• marolo

Gnälltråd om livet i stort och smått

Tänkte att denna tråden kan handla om allmänt gnäll tankar och så vidare, sånt som man stöter på utanför bröllopsplanering...För visst dyker det upp sånt ibland när man bara behöver gnälla av sig? Flört 
    (Man kanske ska ta tråden med en nypa salt och inte sig  själv på för stort allvarCool)

Jag kan börja! Jag är väldigt sur just nu för jag köpte en cykel på biltema för ca 6 månader sedan, den gick sönder häromdagen och jag åkte in med den. Växeln som sitter på en metallbit hade gått av på mitten (!) och jag hade garanti och allt kvar. Men sen ringer dem och säger att jag ska behöva betala reperationen eftersom jag inte hade smörjt in kedjan tillräckligt ofta (Hur ofta ska man smörja en kedja egentligen?)  och det är därför   metallen gått av. väldigt  konstigt tycker jag...Och sen kan man inte stå och argumentera för att slippa betala för är man under 30 lyssnar de aldrig på en utan tittar på en med en blick som säger "men lilla gumman du vet ingeting om livet"...Vilket också hör till att vi inte fått någon bruksanvisning eller skötselråd på hur man ska ta hand om cykeln + att det var de som monterade ihop cykeln, kan de verkligen kräva att vi ska betala när det finns garanti kvar och inga skötselråd gets?

• Svar på tråden Gnälltråd om livet i stort och smått
  • filibustern

då kan jag också få gnälla.. 

på mitt förbaskade HÅR!

har i större delen av mitt liv haft kort hår, men sen sista året på gymnasiet så har jag haft långt, jag gillar det! MEN.. jag tappar hår så förbaskat tycker jag! vi har inte hundhår i hörnen i vårt hus, vi har mitt hår i hörnen! och när jag tvättar håret så får  jag ganska mycket på händerna!  man blir ju orolig! det blir dock inte tunnare, så det kan ju vara rätt så normalt, men det ser ju läskigt ut! 

har nu funderat på att börja med no poo' metoder. det innebär alltså att tvätta hår/kropp/ansikte utan kemikalier och shampoo. t.ex så kan man använda ägg och honung till håret, eller citron, honung och äppelcidervinäger till ansiktet. täntke det kanske får mitt hår att må bättre..

ska klippa mig också tro ja... MEN DE E JU SÅ FÖRBASKAT DYRT! och jag som ingen, INGEN, lön har! ha rinte ens a-kassa.. så 400kr för en klippning är ju en halv förmögenhet för oss just nu!

suck! 

• Plättis

Jag vill också gnälla om ekonomi. För en månad sedan fick jag jobb, men det är en timanställning, så min första lön kommer inte förrän om tre veckor... Fram till dess lever jag på min sambo, och avskyr det. Jag vill kunna klara mig själv, inte behöva be om pengar för att köpa något. 

Dessutom är det så mycket på jobbet att jag inte kan sova på nätterna. Folk ringer och gnäller, tjatar och stör mig nästan dygnet runt (!) bara för att de tycker att det är bråttom. Det är problemet med att ha ett jobb där man ska ha kontakt med vanliga människor, föräldrar, studievägledare och elever. Jag orkar inte med folk alls längre.

Och som grädde på skiten har vi så osäkra jobbsituationer att vi bestämt oss för att skjuta på bröllopet. Så jag har deppat sönder. Min sambo vill ha ett stort bröllop med alla nära och kära, jag vill bara ha familjen där. Vi kanske, kanske, kanske kan gifta oss i sommar ändå, förutsatt att industrin tar sig i kragen och skärper sig (så min sambo får behålla jobbet) och att jag får nytt jobb efter jul då min timanställning tar slut. Men jag vet inte om jag vågar hoppas.

• marolo
    filibustern skrev 2013-11-06 10:27:54 följande:
    ska klippa mig också tro ja... MEN DE E JU SÅ FÖRBASKAT DYRT! och jag som ingen, INGEN, lön har! ha rinte ens a-kassa.. så 400kr för en klippning är ju en halv förmögenhet för oss just nu!

suck! 
    jag håller med! Jag klipper mig en gång om året för att jag måste...förstår inte varför det ska vara så dyrt..Jag tappar oxå oerhört mycket hår, men har gjort så att jag endast använder balsam och jag borstar aldrig mitt hår, har så lockigt hår så låter det bara lufttorka varje gång jag duchat. Så det mår ganska bra även om jag inte klipper det så ofta, annars har jag hört att det ska vara väldigt bra för håret med inga kemikalier, och om du inte orkar hälla öl i håret Flörtså rekomenderar jag att endast använda ett bra balsam
  • filibustern
    marolo skrev 2013-11-06 14:42:35 följande:
    jag håller med! Jag klipper mig en gång om året för att jag måste...förstår inte varför det ska vara så dyrt..Jag tappar oxå oerhört mycket hår, men har gjort så att jag endast använder balsam och jag borstar aldrig mitt hår, har så lockigt hår så låter det bara lufttorka varje gång jag duchat. Så det mår ganska bra även om jag inte klipper det så ofta, annars har jag hört att det ska vara väldigt bra för håret med inga kemikalier, och om du inte orkar hälla öl i håret Flörtså rekomenderar jag att endast använda ett bra balsam
    gillar inte ritkigt balsammetoden dock.. men det finns ju massor av antikemikalie-metoder, den jag ska börja med först är bikarbonat, förljs av en äppelcidervinägersköljning (utspätt såklart) 

jag förstår dock inte varför jag tappar, för jag låter det alltid lufttorka, plattar/lockar det ALDRIG, använder nästan aldrig stylingprodukter.. borstar gör jag dock.. men det är för att jag hatar att ha tjorvigt hår!
  • xMariax

Jag måste få gnälla av mig lite här.. Mitt ID-kort gick ut i slutet av juli, men jag missade det och gick och beställde ett nytt 1 augusti, fick då höra att det skulle ta 2-4 veckor. I början av september ringde jag banken för att fråga hur det går, de svarade då att de haft mitt papper där i någon vecka och att det inte blev godkänt pga dåligt foto!? Ok, varför hade ni inte hört av er då? Jo men det hade dem gjort, både ringt, mailat och skickat brev.. Jo tjena. Fixade nytt foto till dagen därpå, 3-4 veckor efter det får jag ett samtal av dem då de säger att det blev tillbaka skickat IGEN, denna gången pga att signaturen var för otdylig. Och det kunde inte företaget som trycker dem påpekat när de skickade tillbaka det förra gången!? (Samma papper, bara nytt foto).. Nu har jag väntat sen slutet av september men hade ändå ett ärende på banken idag så då frågade jag om det, då har dem haft mitt ID i 2 veckor!!! Utan att höra av sig!!
    När jag kom hem hade jag fått brev om att det var inne nu dock...

Kul att tänka på att jag gifter mig om 6 månader och måste göra om den här skiten igen då!! 

• Plättis
    filibustern skrev 2013-11-06 18:08:33 följande:
    jag förstår dock inte varför jag tappar, för jag låter det alltid lufttorka, plattar/lockar det ALDRIG, använder nästan aldrig stylingprodukter.. borstar gör jag dock.. men det är för att jag hatar att ha tjorvigt hår!
    Jag hade samma problem ett tag, håret föll av i stora tussar. Min frisör sa att det gör så ibland, och så har man perioder där man tappar mindre hår istället. Men det var fruktansvärt läskigt när jag hade hela händerna fulla med hår  
    xMariax skrev 2013-11-06 18:12:05 följande:
    Jag måste få gnälla av mig lite här.. 
    Usch, så rörigt. Jag hade blivit galen, hur svårt kan det vara att höra av sig?! Om ett halvår kanske du kan använda samma foto, eller måste man ta ett nytt varje gång? Det är så nära inpå varandra att man tycker det borde vara en struntsak.
  • filibustern

nu måste jag få gnälla ÄNNU mer! 
    låg och grubblade igårkväll i 3 timmar, till klockan var 12-halv 1..

jag är ju arbetslös, utan a-kassa, min fästman är också arbetslös, dock med a-kassa.. så det här med pengar stressar jäkligt mycket just nu..

jag är utbildad undersköterska och har nyligt tagit uppehåll i min sköterskeutbildning. söker jobb överallt men får inget. täntke på Norge igår och kollade in.. men insåg en sak:

jag vill inte BARA hålla på med vård och patienter resten av mitt liv, jag vill pröva andra yrken.. men jag kommer nog aldrig kunna! för jag HAR bara erfarenhet inom vården, och alla yrken kräver ju erfarenhet och eller utbildning! så - antingen tar jag ett jobb jag inte vill ha, eller så går jag arbetslös!?`!?

man blir ju förbannad.. å orolig! vart försvann tiden då man kunde börja på ett jobb UTAN utbildning eller erfarenhet? där man blev upplärd av de anställda på plats?  

dessutom vet ja då int va ja vill göra heller! jag älskar hantverk, men det ger ju inget, om man inte har tur i att starta eget, jag skulle älska att jobba inom handeln, på konsum eller någon annat butik. men då kräver dom ju allt som oftast kassavana och det har jag ju INGEN.. har funderat på lastbilschaffis - men ne.. jag är för feg.. jag kan tänka mig jobba i en fabrik, men då kan det ibland krävas erfarenhet och eller så gitt man flytta genom hela sverige!

MORR! 

• Sofie R

Lastbilschaufför ska du nog vara ganska säker på om du vill bli! Det kostar ca 50tkr att ta körtkort och YKB!

• MH2014

Jag brukar försöka att inte gnälla och se tråkiga saker som något positivt...MEN idag tänker jag gnälla, om någonting som jag/ingen kan påverka - JAG HATAR MAGSJUKAN!!!! Helst när den drabbar barn!
    nu har jag bidragit till gnällhäxa idag :)

• Plättis
    filibustern skrev 2013-11-07 09:27:31 följande:
    jag vill inte BARA hålla på med vård och patienter resten av mitt liv, jag vill pröva andra yrken.. men jag kommer nog aldrig kunna! för jag HAR bara erfarenhet inom vården, och alla yrken kräver ju erfarenhet och eller utbildning! så - antingen tar jag ett jobb jag inte vill ha, eller så går jag arbetslös!?`!?

man blir ju förbannad.. å orolig! vart försvann tiden då man kunde börja på ett jobb UTAN utbildning eller erfarenhet? där man blev upplärd av de anställda på plats?  
    Det finns jobb att söka utan att ha erfarenhet och utbildning, men då konkurrerar man med väldigt många andra om samma plats. Alltså blir det automatiskt svårare att få. 

Ibland hjälper det inte med både erfarenhet och utbildning heller, man måste bara vara på rätt ställe. Rätt del av landet, typ. Och så ska man ha rätt kontakter, sticka ut och synas på ett bra sätt. Hur du skriver ditt cv spelar stor roll, så om du kan ta hjälp av arbetsförmedlingen och deras CV-granskning kan det göra skillnad. Att göra praktik via dem är också ett alternativ om du vill få kassavana, till exempel. Du får ju ingen lön, men grundersättningen, alfakassan eller vad det heter.  
Svar på tråden Gnälltråd om livet i stort och smått