• daniiel

    Någon fler som väntar smått? :)

    Trattkantarellen skrev 2014-01-25 14:10:04 följande:
    Nu har jag inga barn än, men har förstått på mina kollegor vilken fantastisk instans försäkringskassan är. Jag har däremot haft en del diskussioner med skatteverket, som är en lika underbar institution, och har då sett till att diskutera med dem via mail, och spara alla mail. Kan krävas ca 5 mail fram och tillbaka innan man får ett rakt svar, men trägen vinner..
    Ja, att ha kontakt med FK kan verkligen suga musten ur en. Jag har inte haft någon diskussion med skatteverket, men kan tänka mig att det är ungefär lika enkelt. CSN brukar också vara väldigt uppskattat att behöva ha kontakt med.
  • daniiel
    meandmylove skrev 2014-01-25 11:56:09 följande:
    Daniiel- Tack för bra feedback. Till en annan gravid brud hade jag också rekommenderat större Bystmått men jag har iår incitament obefintliga bröst och när jag var i v32 med nr1 så använde jag samma bhar som när jag inte var gravid. När jag började amma däremot. Då blev de 4 gånger så stora!!
    Haha okej, ja du vet ju bäst själv, och som sagt.. med lite extra sömsmån, så ska det nog funka ändå :)
  • daniiel
    Imsevimse skrev 2014-01-26 20:09:16 följande:
    Haha nämen, se där.. jag förstår dock, det är ju lite svårt att försöka prata bort ett vagnköp kanske :P

    Jag håller verkligen tummarna för er, att allt ska gå bra. Jag har alltid resonerat lite som så också att skulle jag bli gravid och det av någon anledning slutar i missfall, så vill jag hellre att alla runt om ska veta om det och då kunna förstå varför jag förmodligen är ledsen ett tag. Jag vill hellre berätta att jag är gravid, vara glad över det, och sedan eventuellt få ta smällen om något händer. Än att inte berätta och sedan försöka förklara att jag var gravid, men att det tyvärr slutade dåligt, och inte ens hinna dela lyckan för en stund med någon. Där är ju alla olika, hur man vill göra, vissa berättar ju inget alls om något, och man måste nog känna efter själv vad som känns bäst.

    Och på tal om vagn, vi har köpt just en sån, en Crescent Classic :) Vi har ju inte börjat använda den ännu, men jag har kört runt den här hemma och jag tycker så bra om den :)

    När det gäller klänningen, så är den jättefin, men varken i min första eller nu andra graviditet skulle jag fått plats i en sådan klänning. Och som meandmylove skriver, korsettliv är inte att föredra om man har en gravidmage. Nu varierar det ju lite från person till person, hur snabbt man får mage, men jag har tidigare visat den här bilden i trådar om gravidklänningar. Det är min mage i v.20 under första graviditeten. Jag vägde där ca 60kg och är ca 160cm lång, för att få något att relatera till. Jag startade på ca 55kg.


    Bara för att få en bild av hur det kan se ut :P

    Hur tråkigt det än kan vara, så är det vanligtvis bäst att hålla sig till klänningar i empiremodell när man är gravid. Just för att det är svårt att veta hur pass stor mage man kommer ha och det är ju trist om man står där någon vecka före bröllopet och inte kommer i klänningen.
  • daniiel
    niriel skrev 2014-01-27 13:33:55 följande:
    Imponerande mage! Min har preciiiis börjat bli så stor att folk som jag inte har berättat det direkt för på jobbet nu vågar fråga (med viss bävan i rösten) om det är så att jag kanske väntar bebis..? Haha, man förstår ju skräcken, pinsamt om man måste svara att näe, vaddå? Jag är för övrigt i kanske mitten på vecka 22..

    Crescent classic alltså.. vi har läst om den men den verkar vara slutsåld typ överallt så vi har inte fått provgå den än. Men det känns som om det är den vi kommer att välja! Men daniiel, hur känns det, kommer man att kunna gå i en affär med den utan att riva stället eller..? Det är ju en djungel där ute!! Och för att inte tala om det här med bilbarnsstol.. Och ni som inte ska ha er första, vad behöver man egentligen? Det känns som det är en sådan industri att man kan handla ihjäl sig fullständigt om man inte passar sig!
    Haha ja, det är ju som sagt väldigt individuellt det där med magen, men jag tänkte att det kunde vara bra att visa hur det kan se ut. Kring v.24 har ju dock dom flesta en kula :) Och ja, herrejisses, jag skulle nog nästan aldrig våga fråga en sådan sak! Så pinsamt om det inte är så :P

    Ja, den vagnen hade allt vi letade. En ganska liten och lätt vagn, som ändå känns stabil, som är säker och som har vändbart handtag samt är en kombivagn. Ingen duovagn. Toppen dessutom med fyra fasta hjul. Jag har så svårt för vagnar med tre eller svängbara. Det passar inte riktigt här uppe :P Vi hade till dottern en Emmaljunga Cerox, som var större än Crescenten och den gick det utmärkt att gå i butiker med tycker jag. Men jag använder ju inte främst vagnen på stan, utan på promenade, till lekparker, ut med hunden osv. Alltså att gå med ute på vägar bara, asfalt och grus. Sedan ville jag inte spendera typ 10 000kr på en vagn som tex Emmaljunga kostar. Det är för mkt pengar för en sådan sak.

    Vi valde en Axkid Babyfix bilstol. Vettigt pris, bra i tester, säker och även nätt att bära. Vi valde med bas till, för det är så jäkla enkelt och bekvämt :)

    Men vad behöver man egentligen.. jadu. Barnvagn och bilstol, säng med sängkläder, en skötplats och vi väljer enbart en skötbädd. Inget skötbord, det var bara besvärligt tyckte vi. Kläder till bebisen såklart och även saker till amning för mamma. BH, inlägg, pump, salva och jag älskar amningskudde. Förbrukningsvaror, blöjor, tvättlappar och sånt. Badbalja med insats och handdukar, en badolja och en mjuk hårborste. Nappar och någon flaska och ersättning, utifall att. Babygym, babysitter och sånt kommer vi köpa efter barnet är fött. Inget dom börjar använda förrän efter ca 3 månader ändå. Men ja, man kan ju förköpa sig på saker känns det som :P
  • daniiel
    niriel skrev 2014-01-28 10:17:20 följande:
    Ja herregud, jag hittade en affär igår som hade classicen så att jag fick knalla runt med den. Hon rekommenderade den eller Bugaboo Buffalo eller vad den hette, men hjälpe mig vad dyr den var!! Classicen kostade väl nästan en tredjedel av vad de skulle ha för Bugaboon... Galenskap. 

    Bilstol känns riktigt svårt.. Jag vet att en kollega hade en som barnet satt som en ostkrok i, men man kan ju inte riktigt prova den innan man behöver den. Och vi funderar på isofix-lösning, det ska tydligen vara sjukt smidigt. Men sökning pågår!

    Det börjar nog bli dags att skriva en lista för vår del och börja pricka av känns det som.. Det är ju en hel del, det känns ju skönare att kunna handla det lite etappvis och inte behöva stå med alla utgifter samtidigt heller. Eller få stress och panik och köra en av allt eller nåt! ;)
    Haha ja, att köpa barnvagn kostar ofta som att köpa en billigare bil :P Begagnad, gammal sak, men ändock. Jag tycker det är ganska hutlösa priser i många fall. På många saker till bebisar och barn. Sängkläder tex, till mig och maken kan vi få två påslakan och två örngott till samma pris, eller billigare, än en uppsättning sängkläder till spjälsäng.

    Ja, den vi köpte har isofix. Vi har det till dotterns bilstol och det är väldigt smidigt och bra :) Så det kan jag verkligen rekommendera!

    Vi har en lista och sakta men säkert prickas den av. Det är väldigt bra tycker jag, man får en bra överblick, och man kan också snabbt svara på om någon undrar ifall man behöver något. Tyvärr är det dock mindre inköp, som tex hårborste, blöjpaket, babyolja osv som blir avprickade på vår lista. Dom större, dyrare, sakerna saknas ännu :P Jag börjar känna stressen och paniken nu. Går in i v.33+6 idag, 49 dagar kvar till vi är beräknade... Dottern kom i v.36, så blir fallet så igen har vi inte mkt tid kvar nu.
  • daniiel

    Det största h-vetet jag har just nu är att hitta en amningsbh! En som passar, i rätt storlek, utan bygel och som inte kostar multum. Tyvärr finns det ingen i min storlek här, som jag kan pröva, orkar inte ta mig till en butik heller för tillfället, men jag blir så feg när det gäller att beställa...


  • daniiel

    Jag har dock problemet att jag hittar bara för små. Jag måste nog ha strl 85H, minst, kommer nog behöva ännu en kupstorlek större sen :P Köpte en Carriwell som skulle passa den storleken, men bara ca halva bröstet fick plats i kupan :P Med tanke på det, så finns det inga bh-ar alls på tex Kappahl, Lindex och liknande att pröva. Jag måste beställa, vilket jag bävar för, och jag ser inte framemot att lägga såna summor på bh-ar jag ska använda i ca 6 månader.


  • daniiel

    Ja, klart dom har sina namn ändå :) Med första barnet hade vi tänkt ha en namngivning, men vi hade inte tid eller ork med det, då dottern gick igenom två hjärtoperationer under första halvåret och vi var mitt uppe i en flytt. Jag har alltid tyckt det var lite tråkigt, men samtidigt så behövde vi ju prioritera. Nu är jag sugen på det igen. Jag tycker om att fira allt man kan fira och älskar att ha saker att planera och fixa :) Är dock lite osäker, främst på gästlistan :P Vi har ju fått veta att det är en flicka, mest troligt, så det blir nog en liten Tilda :) Storasyster heter Tuva :)


  • daniiel

    Tack :) Det där med namn är svårt tycker jag. Vi hade dotterns namn klart redan i juni/juli (hon var beräknad i januari). Vi prövade känna på lite andra namn, men nej. När hon väl kom, så prövade vi även då kalla henne för andra namn, men det var helt enkelt en liten Tuva. Nu hoppas vi såklart att det blir lika enkelt med lillasyster, men man vet aldrig. Pojknamn har vi inga, alls, som vi tycker om. Vi har inget annat flicknamn som vi är överens om heller :P

    Vi har varit på ett dop och en namngivning. Dopet var i kyrkan med präst och allt, såklart. Ett par psalmer, gudföräldrar osv. Efteråt var det fika i församlingshemmet. Namngivningen var i trädgården hemma hos familjen. Dom berättade lite kring namnet, varför dom valt det, samt vart andranamnen kom ifrån. Mamman höll ett litet tal, även mormor till barnet och barnet fick en fadder som också sa några ord. I övrigt var det fika och umgås som gällde. Plus att vi fick skriva en liten hälsning till barnet i en bok. Ja, på båda tillställningarna har det varit presentöppning också.

    Jag funderar på om man skulle kunna göra så att man bjuder på fika, men även berättar lite kort om namnet/namnen, läser en dikt och låter barnets morfar spela en liten sång. Ja, sedan fika såklart. Dottern vår vill ju gärna ha kalas för lillasyster :)

    Men, det  är det där med gästlistan... Jag vill ju gärna bjuda in ALLA. Mostrar, fastrar, kusiner, vänner osv. Men, då hamnar vi på en gästlista med ca 80 personer eller där i kring. Nu kommer ju säkert inte alla kunna komma, men vad kan man räkna med.. 40-50 personer iaf? Sedan är det den saken att vi står inte all släkt väldigt nära, vi ses bara vid större familjetillställningar som tex jul, men vi skulle ändå gärna vilja bjuda in dom. Jag vill bara inte att dom ska tro att vi bjuder in dom för att få en massa paket och prylar, för så är det ju inte. Jag skulle heller aldrig kunna bjuda tex en faster och två kusiner, men inte dom andra. Alla eller ingen.

    Och nog skulle vi kunna bjuda in "bara" närmsta familjen, alltså våra föräldrar, syskon och mor- och farföräldrar, men alla dom kommer ju garanterat redan ha hunnit uppvakta oss före. Och av våra vänner vill jag faktiskt ha presenter! Hur sniket det än kan låta, men efter allt vi firat dom med födelsedagspresenter, examenspresenter och presenter när dom fått barn osv, så känner jag lite att det är vår tur att bli uppvaktade nu ;P haha

    Nåja, vi har ju ett tag på oss att fundera på saken...


  • daniiel

    Vi har spenderat helgen på förlossningen. Fick väldigt smärtsamma sammandragningar i lördags, så vi fick komma in. Dom försökte stoppa med bricanyl, vilket inte funkade. Natten till söndag satte jag dock igång att kräkas och det visade sig vara en magsjuka som triggat igång sammandragningarna. Hade väldigt smärtsamma sammandragningar i dryga 18timmar, kom med ca 1-20min mellanrum. Jag kunde inte få i mig något och kräktes upp all vätska. Blev helt slut och uttorkad. Fick dropp och morfin, vilket hjälpte. Är öppen ca 1-2cm och det är lite kvar på livmodertappen. Är hemma nu och mår, kanske tillfälligt, lite bättre. Inga kräkningar och får i mig lite att äta. Nu tror jag dock att slemproppen nyss gick, så det kan bli en spännande tid framöver...


  • daniiel

    Jag har tyvärr ingen aning om man kan göra något åt det att magen växter lite dåligt. Kommer du få något extra tillväxt-UL då? Det är ju visserligen inte så länge kvar för dig nu, men ändå. Och det låter väldigt jobbigt med nerven i kläm, usch! Kämpa på sista tiden, du gör det bra :) Har ni allt klart hemma nu och sådär? :)

    Haha jag tycker tiden går sååå sakta, men jag har aldrig varit en sådan som tycker det är jätteroligt med spädbarn. Det märker jag ju nu, att det inte riktigt är min grej så att säga ;P Något man egentligen inte ska erkänna antar jag, men så känner jag. Hon är jättesöt och fin och gó på alla sätt och vis, men jag ser så framemot att hon ska bli lite större. Det funkar hyffsat, är glad att jag har maken dock. Vissa nätter blir det inte mkt sömn och både jag och maken är väldigt känsliga för sömnbrist. I helgen ska vi dock ha barnvakt över natten för första gången med Tilda. Det ska bli skönt!, att få sova ut ordentligt. Vi hade barnvakt över natten tidigt med storasyster också när hon var liten och jag tycker det är toppen! Där är man ju så olika, vissa kan inte lämna ifrån sig barnen förrän dom är ett par år, om ens öht.


  • daniiel
    niriel skrev 2014-04-07 14:08:23 följande:
    Men kanske borde se till att det inte skulle vara omöjligt om det skulle krävas. Det är ju trots allt bara ett jobb medan det här är ett litet liv.. 
    Hehe jag tror det börjar vara dags för det, ja. Ibland väljer dom ju att dyka upp lite oväntat. Vår första dotter föddes i v.36 och andra i v.34. Både gångerna har vi blivit kvar längre än väntat på BB (och även på barnavdelningen). Den här graviditeten var jag även inlagd före själva förlossningen. 

    Hoppas att det går bra på fredag! 
  • daniiel
    TheD skrev 2014-04-07 19:23:24 följande:

    Jag lääängtar efter att skaffa barn, även om själva produceringsprocessen är rolig :p, men så är det där med att helst ha ett jobb som man gå tillbaka till... Men jag känner mig så gammal. Sen mellanstadiet har jag sagt att jag ska gifta mig när jag är 23 och få mitt första barn när jag är 24, för så var det för min mamma. Men jag gifte mig när jag var 25 och blir 28 i sommar. Plus att mina två barn ska komma med 3 år mellan innan jag blir 30. Det är lite kört för att den planen ska lyckas, inte så lite heller. 

    :) 


    Jag har hela tiden sagt att jag ville ha första barnet när jag var 22, andra när jag var 24 och tredje när jag var 27. Ja, och gifta mig där i krokarna. Fick första barnet när jag var 19år och nu andra när jag var 26 (fyllde 27 två veckor senare) och något tredje barn blir det inte! Gifte mig visserligen när jag var 24, så det prickade jag in rätt bra :P

    Varken med första eller nu med andra har jag haft jobb före eller efter, men det struntar jag då rent utav i! Vi har det bra ändå och jag tycker det är väldigt bra att kunna vara hemma så pass mkt med barnen. Ja, även maken tycker det, tur det :P Det blir inte alltid som man tänkt sig, men det betyder inte att det inte kan bli bättre än man tänkte sig :)

    Det är ju bara att kicka igång bebisverkstaden :D 
  • daniiel

    Ingen av våra har varit planerade, utan har bara dykt upp :P Båda två vinterbarn, vilket jag själv alltid avskytt att vara under min uppväxt. "Alla andra" hade så roliga utomhuskalas på sommaren och fick roliga sommarpresenter, jag fick längdskidor!

    Ett juni-barn blir väl toppen det :) Bättre än juli eller augusti, för det är nog ingen höjdare att vara höggravid mitt i sommaren. Och jag som hela tiden tänker kalas, tänker att alla är bortresta då också :P


  • daniiel

    Raka motsatsen här då, jag älskar kalas, har alltid gjort! :D Något som verkar ha smittat av sig på vår dotter, som faktiskt nöjt bjuder in hela klassen på sina kalas än så länge hehe Dom är 32 barn, uppdelat på 1A och 1B, men alla är förvånandsvärt goda vänner :)

    Ja, det är väl lite skralt av den skolan i norr? Finns väl ingen alls norr om Sundsvall tror jag. Men dom ska väl öppna på flera orter nu under året? Både i Luleå och Umeå, så lite för långt för oss. Nu är jag ändå sådär lite lagomt emot friskolor av alla dess slag, så för min del spelar det ingen roll :P


Svar på tråden Någon fler som väntar smått? :)