• Sheltiegirl

Brudgum, färg på kostymen?

Jag kommer ha en klassisk vit stor brudklänning, vi gifter oss i en bokskog i Maj och färgtemat är rött, orange, gul (med inslag av ljusgrönt). Vilken färg vore snyggast på min m2b?

Vi kommer troligen ha vigseln ganska tidigt, innan kl 15, och jag har läst någonstans att klädseln ska vara mer avslappnad då, och att ljus kostym passar väldigt bra, stämmer det?

Jag själv är en färgglad person och har väldigt svårt för hela gråskalan men han kan ju såklart inte ha en färgstark kostym men vilka färger skulle kunna passa in i tema, årstid, plats m.m?

Har försökt googla runt efter fler bilder på sandfärgade och ljusgrå kostymer men är inte så vanligt upptäckte jag, har ni förslag på vart man kan hitta ljusa snygga kostymer som inte kostar en fömögenhet? Eller kanske inte passar med ljust alls, vad vet jag? hahaha villrådig som vanligt :-P

Om vi skulle välja en säg sandfärgad, hur sjutton gör vi då med våra 2 marshalkars kläder, dom kan ju inte ha svart isf och kan inte begära att dom ska specialbeställa dyra kostymer och vi har inte råd att betala deras heller..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-02 16:49
    Kollade runt på vita kostymer också och det är riktigt snyggt! men kom på att eftersom vi ska ha vigseln i en skog och ringbäraren är dessutom våran ena hund (smutsvarning) så är nog inte vitt eller för ljust att föredra..

• Svar på tråden Brudgum, färg på kostymen?
  • ThereseV

Min man (plus marksalkarna) hade grått. Jag tycker att dom festa färgerna passar väldigt bra ihop med det (lättare enligt mig att matcha än med brunt) och det blir inte lika skarpt som med svart. Jag tycker det ser lust och fräscht ut snarare än grått och tråkigt. Om maskalkarna ska ha någon annan färg än svart så känns grått mer användbart än tex sandfärgat. 
    Där vi kollade så var inte dom gråa dyrare än dom mörka, men vi lyckades komma över den billigt på ett ställe som skulle stänga ner. Så ett tips är ju att kolla runt efter reor eller butiker som ska lägga ner.  

• Kalaspinglan

Jag tycker inte att marskalkarna promt måste ha samma färg som din fästman. Och egentligen ska ju brudgummens kläder vara på samma finhetsnivå som gästerna. (Ja jag vet att många avviker från detta, men för oss var detta viktigt).

Min man har en ljus (typ sandfärgad) kostym som han brukar använda på studentkalas, sommarbröllop med klädkod kavaj osv. På det senaste bröllopet han använde sin kostym var det en del manliga gäster som hade ljusgråa kostymer, andra körde mörka kostymer.

Om det är viktigt för er att marskalkarna har samma/liknande färg som din fästman, kanske ni kan hyra deras kläder? Det blir kanske inte så dyrt att hyra kostymer, jag menar jämfört med om man köper kostymer.

• Kalaspinglan

Ett tillägg: EGENTLIGEN ska man inte heller använda SVART kostym till fest. Enligt traditionell etikett är en mörk kostym (till en festtillställning) mörkblå eller mörkgrå. Svart används enbart till begravning och kritstreck enbart på jobbet.

Och innan någon exploderar över detta inlägg, så JA jag är även medveten om att det är modernt med svarta kostymer och att många män bara har svarta kostymer, men jag viill närmast upplysa dem som inte är 100 % säker på alla regler och grejer om hur de mest traditionella/konservativa tänker kring detta.

• marolo

skulle kolla dressman, de har ljusgråkostymer för inte allt för mycket pengar :)

• Vichy

Min man vill nog ha ljusbeige eller ljusgrå när vi gifter oss har han sagt...

• daniiel
    Kalaspinglan skrev 2013-10-02 18:01:29 följande:
    Ett tillägg: EGENTLIGEN ska man inte heller använda SVART kostym till fest. Enligt traditionell etikett är en mörk kostym (till en festtillställning) mörkblå eller mörkgrå. Svart används enbart till begravning och kritstreck enbart på jobbet.

Och innan någon exploderar över detta inlägg, så JA jag är även medveten om att det är modernt med svarta kostymer och att många män bara har svarta kostymer, men jag viill närmast upplysa dem som inte är 100 % säker på alla regler och grejer om hur de mest traditionella/konservativa tänker kring detta.
    Ja, det är gammal etikett som idag inte gäller på samma sätt. Svart kostym till fest och bröllop och klädkoden mörk kostym är idag helt okej även enligt etikett :)
  • daniiel

Brunt (finns ju flera olika nyanser) av den anledningen att det inte är så smutsgrant (tänker på hund och skog), plus att den färgen går bra ihop med övriga färger som ni valt till färgtemat. När det gäller era marskalker, så vet jag inte vad ni valt för klädkod på ert bröllop, men ett alternativ är ju att dom har tex chinos, vit skjorta och slipsar som går med färgtemat. Eventuellt hängslen, eller kanske fluga. Beroende på vad ni tycker är fint. Men som sagt, det beror ju lite på klädkoden.

Annars kanske ni kan prata med marskalkarna om vad dom har hemma i garderoben? Någon av dom kanske har en beige/brun kostym. Alternativt att ni kan ge ett bidrag till inköp av kostymer (behöver ju inte vara dom dyraste kostymerna) eller kan hyra. Marskalkerna kanske inte behöver se exakt likadana ut? Och inte likadana som brudgummen? Det är ju ett alternativ för din blivande make också, att ha bruna byxor och sedan bara en skjorta, väst och slips tex.

• Sheltiegirl
    daniiel skrev 2013-10-02 19:49:46 följande:
    Brunt (finns ju flera olika nyanser) av den anledningen att det inte är så smutsgrant (tänker på hund och skog), plus att den färgen går bra ihop med övriga färger som ni valt till färgtemat. När det gäller era marskalker, så vet jag inte vad ni valt för klädkod på ert bröllop, men ett alternativ är ju att dom har tex chinos, vit skjorta och slipsar som går med färgtemat. Eventuellt hängslen, eller kanske fluga. Beroende på vad ni tycker är fint. Men som sagt, det beror ju lite på klädkoden.

Annars kanske ni kan prata med marskalkarna om vad dom har hemma i garderoben? Någon av dom kanske har en beige/brun kostym. Alternativt att ni kan ge ett bidrag till inköp av kostymer (behöver ju inte vara dom dyraste kostymerna) eller kan hyra. Marskalkerna kanske inte behöver se exakt likadana ut? Och inte likadana som brudgummen? Det är ju ett alternativ för din blivande make också, att ha bruna byxor och sedan bara en skjorta, väst och slips tex.
    Eftersom vi gifter oss i en bokskog, naturreservat dessutom & är hundmänniskor in i benmärgen så skulle nog en avslappnad stil fungera. Men min blivande vill gärna klä upp sig ganska ordentligt, han vill att det inte ska finnas någon tvekan om att det är han som är brudgummen. kan han ha ex vit eller ljusbeige kostym (är inte så förtjust i brunt) med en snygg väst, slips och hela kittet medans marshalkarna har beiga chinos, skjorta (hängslen?) och fluga kanske?
    tärnorna ska troligen ha marklånga eleganta men rätt enkla klänningar i 4 olika färger, färgerna på bilden, modell är inte bestämt än. den tärnan i grönt ska stå ihop med våra 2 marshalker.

Vad jag själv ska ha på mig vet jag inte mer än vit klänning, vi kommer ha fiol solist på vigseln och jag har tänkt lite på att jag vill se lite skogsalv aktig ut, med blommor i håret, långt lockigt lite vilt hår, lite släp på klänningen m.m. går hela den ekvationen ihop?
Svar på tråden Brudgum, färg på kostymen?