• Bullen

Är det omöjligt för en kort person att ha vissa klänningar?

Hejsan

Jag är 153 cm och väger 45 kg. Jag är m a o en ganska liten person. 

Jag vill dock ha en klänning som har relativt långt släp, typ något sånt här: www.jdbridal.com/images/bridal-gowns/weekly-deal-wedding-dress-2012-020-1.jpg

Men folk säger till mig att jag inte kan ha den typen av klänning för det kommer se fånigt ut  eftersom jag är så liten. Grejen är, kan inte skräddare sy till dem så att de passar mig?

Det går personligen åt helvete med att hitta klänningar för alla runt omkring mig har massa åsikter och jag känner att jag vill inte ha en trist klänning då min personlighet är väldigt... glad.  

• Svar på tråden Är det omöjligt för en kort person att ha vissa klänningar?
  • Nettan69

Har du varit inne i butiker och provat klänningar så du ser själv hur det ser ut? 
    Jag är 1,52 så jag vet vad du pratar om. Men om du provar olika modeller så ser du ju själv hur det ser ut. Ta med en opartisk vän och be denne kolla så det inte ser tokigt ut. På mitt första bröllop 1992 då jag vägde endast 43 kg så hade jag en lång klänning och slöja, men idag när jag väger 59 kg så kommer jag ha en kort klänning som passar min kropp bättre.

Lycka till med allt.

• Ello

Gå själv och prova. Det gjorde jag när jag kände att hoppet började rinna ut. Och då hade jag inte en massa folk med åsikter med mig före det. Det var så himla skönt att få prova klänningar som jag ville prova och hitta den jag ville ha.

Men jag skiter i vad andra tycker också... min klänning är min klänning och jag älskar den. Vad vet jag vad alla andra tycker men alla säger att den är fin. Vad ska dom säga, jag har ju redan köpt den Tungan ute

Angående om du kan ha den eller inte, det vet inte jag svaret på. Jag färeslår attdu går och provar klänningar, då ser du om det ser bra ut eller inte.

• daniiel

Nej, det är inte omöjligt. Det handlar mkt om proportioner, både på kropp och klänning. Samt tycke och smak. Jag säger som dom andra, har du prövat klänningar? Och känt efter vilken modell du själv tycker att du är finast i och trivs bäst i?

• ThereseV

Jag är också 153 och jag hade en klänning med ganska långt släp. Jag har inte haft en tanke på att det skulle ha sett fåntigt ut och har heller inte fått några negativa kommentarer. Som Daniiel säger så hänger det mer på proportioner, men jag kan inte tänka mig att själva släpet skulle kunna bli ett problem.  

Jag tror snarare att klänningen som du har länkat skulle kunna vara rätt smickrande, eftersom den har en ganska smal siluett (en stor puffig kjol fick iaf mig att se mycket kortare ut) Men å andra sidan. Vi är korta, det är nog ingen som har missat det, så vad vi än tar på oss så är det ju en kort person i en klänning... :) 

• Alyllyra

Det enda jag fick höra i butiken när jag var och provade var att man ska undvika mermaid-siluett om man "är så kort som oss" (både försäljaren och jag är ca 1.60 Tungan ute). Och det såg verkligen inte bra ut på mig!

Men det behöver inte vara sant på alla, och jag tycker absolut du ska gå och prova och få hjälp från någon som jobbar med det.  Be att få testa olika modeller, både sådana som liknar den på bilden och andra som du kanske inte tror att du kommer gilla. Man vet inte, du kan bli glatt överraskad!

• ThereseV

När det gäller mermaid-klänningar så tror jag att det hänger mer på om man har korta eller långa ben i förhållande till sin överkropp (har man väldigt korta ben så är det nog inte särskilt smickrande) 
    Nu testade jag iofs ingen "extrem" mermaid-klänning, men flera som satt lite tajtare över rumpa och lår och det såg inte galet ut, trots min blygsamma längd. (jag inbillar mig att jag har ganska "normal" längdfördelning mellan ben och överkropp) 

Men som sagt, testa så mycket olika klänningar du kan och lita inte blint på vad du "bör" passa i och vad du tror du kommer gilla:)  
    Det bästa är ju om man hittar en försäljare som vågar vara helt ärlig (jag avskyr när dom bara säger att "men det är ju du som ska gilla den så du måste ju känna efter själv"..då går iaf jag någon annanstans)  

• Sara 120707

Det handlar som flera har sagt om proportioner inte om längden i sig.Kort med korta ben -> undvik mermaid och dopwaist klänningarSåg en bild på en brud med mkt korta ben som valt en mermaidklänning med släp och det såg ut som att hon stod i kvicksand eller höll på att smälta. Svaret är egentligen så enkelt som, gå och testa, se vad som funkar!Lycka till!       

• Pingel

Det var helt frukltansvärt för mig att prova klänningar....Kände mig som en minimänniska!!  Är 153 cm och allt som skulle vara midja satt nedanför naveln osv.

Jag har beställt en måttsydd , egendesignad klänning så midjan sitter i midjan och längden är bra... :)
    Jag håller med om att det har med proportioner och göra och inte längd!

Svar på tråden Är det omöjligt för en kort person att ha vissa klänningar?