• PimPim83

Vad gör ni med klänningen efter bröllopet?

Vi gifte oss 14/9-2013 och nu står jag i valet och kvalet över vad jag ska göra med min brudklänning.

Från början var jag helt övertygad om att jag skulle lägga ut den till försäljning, men nu börjar jag bli rädd att jag ska ångra mig. Jag funderar på om jag ska spara den av sentimentala skäl.

Samtidigt har jag alla fina bilder från bröllopet jag kan titta på om jag vill se klänningen, och jag vet inte om jag någonson skulle ta fram klänningen ur garderoben. Jag har heller ingen dotter att spara klänningen till (inte för att jag själv var det minsta sugen på min mammas brudklänning från 70-talet...).

Jag har sålt en brudklänning på blocket, men den använde jag aldrig eftersom jag ångrade mig angående modellen så det var ju inte samma känslor kring den klänningen.

Så: Spara eller Sälja?
    Hur har ni andra brudar gjort/ tänkt göra med era klänningar?

• Svar på tråden Vad gör ni med klänningen efter bröllopet?
  • TheD

Min finns i en garderob. Finns inte en chans att jag gör av mig med min brudklänning!

• Chicita

Min ligger och väntar på att jag ska hitta en färg som kanske går att färga den med så att jag kan använda den igen (i och för sig till medeltidsevent då, men ändå Flört)

Om du inte är i behov av pengarna från försäljningen - även om det kanske kunde vara ett trevligt tillskott till vardagskassan, så har du ju några olika alternativ.

1- Sälj den billigt och snabbt (ingen idé att dra ut på plågan) så att den kan få glädja ytterligare en brud
    2- Gör något med den... Spara hela eller delar i ett typ "tittskåp" där du lägger ihop andra minnessaker från bröllopet också
    3- Trash the dress-fotografering på en årsdag kanske?
    4- Sy om den (eller låt någon annan göra det) till något du kan använda vid ett annat tillfälle och om det går så kan du färga den för att få den att vara lite mindre brudklänningslik.

Ja det finns ju fler alternativ. Men det är vad jag kommer på sådär rakt av och som kanske kan få dig att tänka i andra banor än "spara och hänga i garderoben eller sälja" Glad

• filibustern

jag kommer nog mest troligt vara en av de brutalare människorna och använda den på halloween efter bröllopet. riva lite i den, skita ner den lite.. klä ut mig till en demonbrud eller zombiebrud eller nåt. låter brutalt jag vet, men dels så känner jag inte för att sälja den, jag köpte den begagnat, och tror inte det är så attraktivt att köpa en klänning som haft två tidigare ägare. 

och jag vill inte spara till en ev. dotter, för hon kanske har en HELT annan kroppstyp och storlek än jag, och dessutom kanske hon hellre vill ha en egen. och jag vill inte ha den hängande i en garderob, eller displaya den, det känns konstigt.

så varför inte göra det ordentligt och klä ut sig! :P

fick faktiskt idén från en annan här på BT som hade gjort precis det. hon var visst en mördad brud eller nåt. var riktigt fränt! 

• xMariax
    filibustern skrev 2013-10-22 21:08:20 följande:
    jag kommer nog mest troligt vara en av de brutalare människorna och använda den på halloween efter bröllopet. riva lite i den, skita ner den lite.. klä ut mig till en demonbrud eller zombiebrud eller nåt. låter brutalt jag vet, men dels så känner jag inte för att sälja den, jag köpte den begagnat, och tror inte det är så attraktivt att köpa en klänning som haft två tidigare ägare. 

och jag vill inte spara till en ev. dotter, för hon kanske har en HELT annan kroppstyp och storlek än jag, och dessutom kanske hon hellre vill ha en egen. och jag vill inte ha den hängande i en garderob, eller displaya den, det känns konstigt.

så varför inte göra det ordentligt och klä ut sig! :P

fick faktiskt idén från en annan här på BT som hade gjort precis det. hon var visst en mördad brud eller nåt. var riktigt fränt! 
    Vad fränt!! Älskade idén!
    24 Maj 2014
  • IdaRebecca

Jag kommer använda den!

Men så har jag ingen tyllfluffbakelse heller utan en ganska vanlig klänning (denna om ngn är intresserad). Bara älskar den och den är så jag och det bröllop vi vill ha, lantligt, bohemiskt, romantiskt och barfota :)

• FrökenMäkelä

Från början var jag övertygad att den skulle säljas men efter bröllopet så börja tankarna vandra på att spara den.

Men varför.... jag kommer inte använda den igen. Får inte plats med den i en garderob så i så fall är det vinden och dit upp går jag inte själv så jag kommer inte ta ner den för att prova den vid senare tillfälle. Min dotter ska få välja sin egen bröllopsklänning.

Då kom tanken upp igen, den ska säljas. Varför - jo för så vacker jag kände mig på min stora dag vill jag låta någon annan få uppleva. Jag kommer ha mina bilder att titta på och minnas tillbaka och för det behöver jag inte spara på klänningen.

Får jag inte sålt den så ska vi ha en trash the dress på våran ett-åriga bröllopsdag :)

• stormhelen

Jag kommer helt klart att spara min klänning för min egen skull. Jag vill kunna ta fram den om 10, 20, 50 år för att kunna SE den och känna på tyget. Det är inte riktigt samma sak att bara se den på bild som att se den i verkligheten (då man också kan ta på den), kännslorna förstärks liksom. ;)

Men alla är ju olika och har inte lika sentimentala band till sin klänning som jag (vilket vi har sett i några exempel ovan).

• filibustern
    xMariax skrev 2013-10-22 21:42:05 följande:
    Vad fränt!! Älskade idén!
    24 Maj 2014
    vad kul att du gillade den! jag gillar den också, tänkte mig att jag kunde köpa sånna där scleral linser, svarta, som täcker HELA ögat. vore ju skitfränt! dock har jag aldrig använt linser öht, så det lär bli intressant,.. och så svart hår och blöta ner det, kamma det över ansiktet (lite som i the grudge). ser skitcoolt ut i min skalle i alla fall :P 

som sagt, fick idén från en här på BT, hon hade lagt ut en bild där hon och hennes man hade klätt ut sig till ett mördat brudpar eller nåt :P  
Svar på tråden Vad gör ni med klänningen efter bröllopet?