Inlägg från: tnoivles |Visa alla inlägg
  • tnoivles

    Hur mycket betalade ni för er vigselring?

    Tjena! Jag har funderat över hur mycket gemene man spenderar på sina ringar. När vi var runt och tittade på förlovningsringar så frågade många smeder vilken budget vi hade. Vi svarade och fick då på 4/6 ställen kommentarer i stil med att "aha, så en ganska normal budget då med andra ord", eller "okej så ungefär som de flesta andra" etc. Detta förvånade mig då jag tyckte att vi hade en väääldigt hög budget, men det är ju utifrån våra förutsättningar. 

    Funderade också på om detta kanske är ett försäljningsknep? Att man inte vill känna att man spenderar för mycket och inte heller för lite och att de därför säger så till alla?

    Jag är inte intresserad av en tråd där några  kommenterar "jag köpte min ring för 1500 kronor" eller "jag spenderade 200 000 på min ring", det är inte extremiteterna jag vill åt utan ett slags medelvärde och en diskussion kring vad NI tror MEDELSVENSKEN spenderar på en ring. 

    Har letat på nätet efter artiklar eller studier som gjorts i ämnet men inte hittat något, så om ni vet var jag ska leta så hojta gärna till!  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-14 17:03
    Uppdatering: det gäller den dyraste av vigselring och förlovningsring. Och gäller endast brudens ring (om samkönat äktenskap så välj den som har den dyraste ringen).

    Alla ska naturligtvis svara i enkäten, oavsett hur mycket de spenderat på sin ring. Vad jag menar är att Diskussionen ska handla om vad medelsvensken spenderar, inte vad ni som kanske spenderat extremt lite eller extremt mycket spenderat, inlägg i stil med: "min ring kostade bara 1200 kronor, rena klippet" :) Sådana trådar finns det redan så många av!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket betalade ni för er vigselring?
  • tnoivles
    ThereseV skrev 2013-10-14 15:39:18 följande:
    För en ring eller båda? Min eller mannens? Vigselringen eller förlovningsrigen? (det står vigselring i rubriken, men förlovningsring i själva texten)

    En liten tanke bara..Om du bara är ute efter "medelvärdet" och säger åt dom som vet att dom spenderat väldigt lite eller väldigt mycket att inte svara så finns ju risken att många som egentligen ligger inom medelvärdet inte svarar just för att dom tror att det är mer eller mindre än "normal". Kan bli lite missvisande. 
    Förtydligande: de som köpt för 200 000 eller 1500 ska naturligtvis svara i enkäten också ;) och får såklart gärna diskutera.

    Men vissa trådar tenderar att sluta upp i att alla bara skriver hur nöjda de är med att ha spenderat 1500 (och motiverar med att De inte vill spendera mer pengar på en ring) eller hur värt det är att lägga 200 000 på en ring (med motiveringen att den ska man ju ha livet ut el dylikt)  och det var det jag ville komma bort ifrån! 

    För den ena ringen menar jag!

    Såg att jag var otydlig angående vilken ring också, men jag tänker den dyraste ringen. Det är ju lite olika om man väljer att köpa dyr förlovningsring och billigare vigselring eller vice versa.  
  • tnoivles

    Vad tror ni om detta med att de säger att man har en "normal budget"? Är det något ni också stött på när ni varit ute i affärer? Försäljningstrick?

  • tnoivles
    Jghkvgjnv skrev 2013-10-14 17:11:13 följande:
    Vi betalade drygt 20 000 för min vigselring och det är väl relativt medel. Ingen dyr vigselring men inte den billigaste heller...
    Ja det är just detta som är så intressant!

    Vissa verkar ha uppfattningen om att medelsvensken lägger typ 10-15 000 medan andra har en annan bild av att upp till 50 000 är normalt. Intressant att det kan skilja så mycket. 

    Innan jag började kolla på ringar på allvar så hade jag uppfattningen om att folk la omkring 10 000, men den uppfattningen har verkligen ändrats nu! Folk verkar lägga ner än vad jag trodde! 
  • tnoivles
    Jghkvgjnv skrev 2013-10-14 17:32:03 följande:
    Tnoivles: tror att det är för att det är en liten reform nu, just vad det gäller ringarna. Stora diamanter börjar bli mer populärt och "Svensson". Om 10 år tror jag standarden mer och mer liknar den vi ser i t. ex. USA.
    Håller med, så är det nog! Vad tycker/tänker vi om det? 

    Kommer många välja kvantitet före kvalitet vad gäller diamant eller kommer vi se att folk väljer stora kvalitetsdiamanter till stora priser?

    Jag är själv väldigt kluven. Gillar glitter och amerikansk stil men det finns även en gräns för hur opraktiskt och hur dyrt det kan bli för att jag ska våga använda det.

    Jag köpte en Chanelväska 2.55 en gång när jag hade sparpengar över, men det slutade med att jag sålde den för jag vågade aldrig använda den. Ett tecken på att man köpt något som varit för dyrt :)

    Spenderar människor idag generellt sett mer pengar på prylar och "statusmarkörer" än på att fylla sparkontona eller ha lite lyx i vardagen? Jag kan bara tala för mig själv, men jag har blivit mer för prylar och att då spara till en pryl man vill ha och dra in på matkostnader och sådana där tråkiga levnadsomkostnader.  
  • tnoivles
    jeanettejohansson skrev 2013-10-14 19:57:51 följande:
    Jag tror nog att folk köper dyrare ringar för att de gifter sig senare i livet nu än förr. Mina vänner som gifter sig nu har oftast bra jobb och har redan köpt drömhuset och sparat en rejäl buffert osv. Då har man råd att unna sig stora ringar och fester

    För ett ungt par som inte skaffat sig en ekonomisk trygghet så är ex. 5000 kr mycket pengar.
    För ett lite äldre par med stabila inkoster så är kanske 30 000 kr mycket.

    Samma när man pratar bröllopsbudget, många låginkosttagare kan säga "jag skulle aldrig lägga 100 000kr på ett bröllop, det är ju helt vansinnigt" Utan att förstå att 100 000 kr i budget för ett höginkomst-par kan göra samma avtryck i ekonomin som 10 000kr gör för låginkosttagaren.

    Allt är relativt och om något är dyrt eller normalt hänger på inkomst och umgänge. Om "alla" vänner tjänar 50 000kr var i månader och lägger 30 000 var på ringar så är det normalt där osv.

    Jag tror att vi kommer lägga oss "normalt" i vigselringsskostnad. Förlovningsringen är slät, vitguld och utan diamant så den var inte så dyr :)
    Intressant synpunkt! Så är det nog absolut!

    Sen tror jag nog att det spenderas mer på ringar i de stora städerna jämfört med på landet. Dels för att man generellt sett gifter sig senare i storstäderna än på landet och dels för att det är en helt annan ekonomisk hets i storstäder, det är min erfarenhet iaf.

    Minns när jag flyttade från min uppväxtort i Skåne till Stockholm city, helt plötsligt var ett par "dyra" skor inte ett par skor för 1500 kronor utan ett par för 4000 kronor. Referensramarna flyttades.

    Man är ju på något sätt medveten om vilken ekonomisk förmåga man har i jämförelse med andra, och när man få flyttar från "landet" till staden så förändras den bilden. Man blir "fattigare" i jämförelse med andra vilket kan bli både förvirrande och leda till att man hamnar i skuldsättningsproblematik el dylikt. 

    Någon som känner igen detta?
  • tnoivles
    jeanettejohansson skrev 2013-10-16 06:04:03 följande:
    Jag känner inte igen mig i köphetsen. Jag bodde i storstaden när jag studerade, så det kanse är därför, alla studenter lever ju fattigt. ;)
     Nu flyttade jag ut på landet för 2 år sedan med min blivande man och jag känner att vi lägger mer pengar på lyx nu än innan. Anledningen är inte att vi känner en hets och jämnför oss med "herrgårdarna" omkring. Anledningen är att vi nu har köpt alla stora saker vi behövt köpa (gård, traktorer, bil m.m.) och nu ÄNTLIGEN kan unna oss saker.
     Tidigare så har vi sparat massvis och därför letat billigare alternativ istället för att bara gå på kvalitet. Skulder och lån är något som vi båda inte tar (förutom hus ) Här omkring är det en mycket större skam att ta lån och krediter än att ha en gammal bil. (kanske är det nån lantlig mentalitet om "att göra rätt för sig")

    Kanske är det så att par som jobbar några år och inte har barn har mer pengar över och gärna unnar sig saker innan barn och vab osv kommer ? Vi är iallafall medvetna om att lyxkonsumentionen sjunker samma stund som vi börjar få en hög med barn :(

    Jag tror inte att lyxkonsumtention är något man gör för att passa in eller för att visa andra. Jag tror att det (oftast) handlar om att människor är mer kvalitetsmedvetna och lägger större värde vid ex hantverk från kostnärer som är mätta än på produkter från kina med barnarbete och misär.
    Aha! Då har vi delvis olika åsikter i frågan! Man utgår väl alltid från sig själv i sådana här situationer så eftersom jag är/har varit väldigt påverkad av min omgivning i mina val så förutsätter jag kanske att alla andra också är det, även om så inte är fallet!

    Jag faktiskt student i en storstad just nu, på tal om studenter :) Och det är just i dessa kretsar jag upplever denna lyxkonsumtionshets. Ingen har pengar men alla har ändå pengar när det kommer till kritan, om jag uttrycker det så. Det beror kanske på vilket program man läser. Men 95% av mina studiekamrater har bostadsrätter i innerstaden och köper skor för 4000 kr och jackor för ännu mer och verkar ha en outsinlig källa till pengar. Å andra sidan så lever de billigt i vardagen, de flesta har matlådor och gör billig mat etc. 

    Sen tror jag det är skillnad mellan att vara kvalitetsmedveten och att vara lyxkonsument. Jag upplever mig själv som kvalitetsmedveten, jag köper hellre ett par skor av bra kvalitet för 1500 kronor än 5 par skor från DinSko som alla går sönder.

    Men jag tror inte att sambandet mellan kvalitet och pris är en spikrak kurva, jag tror att efter en viss summa så kan kvaliteten knappt bli så mycket bättre, då betalar man istället för märke etc. Det är väl knappast så att de som tillverkar skorna får mer betalt för de skor som kostar 4000 kronor än för de som kostar 1500 kronor. Det finns också en gräns för hur mycket materialen och lönerna till tillverkarna faktiskt kan kosta, såvida man inte har guldpläterade skor med diamanter på tårna :) 

    Det är kanske något typiskt för yngre människor också att ha svårare att värja sig för de konsumtionsmönster som man har runtomkring sig. Jag är ganska ung (23) och kan väl hoppas att jag i framtiden bryr mig mindre om hur andra spenderar sina pengar. Ditt resonemang låter väldigt vettigt, och jag hoppas att när jag i framtiden får ett jobb så ska jag också börja spara! Just nu så finns det inte så mycket utrymme till det eftersom jag lever på CSN :)
  • tnoivles
    TheD skrev 2013-10-16 12:52:58 följande:
    I rubriken frågar du  efter pris på vigselring men enligt texten är du inte intrsserad av sådana kommentarer. Bestäm dig.
    Alltså priset ska man svara på i pollen (klicka i det alternativ som motsvarar man betalat), sen var tanken att man skulle diskutera vad gemene man spenderar utifrån vad folk har svarat, så som de flesta i tråden gjort :)
  • tnoivles
    zero skrev 2013-10-16 12:22:18 följande:
    Ja det är så jag menar också. För mycket jantelag. Men jag förstår själv inte varför egentligen.
    Jag tycker det är jätteskoj att kolla på andras ringar oavsett prisklass, jag gillar udda,ovanligt,unikt eller som sticker ut från mängden. Så för min del: skryt på! I like it :)

    Nu bryr jag väl mig visserligen inte alls om någon har spenderat 1000kr eller 200 000 på sin ring, man köper ju det man gillar. Menar det finns saker jag inte förstår. Tex varför man vill köpa en tiffanyring (den klassiska solitären) för massor av pengar när det finns enorma mängder med liknande ringar och jag ser ingen direkt större skillnad på dem heller. Däremot förstår jag om man vill ha en stor sten och därför betalar mer eller om man gillar en annorlunda ring som är extremt mycket dyrare än de flesta. Men även om någon har jättebra anledning att köpa en tiffany så bryr jag väl mig inte om det, det är stilrent och fint vilket fall som helst. Jag är relativt fattig och sparar i flera år för att köpa det jag vill ha tillsammans med min blivande man . Jag är medveten om att folk säkert tycker jag är fullständigt dum i huvudet och ibland tycker jag själv det också. Men jag vet att jag kommer att bli nöjd och jag vill sattsa på någorlunda kvalitet på ringen och en större, unik diamant. Jag räknas väl som whitetrash eller något som spenderar 60k på bara stenen och är lika fattig som vilken student som helst, men varför bry sig. Man köper något för sin egen skull, något man kommer trivas med, och alla kommer ändå räkna med att den är fejk så det spelar ingen roll. Nästan skönare om de tror den är fejk för min del iaf för då slipper jag skämmas.

    Jag trodde dock att det skulle vara fler som svarade 30-50 000 än vad det varit, men det kommer kanske. 
    Bra jobbat! Måste ha sparat länge!

    För mig känns det ganska kontraproduktivt att spara eftersom jag lånar pengarna jag spenderar varje månad, om jag hade kunnat spara pengar så hade jag inte tagit lån för det beloppet :)

    Några som köper dyra ringar har kanske också har en uförutsedd stor inkomst i form av arv eller dylikt, man vet ju aldrig vad som ligger bakom ett köp av en dyr ring. Eller så kanske man har föräldrar som sponsrar, eller så har man helt enkelt sparat duktigt i många år! Inget någon annan ska lägga sig i, kan inte fatta att så många har erfarenheter av att folk har frågat vad ringen kostat. Det är väl ohyfsat om något!

    Jag kan också känna ångest över om folk skulle fråga vad min ring kostar. För oss är de pengar vi spenderat mycket mer än vad jag egentligen skulle lägga på en ring av principskäl, men enligt någon annan så är det ju en piss i missisippi. Därför så hoppas jag att folk har vett nog (vilket jag tror de har) att inte fråga. Min mamma lär dock fråga och hon kommer tycka att jag spenderat alldeles för mycket  oavsett vad jag säger :)

    Slutligen så har jag uppfattningen om att det blivit vanligare att spara till en stor grej (som en dyr vigselring) trots att man har låg inkomst. Att man inte "finner sig tillrätta" med sin ekonomiska ställning eller situation utan strävar efter något större/dyrare/bättre. Vi tänker kanske mer individualistiskt än hur vi gjorde förut? Positivt/negativt? Jag vet inte, kanske både och.
  • tnoivles
    zero skrev 2013-10-16 21:33:22 följande:
    Hehe jag är inte klar med sparandet, det tar nog ett år till men seeeeeen! Vi har inte bråttom att gifta oss heller, det är så mycket annat som måste fixas innan också så det tar den tid det tar. Om man vet om att man ska spendera resten av livet tillsammans så behöver man inte stressa. Jag har ju tex valt att avstå från ett dyrt bröllop,dyr klänning etc. det intresserar mig inte, utan den dagen vi gifter oss så är det liksom bara för oss, vår dag. Det är ju olika hur man ser på det, andra kanske vill ha massor av folk på sina bröllop men jag skulle bli så enormt sönderstressad och samma med mannen, så det blir litet och personligt.

    Blev lite smått rädd dock när jag läste om någon i Usa som köpt sådär en 1,5 carat sten och en bekant kom och skröt med att spydigt säga "fin ring det där, 0,80 carat eller?"  bara för att hävda sin 3 caratare. Alltså sånt skrämmer mig verkligen och jag hoppas inte svenskar blir sådana. *ryser*
    Ja, min sista önskan är väl att det ska bli som i USA här i Sverige. Tycker att det är ganska skönt att hetsen över materiella ting inte är fullt lika stor här. 

    Jag vill jättegärna ha ett dyrt bröllop men vi får helt enkelt vänta och se när min sambo sålt sin lägenhet om några år om det blir någon vinst vi kan använda, har inte möjlighet att spara ihop till allt. Men insåg när vi började prata om förlovning att om jag vill ha en (i min värld) dyr ring så har vi inte råd att gifta oss ett år efter. Nu blir det så att vi förlovar oss och gör något trevligt i samband med det, sen får bröllopet dröja tills vi sparat ihop alla pengar. Det lär ta minst 3 år. Man gör ju sina egna val i livet. 

    Vill dock poängtera att jag är lyckligt lottad som har Möjlighet att välja. Viktigt att komma ihåg att alla inte har den möjligheten. Man måste ju ha en möjlighet att spara och/eller avyttra egendom som kan ge intäkter om man ska kunna köpa en dyr ring, och det är långt ifrån alla som har den möjligheten. Förstår att det kan kännas skit att läsa i dessa trådar då, där det ofta talas om att man "väljer vad man lägger pengar på" osv. 
Svar på tråden Hur mycket betalade ni för er vigselring?