• eberg

Budget för era klänningar?

Jag planerar bröllop till augusti nästa år och sitter och drömmer om fina klänningar, chiffong spets och siden. Har tänkt mig en ganska enkel A-linje med spets eller brodyr. Lite "extra"

Det är många som har köpt JÄTTE fina klänningar, som när jag letar kostar 10.000 till 20.000 kr. Så mycket vill jag inte lägga men vill fortfarande inte beställa en från Kina.
    Hur tänker ni, vad har ni betalat? 
    Bifogar min tanke Glad

• Svar på tråden Budget för era klänningar?
  • xMariax

Jag kommer inte att betala klänningen, för det ville min mamma göra. Men de jag tittat på kostar ca 6500-10000:-

24 Maj 2014
  • PimPim83

Jag tänkte ungefär som du. Jag ville lägga max 3000 kr men ändå ha en klänning som var lite speciell.

Den här klänningen är i spets och satin och den betalade jag drygt 2000 kr för. Då beställde jag den från Landybridal.co (dvs från Kina). Jag skickade en bild på en klänning jag gillade och frågade hur mycket den skulle kosta om de sydde den åt mig. Jag fick visserligen ta klänningen till sömmerska för att den skulle passa helt perfekt, men blev ändå väldigt nöjd!  Jag måttbeställde inte utan tog en färdig storlek.
  • sommar2014

Det finns en del klänningar som inte kostar 10 000 kr. T.ex. hos den brittiska nätbutiken Monsoon och By Malina, som har ett showroom i Stockholm. Kolla också in Etsy, där finns mycket fint! Där finns dels vintageklänningar, och dels klänningar av små independentdesigners, många i USA. Många går att få måttbeställda!

Jag har ännu inte helt bestämt mig, men tror att det blir en måttsydd spetsklänning från en designer på Etsy. Med mina ändringar (hellång kjol och 3/4-delsärm) kommer den att kosta ca 4500 kr, men med frakt, tull och moms blir det tyvärr ca 6600 kr... Men det känns okej ändå för att få en klänning uppsydd enligt ens egna mått.

• Eliin

Jag köpte min på en utförsäljning för 1999kr.
    Men tittade på flera andra i butiker och hittade fler under 10.000kr som jag tyckte om. Man kan väl säga att ju enklare desto billigare går det att få tag i, och med nklare menar jag att det inte är massa strass, stora tyllgjorar mm.
    Jag hittade en annan klänning som jag egentligen tyckte lite bättre om, men jag konstaderade att den inte var värd de dryga 5000kr mer som den kostade, så mycket finare var det inte. Jag valde att kunna lägga de pengarna på min ring istället. Klänningen bär jag en dag - ringen resten av mitt liv!

Lycka till!

• Millan

Jag hittade min klänning av en slump på en brudbutik i Piteå. Betalade 7 000 kr för den, är supernöjd! Tycker du ska köpa den klänning som du vill ha och vad budgeten tillåter. Lycka till!

• gotte

Jag hittade min klänning i en butik i Borlänge och när den är upplagd och lite insydd för att passa mig perfekt så kommer klänningen och slöjan ha kostat mig 6000 kronor men då fick jag 20% rabatt också. Den butiken hade för övrigt mest klänningar för under 10 000. Åtminstone de jag provade. Jag har hittat en butik i Uppsala där de flesta klänningarna kostar under 10 000 kronor också.

• ThereseV

vi hade satt 4-5000 som max, men så hittade jag en spetsdröm för 9000 och då fick det bli den. Jag kände att klänningen var såpass viktig för mig så jag ville inte ångra mig i efterhand. 

• Nyfiken gul , nu fru

jag sprang över min klänning av en slump på second hand. Den hängde egentligen som bara visning på väggen. Men jag ville prova den o frågade att om den passar mig får jag köpa den då? 

Den passade och jag köpte den.  Mamma fick dock sy om den då den var långärmad med puffärm. Hon sydde om den till ärmlös och satte dragkedja i ryggen istället för alla knappar. 

Inköp +material för att sy om den + kemtvätt = 1500 kronor.

En klänning i satin med vackra paljetter o spetsliv.

• FruForsmark

Min budget låg på max 10 tkr och tittade inte på klänningar över det priset, och tack och lov låg min drömklänning inom budget :) man kan hitta jättefina klänningar under 10 tkr i vanliga butiker också så tappa inte hoppet utan var bara tydlig mot expediten.

• filibustern

jag tänkte "så billigt som möjligt" och kollade blocket först. hittade min drömklänning ganska fort. betalade 1000 kr för den :P 

Svar på tråden Budget för era klänningar?