. Vilka som än sitter med er så kommer bordet ni sitter på att ses som honnörsbord.



     Vid brudparets bord skulle jag placerat de som står oss närmast - på bildexemplet har jag satt föräldrarna. Men det kan lika gärna vara vänner eller syskon.
    Sen hade jag försökt hitta gemensamma intressen bland mina övriga gäster och placerat dom efter det.
    Kanske ni har 6 personer som gillar skog och mark - så sätt dom vid samma bord och döp bordet till "skogen" i bordsplaceringen.
    Ni kanske har 6 personer som tillbringar hela somrarna på stranden och alltid åker utomlands minst 2 ggr per år för att ligga på stranden och bada... Ja då döper ni ett bord till Stranden och sätter dom där osv.

    För att göra det lite roligare så kan ni göra "centerpieces" (alltså bordsdekorationer) i temat för bordet.
    Kanske en bricka med mossa, kottar, lite "hemgjorda" svampar osv till skogs-bordet.
    En bricka med sand och snäckor till strand-bordet (och kanske en liten solstol med parasoll Flört )
     
Svar på tråden Rolig bordsplacering, hur gör man?