• Äldre 14 Oct 21:53
    3522 visningar
    4 svar
    4
    3522

    Safari, Mauritius, Maldiverna, Seychellerna, Italien?

    Vi funderar mycket på bröllopsresa här hemma , och huvudalternativen är någon typ av kombination av safari i exempelvis Tanzania med "paradisö" typ Mauritius eller Maldiverna, alternativt rundresa i Italien (typ Florens, Toscana, Capri, Sicilien...). Är det någon som har några bra tips på resebyråer eller liknande? Framförallt i Afrika känns det svårt att pussla ihop en egen resa med vanligt flyg och hotell baserade på Tripadvisor. Sen undrar jag också om någon vet hur säkert det är att resa i Afrika? Visst, rånad kan man bli i Europa också, men händelser som de två brittiska artonåringarna som fick syra slängt i ansiktet på Zanzibar känns mer ovanligt. Samtidigt drömmer vi båda om att resa till Afrika, men man (jag...) vill ju inte vara rädd om man exempelvis flyger via Nairobi. Det är ju svårt att veta hur läget egentligen är om man aldrig varit där, utan endast läser om det i tidningarna. Tack för hjälpen!

  • Svar på tråden Safari, Mauritius, Maldiverna, Seychellerna, Italien?
  • Äldre 15 Oct 14:03
    #1

    Jag var i Tanzania i 3 månader i somras (jun-aug), min andra gång där och för min sambo tror jag det var sjunde gången. Vi har varit på safari under nästan alla resorna och det är en fantastisk upplevelse och du kommer antagligen aldrig vilja gå på djurpark efter det ;) Dock så blir vi rätt "mätta" efter två heldagar i nationalparkerna men det finns ju dom som kan njuta i över en vecka av de fantastiska djuren. Våra favoritparker är Ngorongorokratern och Tarangire national park. Vi har dock aldrig varit i Serengeti, vilket vi vill någon gång. 

    Jag och sambon jobbar en hel del med volontärer som åker till Tanzania och visst händer det lite saker men egentligen handlar allt kring säkerhet om sunt förnuft. Vi har blivit av med några par skor utanför vårt hus och en ficktjuv och visst har vi hört om andra som blivit utsatta för värre saker. En erfarenhet vi har, som skiljer sig från Sverige, är att i Tanzania är bad people nästan alltid "bara" ute efter pengar eller saker som är värt mycket pengar. De muckar inte gräl för sakens skull utan ger sig så fort de fått nåt av värde. Just Tanzania är väldigt lugnt om man jämför med t.ex. Kenya och det finns inga inbördes konflikter eller liknande. Sen är det ju skillnad på t.ex. Dar es Salaam och mindre städer (t.ex. Moshi som är bra utgångspunkt för safari, och som du får en helt magisk vy av Kilimanjaro ifrån!).

    Resbyråer med färdiga paket har jag inte någon direkt erfarenhet av eftersom vi alltid har ordnat med safarin när vi väl är på plats. Vi känner flera guider/chaufförer som är bra och som vi brukar åka med.

    Vi flög via Nairobi för 3 år sen och det var inte några problem, men man behöver inte flyga via Nairobi (i alla fall inte om man ska till Kilimanjaro, Dar es Salaam eller Zanzibar) även om det i vissa fall kan bli billigare.

    Vad gäller paradissemestrandet så är Zanzibar fantastiskt vackert med vita stränder och turkost vatten. Stone Town, där britterna blev utsatta för syreattack, behöver man egentligen inte besöka mer än när man anländer med flyg eller båt, utan kan direkt ta sig till kusten. Vi hade dock inga problem där men att inte gå runt med för mycket värdesaker, och framförallt inte skylta med det, kan vara en bra sak rent generellt att tänka på.

    Vill ni ha något mindre turistigt än Zanzibar (slippa säljarna på stranden och ha stranden nästan helt för er själva) så rekommenderar jag gott Pangani på Tanzanias kust. Minst lika vackert som Zanzibar och mindre exploaterat. Jag och sambon förlovade oss där i somras... :)

    Ja, det var lite om Tanzania. En fantastiskt land som jag kommer återvända till många gånger! 

  • Äldre 16 Oct 17:37
    #2

    Jag har varit på Maldiverna, Seychellerna, Tanzania och Zanzibar och jag skulle säga att perioden ni väljer att resa bör styra resmålet för att inte krocka med regnsesongerna. Vi gifte oss i Juni och stack därefter direkt till Tanzania och sedan Zanzibar då det är deras vinterperiod just då. Vi hade en fantastiskt tid och jag skulle rekomendera att boka själva. Speciellt safarin, då det är bra att stödja deras turism (och vi fick otroligt fin service när vi bokade själva). Safaribolaget vi anlitade heter Roy safaris och är otroligt nöjda! Bra upplägg, bra bil, trygg guid som förutom bra kunskaper om djuren också körde väldigt säkert. Zanzibar upplevde vi som mer osäkert men man rör sig sällan utanför hotellområdena. Vi besökte en kryddodling vilket var trevligt men inte stonetown (men vet många som gillar stonetown).


    Maldiverna och Seychellerna är helt undernbara men skall besökas på vinter/vår för att undvika regnperioden (obs regnar mycket på seychellerna även under torrsesong).

  • Äldre 28 Nov 12:59
    #3

    Jag skulle personligen inte välja att resa till Afrika på min smekmånad. Vi använder oss av Select travel  i sthlm som alltid är lika hjälpsamma. De kan i princip fixa vad som helst och inget önskemål är för konstigt. De är mycket vana vid kräsna och mycket resvana kunder. Vi har även haft väldigt bra hjälp av concierge servicen från amex.Har du övervägt franska polynesien? Överträffade mina vildaste fantasier, och får faktiskt både Maldiverna och Maurituis att blekna i jämförelse.

  • Äldre 30 Nov 14:12
    #4

    Tusen tack för hjälpen allihopa! Tyvärr har jag nyligen blivit uppsagd från mitt jobb, så bröllopsresa får nog vänta tills senare.

Svar på tråden Safari, Mauritius, Maldiverna, Seychellerna, Italien?