• marolo

Gnälltråd om livet i stort och smått

Tänkte att denna tråden kan handla om allmänt gnäll tankar och så vidare, sånt som man stöter på utanför bröllopsplanering...För visst dyker det upp sånt ibland när man bara behöver gnälla av sig? Flört 
    (Man kanske ska ta tråden med en nypa salt och inte sig  själv på för stort allvarCool)

Jag kan börja! Jag är väldigt sur just nu för jag köpte en cykel på biltema för ca 6 månader sedan, den gick sönder häromdagen och jag åkte in med den. Växeln som sitter på en metallbit hade gått av på mitten (!) och jag hade garanti och allt kvar. Men sen ringer dem och säger att jag ska behöva betala reperationen eftersom jag inte hade smörjt in kedjan tillräckligt ofta (Hur ofta ska man smörja en kedja egentligen?)  och det är därför   metallen gått av. väldigt  konstigt tycker jag...Och sen kan man inte stå och argumentera för att slippa betala för är man under 30 lyssnar de aldrig på en utan tittar på en med en blick som säger "men lilla gumman du vet ingeting om livet"...Vilket också hör till att vi inte fått någon bruksanvisning eller skötselråd på hur man ska ta hand om cykeln + att det var de som monterade ihop cykeln, kan de verkligen kräva att vi ska betala när det finns garanti kvar och inga skötselråd gets?

• Svar på tråden Gnälltråd om livet i stort och smått
  • filibustern
    Sofie R skrev 2013-11-07 09:36:05 följande:
    Lastbilschaufför ska du nog vara ganska säker på om du vill bli! Det kostar ca 50tkr att ta körtkort och YKB!
    jo du tack... 
    Plättis skrev 2013-11-07 12:54:11 följande:
    Det finns jobb att söka utan att ha erfarenhet och utbildning, men då konkurrerar man med väldigt många andra om samma plats. Alltså blir det automatiskt svårare att få. 

Ibland hjälper det inte med både erfarenhet och utbildning heller, man måste bara vara på rätt ställe. Rätt del av landet, typ. Och så ska man ha rätt kontakter, sticka ut och synas på ett bra sätt. Hur du skriver ditt cv spelar stor roll, så om du kan ta hjälp av arbetsförmedlingen och deras CV-granskning kan det göra skillnad. Att göra praktik via dem är också ett alternativ om du vill få kassavana, till exempel. Du får ju ingen lön, men grundersättningen, alfakassan eller vad det heter.  
    ja det är väl DÄR problemet kommer, jag har inga kontakter, jag är inte speciellt.. speciell, och jag bor då verkligen på fel ställe! och praktik får jag väl inte förrän jag varit arbetslös i ett antal månader eller år eller nåt.. känna bara hopplöst ärligt talat! och det är svårt att hitta de jobb som inte kräver utbildning/erfarenhet också! 
  • marolo

uch jag måste gnälla lite...
    förr förra veckan var jag tvungen att laga cyklen (500kr)...Förra veckan köpte vi vinterdäck, ett kalas som gick på 7000 kr, och igår snubblade jag över en sladd till den bärbara datorn så den åkte i golvet och billigast så kommer vi undan med en ny hårdisk, hoppas det inte behövs mer, gissar väl på att det kostar mellan 1500-2000kr

Jag menar hur svårt ska det vara att spara pengar när det kommer så himla många andra utgifter hela tiden?! Okej jag vet att det alltid är så men ibland skulle det kännas skönt om det bara flyter på och pengarna inte äts upp av utgifter...

• FruForsmark

Vill gnälla av mig på alla rökare i Stockholm som går och bolmar på gatorna.

Är det verkligen rimligt att jag som höggravid hela tiden skall behöva parera rökarna med att gå zick-zack, undvika vissa (snabbare) gator och hela tiden hålla andan innan jag når t-centralen? Vill verkligen inte andas in andras gift till min bebis och blir så förbannad på att det inte finns speciella rökrutor i stan där de som vil röka kan hålla sig inom. Jag har inget emot att folk väljer att röka, det är deras val. Vad jag stör mig på är att jag och min bebis skall behöva andas in detta. Dessutom, så slängs alla fimpar på marken och smutar ner. Mer rökförbud tack!

• Tessa

Säger väl det mesta om min reaktion när lönebeskedet kom....
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • filibustern
    Tessa skrev 2013-11-21 19:05:18 följande:

Säger väl det mesta om min reaktion när lönebeskedet kom....
    förstår känslan.. får man fråga vad du arbetar med?
  • Tessa
    filibustern skrev 2013-11-21 19:07:06 följande:
    förstår känslan.. får man fråga vad du arbetar med?
    Account Manager på en anläggning där jag syr ihop event, möten och resor. Har jobbat med liknande saker förut, men då inte uppe i norr... Fick gå ner i lön när jag flyttade upp till hemtrakterna.... Ja, du vet ju säkert att lönerna skiljer sig en del här i landet...  
    Jag vet att jag ska vara glad åt att jag faktiskt har ett jobb! Ser att du är arbetlös och utan a-kassa, så på så sätt ska jag absolut inte klaga. Men som andra skrivit här så känns det som att man bara har utgifter efter utgifter...  
  • filibustern
    Tessa skrev 2013-11-21 19:41:55 följande:
    Account Manager på en anläggning där jag syr ihop event, möten och resor. Har jobbat med liknande saker förut, men då inte uppe i norr... Fick gå ner i lön när jag flyttade upp till hemtrakterna.... Ja, du vet ju säkert att lönerna skiljer sig en del här i landet...  
    Jag vet att jag ska vara glad åt att jag faktiskt har ett jobb! Ser att du är arbetlös och utan a-kassa, så på så sätt ska jag absolut inte klaga. Men som andra skrivit här så känns det som att man bara har utgifter efter utgifter...  
    mitt problem behöver inte vara värre än ditt. allt är ju subjektivt. ^^ har då faktiskt fått arbeta för första gången idag på typ 80 dagar.. och imorn har jag också jobb. ska städa på en skola. men annars så.. ska snart ha ett möte med AF där vi tydligen ska skicka in mig i nästa "fas" - arbetsgaranti för ungdomar. yay? eller? 
  • Tessa
    filibustern skrev 2013-11-21 19:57:16 följande:
    mitt problem behöver inte vara värre än ditt. allt är ju subjektivt. ^^ har då faktiskt fått arbeta för första gången idag på typ 80 dagar.. och imorn har jag också jobb. ska städa på en skola. men annars så.. ska snart ha ett möte med AF där vi tydligen ska skicka in mig i nästa "fas" - arbetsgaranti för ungdomar. yay? eller? 
    Du har helt rätt. Det jag tycker är mest jobbigt är att jag är tillbaka på en lön jag hade innan jag var utbildad... Och det enda man får som svar till försök att höja lönen är "Men du kan inte jämföra oss med Stockholm". Well... Jag går just runt med utgifter för mat, hyra, bilkostnader och de normala grejerna som mobil, internet, el etc. Jag tittar på min budget och undrar vart det ska finnas plats för julklapparna i år. 

Jag vill kunna spara pengar för bröllopet, jag vill kunna roa mig - äta middag ute eller gå på bio. Jag vill kunna ha ett mer innehållsrikt liv utanför jobbet. Men just nu jobbar jag och betalar jag räkningar och snurrar på i ett hamsterhjul.

Vårt bröllopsdatum ligger ju fortfarande en bra bit fram i tiden, men jag kan inte hjälpa att oroa mig för om det ens blir av när jag inte har några pengar över. 
  • SoonToBeBride2013
    FruForsmark skrev 2013-11-21 10:08:37 följande:

Vill gnälla av mig på alla rökare i Stockholm som går och bolmar på gatorna.

Är det verkligen rimligt att jag som höggravid hela tiden skall behöva parera rökarna med att gå zick-zack, undvika vissa (snabbare) gator och hela tiden hålla andan innan jag når t-centralen? Vill verkligen inte andas in andras gift till min bebis och blir så förbannad på att det inte finns speciella rökrutor i stan där de som vil röka kan hålla sig inom. Jag har inget emot att folk väljer att röka, det är deras val. Vad jag stör mig på är att jag och min bebis skall behöva andas in detta. Dessutom, så slängs alla fimpar på marken och smutar ner. Mer rökförbud tack!

Grattis till bebis (snart)!!! :) Visst är du från Norrland? Tror jag minns ha läst något sådant tidigare :) Jag pluggade i Umeå i 5 år, så har hunnit bekanta mig lite med norr... 

Förstår dig vad gäller rökningen, skulle tycka likadant om det hände mig!
  • TheD

Jag är trött på allt vägarbete överallt! Spelar ingen roll vart man befinner sig känns det som.

Nej, rökning förstår jag mig inte på. Varför frivilligt andas in vätecyanid som används vid avrättningar...Plus allt annat skit.

Svar på tråden Gnälltråd om livet i stort och smått