• Äldre 12 Oct 17:58
    44659 visningar
    204 svar
    204
    44659

    16 augusti 2014 !

    Jaaa 16 augusti-tråd Skrattande Vad roligt!

    Vi har en budget, gästlista, festlokal och vigselplats, fotograf som kommer att fota hela dagen, frisör, bröllopssvit för två nätter, klänning och vigselring.

    Vi har bestämt oss för att inte ha ett brudfölje, även om jag ser mina närmsta vänner som tärnor iaf, de tycker det är så kul Flört De planerar min möhippa för fullt och jag ska bjuda dem på håruppsättning hos frisören så vi kan bli fina tillsammans innan bröllopet, som förfest! Vi har nog bestämt oss för våra toastmastrar, ska bara fråga dem! Sen så har min pappa sagt att han ska skriva en låt till oss som han ska uppträda med under vigseln och min storasyster och en kompis till oss har sagt att de kommer att uppträda med en låt under festen Skrattande Är jättenyfiken och hedrad att de vill förgylla vår dag på detta sätt!

    Det som är kvar att boka för oss är vigselförrättare, men det är för tidigt än enligt kommunen... Är det fler som ska gifta sig borgerligt? Har ni fått boka vigselförrättare än eller är det samma för er?

  • Äldre 14 Oct 15:57
    #7

    Vad gäller musiken på festen kommer vi att köra på spotify. Jag vill inte ha liveband och dj känns lite överflödigt i våran festlokal utan några ljuseffekter eller så. Jag är lite av en musik-nazi också, jag älskar att ordna spotifylistor till fester och vår umgängeskrets uppskattar min musiksmak så jag tror det blir bra. Jag tänker mig en lista för mingelmusik med mycket sköna låtar från 60/70-talet blandat med RnB-ballader, sen 2 olika listor för festen. Den första med mycket kända låtar, gamla som nya i olika genrer som får en att vilja dansa och den andra listan blir senare när party-stämningen är riktigt på topp med lite mer house och rap. Det är min mixade musiksmak haha!

  • Äldre 17 Oct 08:05
    #13
    kärleken skrev 2013-10-15 08:05:23 följande:

    Jag pratade med min mamma igår. Hon (och pappa) vill självklart hjälpa till och det förstår jag. Jag har en tanke på att de kan vara värdpar tills toastmastena tar över vid middagen. Men vad mer? Vi har ju köpt en helhetslösning och allt förutom typ lite dektorationer av lokaler + lite på borden ska göras. Sen är det ju "bara" sånt innan som inbjudningar, klänning osv.. Vad kan de mer hjälpa till med?


    Vad hade ni gjort om ni fått en pengagåva till bröllopet? Vi har ju en budget på 100 000kr, där vi har köpt det vi vill. Vad hade ni lagt mer pengar på om ni hade fått? Jag vet inte riktigt vad vi skulle gjort annorlunda...


    Värdpar låter ju jättebra, kanske hälsa på gästerna och tar hand om dem vid vigseln. När jag var på min fasters bröllop så kom mina kusiner fram (har inte så bra kontakt med dem) och hälsade på oss så hjärtligt och det kändes riktigt bra som gäst!


    Gud, om jag fått en pengagåva till bröllopet och jag redan hade råd till mitt drömbröllop.. Vad svårt! Men då får man väl använda de pengarna till bröllopet och istället spara mer av sina egna!

  • Äldre 17 Oct 08:11
    #14
    kärleken skrev 2013-10-17 07:47:38 följande:

    Ja, vad tar ni hjälp av? Jag har typ en sån där lista (12 månader innan, 6-9 månader innan osv...) men vad gör ni mer för att komma på saker? Jag köpte en bröllopstidning men tyckte det inte var så mycket för mig där. Mest reklam och lite reportage, men det är svår att aplicera på sig själv tycker jag. Annars googlar jag mycket och kollar på bilderna. Men för att faktiskt komma framåt (!) ock inte bara drömma?


     


    Jag och sambon ska sätta oss i helgen för ett bröllopsmöte, vad behöver vi göra?


    Vi har gjort: bokat fotograf, bokat festställe (helhetslösning), bestämt toastmasters, inget övrigt brudfölje, bokat dj till festen och musik till vigseln. Vi är på gång med våra save the dates som ska skickas i november någon gång. Det känns nästan som kläder är nästa steg? Eller är det något mer?


    Kunde visst inte citera flera inlägg i samma på den här datorn :S


     


    Jag har använt mig av planeringen här på BT och gjort om lite grann utefter hur jag vill ha det. Jag tycker det funkar bra och gör så att man inte glömmer bort någonting (förhoppningsvis).


     


    Du ser ju ut att ha fixat mycket redan :) Det enda jag kan komma på nu är väl som du säger, att börja kolla på kläder och frisör/makeupartist?

  • Äldre 23 Oct 10:40
    #20

    Samma här, det är vigselförrättare kvar att boka av de stora grejerna. Det känns lite nervöst att det allra viktigaste hänger i luften! Men enligt Karlstad kommun är vi förtidigt ute, får återkomma efter årskiftet... Grejen är ju att vi behöver en vigselförrättare som har lust att viga oss utomhus vid festplatsen och som kan tänka sig att prata lite mer än själva vigselakten på 2 min! kanske presentera de som ska sjunga och läsa dikter t.ex. Annars tänker jag personligen mycket på dekoration, brudskor, om vi ska få till en photobooth eller inte.. Grejen är att vi vill iaf ha en polaroidkamera ståendes vid gästboken och uppmana gästerna att ta en bild, klistra in den i boken och skriva ett meddelande. Så det kanske räcker med det istället för photobooth... (Skriver från mobilen så det blir säkert inga radbrytningar)

  • Äldre 23 Oct 20:34
    #25
    kärleken skrev 2013-10-23 13:03:42 följande:


    Åh jag tycker det är så fint med brudslöja! Funderar också på att inkludera det på nåt sätt, har haft en tanke om jag knyter band runt stolsryggen så kan en sån liten bukett sitta fast i knuten.

    Mina vänner älskar att stå framför kameran så jag tror det skulle vara uppskattat om vi hade nåt sånt iaf att göra. Men för att förenkla det lite funderar jag på att ställa ut lite små "skyltar" på borden typ såna här:


    Så kan gästerna ha kul med dem under middagen och kvällen och jag tror många kommer ha med sig kameror så de kan fota varann med dessa Glad


    Såhär ungefär tänker jag mig polaroidkameran och gästboken! Det som är extra roligt med detta är ju att vi kan plocka med oss gästboken efter festen och kan läsa och titta på alla bilder av gästerna dagen efter på hotellet Glad

    Och vi funderar även på att placera ett frankerat vykort med vår adress på och penna vid varje tallrik som gästerna kan skriva ned något kul på under kvällen. Sen får någon i uppgift att posta dessa vykort till oss då och då under första året som gifta Skrattande

    Om vi har dessa tre aktiviteter, gästboken med polaroidkamera, några roliga små skyltar vid borden och vykorten så är det nog tillräckligt tror jag faktiskt.
  • Äldre 29 Oct 08:34
    #27
    kärleken skrev 2013-10-29 07:29:27 följande:
    Det låter jättebra med dina fotoideer! Jag kanske är rädd att ställa krav/önskemål på mina gäster. Vill ju att alla ska kunna slappna av. Men nu får vi fundera lite till. Idag skickar vår fotograf kontraktet! Hon verkar superhärlig och vi får väl träffa henne runt jul då vi är nere i Småland där bröllopet ska vara. Vi betalar 8000kr och då är hon med ska dagen! Så fantastiskt bra pris! Hon är duktig och har tagit porträtt och bröllop tidigare, och nu har hon precis startat sitt företag. Så vi haffade henne innan hon hann sätta ett högre pris ;) Åh ska bli så kul! Jag börjar seriöst att tänka på färgtema nu, det har inte vart så viktigt innan. Men nu när inbjudningskorten ska ut så behöver vi verkligen bestämma oss. Vi vet ju vad vi ska ha på bröllopet. Vitt, grönt och träfärger, men inslag av guld. Men hur får man ihop det till ett snyggt inbjudningskort? Vi funderar även att ha så färgklickar i också (har hittat små favors)...

    Man känner ju sina gäster bäst själv, det är så olika, men jag tror våra gäster bara kommer tycka det är kul och de som mot förmodan inte vill behöver ju inte om det bara står framme :) Det är inte som typ 5-kamp eller nåt, sånt tycker jag inte om...


     


    Vad roligt att ni fått tag på sån bra och billig fotograf! Det var precis sån fotograf jag letade efter också innan min vän sa att han kunde - en som har mycket erfarenhet men som är i startgroparna med företag och behöver referenser och så där innan de kan ta de "vanliga" dyra priserna.


     


    Jag tänker också mycket på inbjudningskorten nu... Det är samma sak här, har inte direkt något färgtema, tycker inte om när det blir för matchat. Så som vi tänker nu blir det nog att vi skriver ut på lite tjockare naturfärgat papper, kanske fäster det på ett än hårdare mörkturkost papper (älskar turkost) så att det blir som en ram runt om och sedan viker tårtpapper runt och knyter en rosett av sån stark naturfärgat snöre. Får se om jag kan ladda upp inspirationsbild när jag sitter på den här datorn...

  • Äldre 29 Oct 08:34
    #28

  • Äldre 29 Oct 11:07
    #32

    Haha vad roligt, det verkar som vi har liknande smak! Våran lokal påminner nämligen om eran och ligger ute på landet, fast ändå bara 10 min bilfärd från centrum! Kan visst inte lägga upp bilder i samma inlägg som jag skriver på den här datorn... Så se nedan.


     


    Eran lokal kommer bli jättefin! Det är ju bara att ta ned de ni vill från väggarna eller täcka över med tyg. Takhöjden och de ljusa väggarna och ljusinsläppet gör ju mycket!


     

  • Äldre 29 Oct 11:08
    #33


     

Svar på tråden 16 augusti 2014 !