• Äldre 21 Oct 15:20
    7932 visningar
    14 svar
    14
    7932

    Vad GÖR man på ett bröllop egentligen?!

    Nu när vi har kommit fram till lite hur temat på bröllopet ska vara, vi har hittat olika lokaler och börjat med inbjudan, så slår det mig att jag inte har någon aning om vad man ska GÖRA, alltså förutom att äta och bli vigda och fotograferade.

    Vi ska gifta oss sommaren 2014. Maj/juni/juli, datum ej bestämt än, beror lite på när lokalerna vi tittat på är lediga.
    Vigsel ca kl 16, sedan ev kortare transport (max 15 min till fots) till festlokalen där vi tänkte middag och fest. Vi ska fotas också men vet inte om vi gör det innan eller efteråt ännu.

    Men vad gör man förutom att äta? Jag har liksom aldrig haft en stor fest förut :/ vill ju gärna ha aktiviteter men vad? Inget töntigt barnsligt...

    (vi ska vara i en lada och det kommer vara boho/vintage-känsla över hela bröllopet)

    HJÄLP tas mycket tacksamt emot av underfundiga övriga medlemmar :)

  • Svar på tråden Vad GÖR man på ett bröllop egentligen?!
  • Äldre 21 Oct 15:31
    #1

    Man kan t ex mingla lite innan, sen ha middag med tal och /eller annan underhållning, sen lite musik och dans, sen lite nattamat. Till exempel. 

    Lekar och aktiviteter behöver man kanske inte. Jag tycker det känns lite krystat, och när jag går på fest vill jag ju ha trevligt, inte tvingas larva mig med folk jag inte känner. 

  • Äldre 21 Oct 15:39
    #2
    lmcl skrev 2013-10-21 15:31:06 följande:
    Man kan t ex mingla lite innan, sen ha middag med tal och /eller annan underhållning, sen lite musik och dans, sen lite nattamat. Till exempel. 

    Lekar och aktiviteter behöver man kanske inte. Jag tycker det känns lite krystat, och när jag går på fest vill jag ju ha trevligt, inte tvingas larva mig med folk jag inte känner. 
    Jo såklart det där med middag och tal och musik och dans och så! Det är ju självskrivet :)
    Det var mer om man skulle ha några aktiviteter..

    Men det kanske räcker att ha ett photo booth (kanske, vi har inte bestämt oss än), gästbok och sådär. Vi är ju inte så många och typ alla känner varann så det blir ju mest en trevlig fest med vänner precis som vi brukar hänga, bara lite extra allt och uppstyrt :)

    Men tips mottages ändå gärna tacksamt :)
  • Äldre 21 Oct 15:49
    #3

    Eftersom ni har relativt sen vigsel så skulle jag lägga fotograferingen innan (då slipper ni försöka pilla ut massa ris ur håret, bommor och frisyr är inte sönderkramade och det är minsre risk för rödgråtna ögon, plus att gästerna slipper vänta på er)

    Man behöver inte ordna med massa lekar eller aktiviteter om man inte gillar sådant i vanliga fall. Det kan absolut räcka med att tex komma till lokalen och mingla runt lite innan maten. Ofta så är det många släktingar mm som inte setts på ett tag så det brukar inte vara några problem för folk att underhålla sig själva. Plus att det ger tid för att ta en rökpaus, gå på toaletten osv innan middagen. 

    Under middagen är det ju ganska vanligt att slänga in lite lekar (typ skoleken) utöver eventuella tal, men det är absolut inget måste..en helt vanlig middag där folk bara umgås och äter fungerar hur bra som helst:)

    Klockan kommer ju hinna bli relativt mycket om man tänkt sig en trerätters, så om man kör en liten paus efter maten (ofta också innan tårtan), sedan första dansen och efter det så öppnar man baren så flyter allt på rätt bra:)
    Så länge det finns något att dricka, musik, yta att dansa på för dom som gillar det och sittplatser för dom som hellre vill sitta och prata så kan jag inte tänka mig att någon är onöjd:)

    Har man tiillgång till trädgård eller liknande och ska ha lite lantlig, avslappnad känsla så kan man ju alltid ha lite kubb, darttavla eller liknande tillgängligt, men då tror jag hellre på att ha det liggndes så att folk kan välja att leka/spela och inte schemalägga det som aktivitet. 

  • Plätti­s
    Äldre 21 Oct 16:09
    #4

    Det finns massor av saker ni kan göra medan ni har festen! Jag älskar alla de fjantiga "hur väl känner ni varandra egentligen?!"-lekarna, till exempel när man sitter och håller sin sko i ena handen och sin partners i den andra med ryggen mot varandra. Sedan frågar "lekledaren" om vem som är bäst på att laga mat, vem som är snyggast och så vidare. Så håller man upp den sko man tycker stämmer. Alla gästerna skrattar och det är superkul. 
    Bildspel eller en film om er två och hur ni träffades fungerar också.
    På en av mina bästa vänners bröllop förra sommaren såg vi en film från svensexan och skrattade så vi grät. Annars är det lätt att bara mingla och prata med varandra medan man väntar på maten, kanske gå en tipsrunda med frågor om brudparet och så vidare.

    Det är bara fantasin som sätter gränser!  

  • Äldre 21 Oct 16:59
    #5

    Utnämn en toastmaster som får överraska med låtar och ev aktiviteter för gästerna utöver talordningen :) och varför inte göra ett festhäfte som alla gäster får till bords? Avsluta med ett fartfyllt dansgolv. Det räcker gott

  • Äldre 21 Oct 19:21
    #6

    Vi tillhör skaran som inte tycker att lekar hör hemma på ett bröllop. Vi hade inget sånt utan folk dansade om man ville annars satt folk och pratade med varandra och gick vidare till andra bord osv. Den versionen föredrar vi.

  • Äldre 21 Oct 19:44
    #7
    TheD skrev 2013-10-21 19:21:07 följande:
    Vi tillhör skaran som inte tycker att lekar hör hemma på ett bröllop. Vi hade inget sånt utan folk dansade om man ville annars satt folk och pratade med varandra och gick vidare till andra bord osv. Den versionen föredrar vi.
    Det gör nog faktiskt vi också. Känns liksom bara som att det är massssssor av tidsrymd och lite att fylla den med, men när dagen väl är där så är det nog alldeles tillräckligt. Ingen av oss dansar men några gäster gillar det iaf :)
    Såg en idé här i en annan tråd om att man kunde ha ett kombinerat photo booth + gästbok, alltså att folk tar kort där och sen skriver i gästboken, och så sätter man in fotona bredvid hälsningen sedan! :)
  • Äldre 21 Oct 21:23
    #8

    Ni behöver inte "göra" något speciellt.
    Mat, dans, mingla runt och se till att hinna prata med alla gäster osv...

    Det tar längre tid än man tror med både middagen, hinna prata med folk osv.
    Vi hade fullt upp hela dagen kändes det som Glad 

  • Äldre 22 Oct 08:07
    #9

    Vi ska inte heller ha någon speciell aktivitet, förutom att alla ska hitta sin bordsdam/herre under minglet. Sen får vi väl se om toastmastrana hittar på nått.. Men ingen lek eller nått. Räcker att prata, tal, skratta och sedan dansa såklart :)

  • Äldre 22 Oct 09:28
    #10

    Om ni vill så kan ni ju förbereda en kort tipspromenad eller liknande. Sätt upp lapparna (inplastade - ett tips om ni inte har lamineringsmaskin är att sätta i dom i vanliga plastfickor upp och ner, så att när man hänger upp dom så är öppningen på plastfickan neråt (ja man måste ju sätta en häftklammer eller nåt då så att inte lappen åker ur fickan, men då har man inte tillverkat en potentiell regnsamlare i alla fall Flört)

    Sen behöver ni inte skicka ut någon på tipspromenaden om ni inte vill...
    Men om ni känner att "jäklars, vi behöver få ut folk ur lokalen så vi hinner plocka bort lite bord och få ett dansgolv" - eller vad det nu kan vara, kan ju lika gärna vara att folk har grupperat sig och att ni vill "tvinga" dom att mingla även med såna dom inte känner... Tja då har ni ju något klart så det bara är att dela in i lag och skicka iväg dom.
    Se bara till att göra det på ett bra sätt.
    Inte kul att springa på blöta gräsmattor med höga klackar, så försök håll frågorna så nära grus/asfaltsgångar som ni kan. Och om någon inte vill så tjata inte och försök övertala dom. Låt dom stanna inne.
    Våra gäster behövde verkligen en bensträckare efter att ha suttit igenom en flera timmar lång middag med massor av mat (mer mat än vi trodde att det skulle vara) så då passade tipspromenaden bra Glad 

    Om ni hittar på något - hur enkelt och oskyldigt det än kan vara... Så var noga med att det är frivilligt 
    Det är alltid någon som verkligen inte vill ta bilder i ett photobooth, eller gå tipspromenad, eller leka lekar eller vad det nu kan vara som brudparet / toastmastrarna hittar på Glad 

  • Äldre 22 Oct 09:47
    #11
    IdaRebecca skrev 2013-10-21 19:44:38 följande:
    Det gör nog faktiskt vi också. Känns liksom bara som att det är massssssor av tidsrymd och lite att fylla den med, men när dagen väl är där så är det nog alldeles tillräckligt. Ingen av oss dansar men några gäster gillar det iaf :)
    Såg en idé här i en annan tråd om att man kunde ha ett kombinerat photo booth + gästbok, alltså att folk tar kort där och sen skriver i gästboken, och så sätter man in fotona bredvid hälsningen sedan! :)
    spelar de nån roll om festen är slut 22 å ni haft trevligt hela tiden?

    En bröllopsfestbehöer ju inte pågå till -03.. 
  • Äldre 22 Oct 12:08
    #12
    IdaRebecca skrev 2013-10-21 19:44:38 följande:
    Det gör nog faktiskt vi också. Känns liksom bara som att det är massssssor av tidsrymd och lite att fylla den med, men när dagen väl är där så är det nog alldeles tillräckligt. Ingen av oss dansar men några gäster gillar det iaf :)
    Såg en idé här i en annan tråd om att man kunde ha ett kombinerat photo booth + gästbok, alltså att folk tar kort där och sen skriver i gästboken, och så sätter man in fotona bredvid hälsningen sedan! :)
    Du skriver att ni inte har haft en större fest innan, det är nog därför som det känns som så gott om tid
    Om vigseln börjar 16 och tar ca 40 minuter så har ni 20 minuter grattis och kramar och folk som vill fota brudparet efteråt. 15 minuters transport till festlokaler och så vill gästerna röka, gå på toaletten eller piffa till sig och så är klockan 17.30. Vill ni ha mingel och brudskål tar det troligen 30 minuter innan folk har satt sig så middagen kan börja vid 18.

    Beroende på vilken typ av middag ni har och hur många gäster så tar det lite olika lång tid, men jag skulle räkna med 2,5-3 timmar för en sittande 3-rätters middag. Det tar tid att duka in och ut och så tillkommer talen. Även om ni inte har några lekar drar det alltså ut på tiden.

    Så vid 21 är alltså middagen klar om ni har sittande 3-rätters. Vill man ha dans kan man ha det, annars kan bar med mingel funka bra. Om man vill ha något extra som inte är så töntigt kan tipspromenad eller frågesport under middagen funka. Har ni spexiga vänner kanske någon framför en sång även om ni inte har planerat något. Mitt bästa tips är att ha en toastmaster. Då finns det någon som är ansvarig för att talen blir jämt fördelade och alla inte kommer till efterrätten, eller att man inte råkar ha ett tal när det dukas ut och klirras så att man inte hör något. Dessutom kan han eller hon informera om var toaletterna ligger, vad som finns att dricka, vad man ska göra om man är allergisk, etc.
  • Modigh
    Äldre 24 Oct 15:36
    #13
    kärleken skrev 2013-10-22 08:07:13 följande:
    Vi ska inte heller ha någon speciell aktivitet, förutom att alla ska hitta sin bordsdam/herre under minglet. Sen får vi väl se om toastmastrana hittar på nått.. Men ingen lek eller nått. Räcker att prata, tal, skratta och sedan dansa såklart :)
    Vad ska gästerna göra för att hitta sin bordsherre? :D
  • Äldre 10 Aug 16:27
    #14

    puff!


    Modigh skrev 2013-10-24 15:36:33 följande:
    Vad ska gästerna göra för att hitta sin bordsherre? :D
    Blev med nyfiken "kärleken" på den "leken". Hur gjorde ni den?
Svar på tråden Vad GÖR man på ett bröllop egentligen?!