• tnoivles

    Hur mycket betalade ni för er vigselring?

    Tjena! Jag har funderat över hur mycket gemene man spenderar på sina ringar. När vi var runt och tittade på förlovningsringar så frågade många smeder vilken budget vi hade. Vi svarade och fick då på 4/6 ställen kommentarer i stil med att "aha, så en ganska normal budget då med andra ord", eller "okej så ungefär som de flesta andra" etc. Detta förvånade mig då jag tyckte att vi hade en väääldigt hög budget, men det är ju utifrån våra förutsättningar. 

    Funderade också på om detta kanske är ett försäljningsknep? Att man inte vill känna att man spenderar för mycket och inte heller för lite och att de därför säger så till alla?

    Jag är inte intresserad av en tråd där några  kommenterar "jag köpte min ring för 1500 kronor" eller "jag spenderade 200 000 på min ring", det är inte extremiteterna jag vill åt utan ett slags medelvärde och en diskussion kring vad NI tror MEDELSVENSKEN spenderar på en ring. 

    Har letat på nätet efter artiklar eller studier som gjorts i ämnet men inte hittat något, så om ni vet var jag ska leta så hojta gärna till!  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-14 17:03
    Uppdatering: det gäller den dyraste av vigselring och förlovningsring. Och gäller endast brudens ring (om samkönat äktenskap så välj den som har den dyraste ringen).

    Alla ska naturligtvis svara i enkäten, oavsett hur mycket de spenderat på sin ring. Vad jag menar är att Diskussionen ska handla om vad medelsvensken spenderar, inte vad ni som kanske spenderat extremt lite eller extremt mycket spenderat, inlägg i stil med: "min ring kostade bara 1200 kronor, rena klippet" :) Sådana trådar finns det redan så många av!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket betalade ni för er vigselring?
  • Jghkvgjnv

    Vi betalade drygt 20 000 för min vigselring och det är väl relativt medel. Ingen dyr vigselring men inte den billigaste heller...

  • filibustern

    förlovningsringar 1500 (titan) 

    vigselring till mig - bugdet 6-7000

    tror medelsvensson ligger på kanske.. 5000-15000 

  • Jghkvgjnv

    Tnoivles: nej, det tror jag inte. Folk lägger mer och mer pengar på ringarna i Sverige. Stora solitärer har blivit populärt. Upp till 50 000 anses väl ganska Svensson. Ska ni lägga över det tycker i alla fall jag att ni har en hög budget.

  • tnoivles
    Jghkvgjnv skrev 2013-10-14 17:11:13 följande:
    Vi betalade drygt 20 000 för min vigselring och det är väl relativt medel. Ingen dyr vigselring men inte den billigaste heller...
    Ja det är just detta som är så intressant!

    Vissa verkar ha uppfattningen om att medelsvensken lägger typ 10-15 000 medan andra har en annan bild av att upp till 50 000 är normalt. Intressant att det kan skilja så mycket. 

    Innan jag började kolla på ringar på allvar så hade jag uppfattningen om att folk la omkring 10 000, men den uppfattningen har verkligen ändrats nu! Folk verkar lägga ner än vad jag trodde! 
  • Jghkvgjnv

    Tnoivles: tror att det är för att det är en liten reform nu, just vad det gäller ringarna. Stora diamanter börjar bli mer populärt och "Svensson". Om 10 år tror jag standarden mer och mer liknar den vi ser i t. ex. USA.

  • jools

    Min förlovningsring kostade 10.000 och min vigselring kommer hamna på runt 20.000.

    Vi har sagt att det är maxtaket men en tusen lapp över ska nog budgeten fixa :) Men det är svårt, man blir liksom lite fartblind och plötsligt tänker man att 20.000 är inte så farligt men det är ju jäkligt mycket pengar!

  • tnoivles
    Jghkvgjnv skrev 2013-10-14 17:32:03 följande:
    Tnoivles: tror att det är för att det är en liten reform nu, just vad det gäller ringarna. Stora diamanter börjar bli mer populärt och "Svensson". Om 10 år tror jag standarden mer och mer liknar den vi ser i t. ex. USA.
    Håller med, så är det nog! Vad tycker/tänker vi om det? 

    Kommer många välja kvantitet före kvalitet vad gäller diamant eller kommer vi se att folk väljer stora kvalitetsdiamanter till stora priser?

    Jag är själv väldigt kluven. Gillar glitter och amerikansk stil men det finns även en gräns för hur opraktiskt och hur dyrt det kan bli för att jag ska våga använda det.

    Jag köpte en Chanelväska 2.55 en gång när jag hade sparpengar över, men det slutade med att jag sålde den för jag vågade aldrig använda den. Ett tecken på att man köpt något som varit för dyrt :)

    Spenderar människor idag generellt sett mer pengar på prylar och "statusmarkörer" än på att fylla sparkontona eller ha lite lyx i vardagen? Jag kan bara tala för mig själv, men jag har blivit mer för prylar och att då spara till en pryl man vill ha och dra in på matkostnader och sådana där tråkiga levnadsomkostnader.  
  • Jghkvgjnv

    Jag tycker mycket om att köpa fina nya kläder, gå till frisören osv. Samtidigt är det oerhört viktigt för mig att ha ett stort sparande bakom mig. Så jag väljer både att spendera och spara. :) Jag valde yrke lite med tanke på att pengar ändå var ganska viktigt för mig så jag visste att jag skulle tjäna bra. Även om jag kanske valt det ändå.

  • jeanettejohansson

    Jag tror nog att folk köper dyrare ringar för att de gifter sig senare i livet nu än förr. Mina vänner som gifter sig nu har oftast bra jobb och har redan köpt drömhuset och sparat en rejäl buffert osv. Då har man råd att unna sig stora ringar och fester

    För ett ungt par som inte skaffat sig en ekonomisk trygghet så är ex. 5000 kr mycket pengar.
    För ett lite äldre par med stabila inkoster så är kanske 30 000 kr mycket.

    Samma när man pratar bröllopsbudget, många låginkosttagare kan säga "jag skulle aldrig lägga 100 000kr på ett bröllop, det är ju helt vansinnigt" Utan att förstå att 100 000 kr i budget för ett höginkomst-par kan göra samma avtryck i ekonomin som 10 000kr gör för låginkosttagaren.

    Allt är relativt och om något är dyrt eller normalt hänger på inkomst och umgänge. Om "alla" vänner tjänar 50 000kr var i månader och lägger 30 000 var på ringar så är det normalt där osv.

    Jag tror att vi kommer lägga oss "normalt" i vigselringsskostnad. Förlovningsringen är slät, vitguld och utan diamant så den var inte så dyr :)

Svar på tråden Hur mycket betalade ni för er vigselring?