• safety

Känns det att bli gravid??

Det kanske låter konstigt, men jag har aldrig varit gravid så jag vet inte hur det känns (om det känns). Jag äter minipiller och vet att de inte är lika säkra som vanliga p-piller. Eftersom jag inte får någon regelbunden mens med minipillren så vet jag alltså inte den vägen om jag råkat bli gravid. Det vore i och för sig ingen katastrof, men man vill ju veta för att kunna sluta med pillren och sköta om sig i övrigt i så fall. Nu är det så att jag under några dagar mått jätteilla på morgnarna, men känner mig annars precis som vanligt, så det behöver ju inte betyda graviditet.

Min fråga är alltså, kände ni något särskilt när ni blev gravida? "Visste" ni att ni blivit med barn redan innan ni testat?

• Svar på tråden Känns det att bli gravid??
  • Surr

Puppan!
    Jag trodde graviditetstest var tämligen säkra, typ 99%. Hur kunde det variera sig så för dig? Borde man alltid testa flera gånger, eller? Eftersom jag inte vill bli gravid, så brukar jag vara uppmärksam på saker och ting

Men ni här inne, utebliven mens är väl det "säkraste" tecknet. Det kan väl inte visa fel? Jag brukade förr testa mig väldigt ofta, eftersom jag tyckte att brösten blev större, magen större, illamående, konstiga smärtor osv. Men det var aldrig något, så nu har jag lovat mig själv att bara kolla, om mensen uteblir. Det blir så dyrt att köpa 12 clear blue om året.

• Kookai

Jag 'kande' att jag var gravid redan nagra timmar efterat (chungket) och darefter kom humorsvangingarna och de omma brosten etc, sa nar jag val testade mig var det mest for att fa det svart pa vitt. Men naturligtvis ar det inte alla som 'kanner' sig gravida genast och i all arlighet ar det ju manga som blir sken-gravida lite da och da (bl a jag sjalv) sa utebliven mens ar ju det allra sakraste tecknet och jag skulle inte rekommendera nagon att testa innan man gatt over tiden. Aven om man ar gravid kan kroppen inte borjat tillverka det hormon som ger utslag pa gravtesten och man blir lurad.

Darimot ifall mensen kommer ungefar som den ska men ar mycket mycket kortare an normalt eller overhuvudtaget inte kanns som vanligt ar det en god ide att testa i alla fall. Min kompis fick nagot som liknade en vanlig mens fast kortare fasten hon var gravid. En del kan tydligen fa en liten mensliknade blodning nar det befruktade agget fastnar i livmodern.

• Princess

fick mens for 3 timmar sedan...

hade val kanske *hoppats* pa att inte fa den...

det ar valdigt intressant att lasa era erfarenheter tjejer..:)

• undrande?

Hur långt efter kommer de ömma brösten och illamåendet egentligen?
    Direkt (typ någon vecka efter) eller någon månad efter?
    Spännande värld det här!

• emy

Har aldrig varit gravid, men väl varit övertygad några gånger när jag var yngre. Då var det inte positivt på något sätt att ev. vara gravid. Hade mycket problem med mina p-piller och provade alla varianter på preventivmedel - då blir det lite osäkert.

Till slut började jag ha grav.test hemma för att slippa gå och ha ångest. Detta var när jag var runt 20 år och ihop med mitt ex - barn var inte en möjlighet. Så tipset är att ha grav.test hemma, samt att vara extremt noga med att ta minipillren.

• f.d. Svart brud

Jag sa till min man på skoj: "Kör hårt, nu har jag ägglossning". Fast det var bara en ursäkt för att få honom i säng (Han vill så gärna ha barn medan jag inte var så sugen). När vi efteråt räknade efter, så hade jag nog faktiskt ägglossning. Sedan tänkte jag inte mer på det.

Åkte in till akuten ett par veckor senare pga tarmproblem och där konstaterade de att jag även var gravid. Det var så tidigt, så jag hade inte ens hunnit sakna mensen. Snacka om överraskning.

FÖrsta grav symptomen jag hade var att jag (som är en mycket matglad person) tappade matlusten totalt och var hemskt trött. Efter några veckor kom finnar, bröstspänningar och illamående och där är jag än...

• karinda

f.d. Svart brud: grattis!! Hoppas du också tycker det ska bli kul och inte bara maken...

Jag brukar få ont i brösten vid mens men när jag blev gravid var det värre än någonsin och brösten svällde så jag har varit tvungen att gå och köpa nya bh:ar. I övrigt har det inte hänt någonting utom en blödning i v9-10 som förstås orsakade en del panik. Barnmorskan har dock lugnat ner mig någorlunda, så jag tror väl att det ska gå bra. Jo, och så har jag fått lite finnar vid hårfästet, men de syns inte under håret. Tur.

• f.d. Svart brud

Tack, Karinda! :)
    Jodå, det blir nog kul... Men hittills har jag mest mått dåligt under hela graviditeten, så det är svårt att se det positiva än. Dessutom har jag fruktansvärd förlossningsskräck, men den ska jag få hjälp med! :)

Jag har väntat på att den "biologiska klockan" ska börja ticka, men jag känner fortfarande inte att jag vill ha en egen bebis så fort jag ser en och jag ser inte fram emot sömnlösa nätter och blöjbyte som min man gör. ;)

• karinda

Tur att det finns hjälp att få! Knasig man, som ser fram just emot blöjeriet... undrar om min gör det... Ordnar sig gör det ju alltid på ett eller annat sätt i alla fall.

• Stess

Hej alla glada personer. Jag har precis läst igenom nästan alla svar på inlägg. Och jag har typ testat mig en gång och de vissade negativt. Men mina bröst har varit ömma nu i ca 2/5 vecka. Och de har de aldrig varit innan. Plus att känner jag på dem så kännes de lite större än vanligt. Jag väntar min mens i slutet av denna veckan eller början på nästa. Jag vill ju så jätte gärna bli gravid. Men de åter står att se.
    Kram på er.

• Cia_R

Tänk på att graviditeten räknas från sista mensens första dag, men man är faktiskt inte gravid förens i vecka 2 då ägget blir befruktat...

Om och hur det känns är nog väldigt olika från person till person och gång till gång. Första gången jag var gravid "visste" jag det en vecka innan gravtestet visade positivt. Detta pga för lite grav.hormoner ibörjan. Då hade jag också lätt ont i brösten, jag var jättetrött och magen kändes hård. Denna gång är jag trött och dålig i magen. (Det brukar jag vara vid mens också, fast de säger på sjukhuset att det inte spelar in. Men har man haft mens regelbundet i 15 år och ALLTID får diare, så...)
    Alla är olika!

• Anna-M 20/6-03

Jag misstänkte att jag var gravid, men vågade inte ta ut någon glädje i förskott.
    När mensen var en vecka försenad var jag rätt säker, och det visade sig att jag hade rätt :)
    Testet visade ett starkt plus :)

• Puppan

Hej Alla

Jag mådde aldrig illa när jag var gravid, och allt var mer eller mindre som vanligt de första 2 månaderna. Jag bara visste att jag var gravid.

Till en svart brud kan jag ge några uppmuntrande ord. Jag längtade inte heller efter blöjbyten och vaknätter. Men när bebisen kom så sov hon större delen av nätterna och byta blöjor är faktiskt en ganska trivsam stund med sitt barn. Låt mig säga så här det finns saker som är värre....

• Mrs Brady 2 B

Man brukar märka att man är gravid i vecka 4 har jag för mig.

Själv har jag gått i nästan 3 veckor och bara mått illa,brösten ömmar och magen sväller.Men eftersom jag har P-sprutan så är det näst intill omöjligt för mig att vara gravid nu.Sen vill vi vänta åtminstonde efter bröllopet med nästa.ag skulle helst vilja ha ett jobb också innan!

Svar på tråden Känns det att bli gravid??