• kärleken

Vad var det bästa på ditt bröllop?

Jag är nyfiken på vad som var bäst på ert bröllop. Vad var värt all möda? Vad kommer ni komma ihåg och vad var onödigt att lägga så mycke tid/pengar/oro över?

Självklart så var det säkert att ni blev gifta (!) men jag undrar över vigsel och fest, vad var bäst?

Vad det människorna och dansen?

Eller hade det inte kunnat bli så stämningsfullt om inte lokalen/dekorationerna var så bra?

Vad gjorde er fest/vigsel/middag så bra?

Vad är värt att lägga pengar/tid på?

Det finns säkert massa sådana här trådar men jag hoppas på att få lite input.

(min baktanke är lite att komma underfund med hur värt ”en perfekt lokal” eller inhyrd dj/band är… osv. Jag vill inte snåla på mitt bröllop men inte heller lägga pengar på väldigt dyr (mindre viktig) utfyllnad.)

• Svar på tråden Vad var det bästa på ditt bröllop?
  • Allis

Det kanske låter konstigt men jag tycker att dett känns enastående skojigt att folk alls ville kånka över halva landet för att komma till oss. Att de skrattade och var glada, att ungarna hade roligt tillsammans, att alla verkade vara nöjda med sina bordsgrannar.

Det är värt att lägga tid på maten tycker jag, men så är de flesta i vår vänkrets väldigt matglada. Att se till att ev. allergiker också får en fantastisk matupplevelse tja, överlag att gästerna känner att man bemödat sig om att de ska ha det riktigt trevligt. Vi visste vilka som uppskattar riktigt goda viner och speciella ölsorter och hade köpt massor.

Det fanns hur mycket mat som helst och riktigt god mat. Jag tror att det blev sex olika sorters rökt kött, kanske tjugo olika sallader och massor med röror. Vi hade bakat mjukt bröd (surdeg) och ett fröknäcke som jag själv är dödligt nöjd med.  Ett gott omdöme är hur många som frågar efter recepten och det gjorde många :).

Istället för presenter bad vi grannar och andra närboende gäster att ta med tårtor och det var nog ett av de mer lyckade dragen, det var inte bara ungarna som började hoppa jämfota där haha.

Överlag tycker jag att det är bra om man tänker på vilka slags gäster som kommer. Kreativa genier? Folk som uppskattar lyx? Som hellre vill ha lugn och ro än barnspring? Det tjatas väldeliga om att bröllopsdagen är brudparets dag etc men om man vill att ens gäster ska trivas så får man ju fundera lite på hur man sätter ihop dagen också tänker jag.

Vi funderade mycket kring bordsplaceringen. Vilka får ut mest av varandras sällskap? Vem skulle tycka att min galna bokförare var underhållande och smart istället för vimsig och stökig :)? Vem skulle tycka att min enormt begåvade och kreativa moster var höjden av lycka att sitta bredvid? Vem välkomnar barnspring och vem vill hellre sitta med ryggen åt ungarna (om de är med)?

Jag är jättenöjd med lokalen, det är ett gammalt tingshus som blev ännu finare med hjälp av en kompis som är ljussättare. Och skogen vi gifte oss i var ju så enastående vacker att man kunde smälla av.

• Sailergirl

Det vi uppskattade allra mest var att gästerna verkligen bjöd till och var uppe på dansgolvet eller minglade runt och pratade. Vi var rädda för att få en stel fest då många inte kände varandra sedan tidigare. Vi funderade väldigt mycket över bordsplaceringen och har fått höra från flera håll att de var nöjda med placeringen. Jag tror att mycket ligger här, hur man placerar människor så att de vågar prata och ha trevligt. Vi brydde oss inte om regler som varanann tjej/kille utan placerade på bästa möjliga sätt utifrån tänkbara samtalsämnen/gemensamma intressen etc. 

Vi hade spotify och ångrar det inte en sekund. Vi funderade mycket på att ha livemusik men såhär i efterhand hade det verkligen inte givit festen något extra. Jag skulle säga att om man vill ha musik under middagen så kan livemusik vara trevligt, då man får en röd tråd som följer middag + efterföljande fest. Ska man bara ha musik efter middagen bör man fundera på hur myckte tid man har efter middagen. Vi hade inte så många timmar kvar på festen när middagen var över då lokalen stängde kl 01.00. Spotify blev helt perfekt och vi hade färdig lista som ingen fick röra. Vi valde att inte ha musik under middagen då en del av gästerna hör dåligt och inte skulle kunna kommunicera med sina bordsgrannar om det fanns bakgrundsmusik.

Att vi valde att ha en toastmaster var också helt rätt. Vi är jättenöjda och han gjorde ett fantastiskt jobb. Vi hjälpte dock till att planera och lägga upp middagen, men han la till lite själv också. Många gäster har i efterhand sagt att det var en väldigt trevlig och välplanerad fest. Jag tar till mig det med välplanerad för jag tror att det är här man har mycket att vinna. Vilken lokal man är i spelar mindre roll. När alla gäster är samlade ser man knappt lokalen. Läget betydde dock mycket för oss. Vi var i en hamn med havutsikt, nära där vi bor. Det är inget måste såklart men gav en trevlig stämning. 

• kärleken

Plockar upp denn tråd igen då det är många fler som gift sig nu! Vad va det bästa på ditt bröllop?

• ylvis

Oj det är inte en helt lätt fråga att svara på men vi hade ett fantastiskt Bröllop och det var så mycket som var bra. Jag har alltid gått efter mottot att "det är gästen som gör festen" och bjuder man efter sitt hjärta kan det inte bli fel! Givetvis måste mycket annat också vara bra och jag tänker då främst på maten, vi hade gått på rekomnedation från vänner som gifte sig 2012 och det var lika bra på vårt bröllop.

Skulle jag lyfta fram en sak som uppskattdes väldigt mycket av alla gäster var det att vi ville hade satsat mycket på liveunderhållning. Både på ett tvåmannaband men även på magiker. Bandet kanske inte är så konstigt och vi funderade länge innan vi bokade en magiker, men det var kanon!  Alla pratade om det efteråt och vi fick en magsik souvenir som finns i vårt bröllopsalbum nu :) Så måste jag lyfta en sak var det den magsika touchen ha lade på vårt bröllop, superduktig, proffsig och mina varmaste rekomendationer. Ni kan titta själva på magiskbrollopsunderhallning.se

Lycka till med era bröllop och även om jag skulle vilja göra om det igen hoppas jag inte det blir så ;)

• Alyllyra

Gästerna!

Vi blev överraskade av så många tal och sånger och olika lustigheter under middagen att vi var helt utgråtna efteråt (av lycka, ska jag väl tillägga ;).
    Att sitta på middagen och se alla som vi tycker om vara där för vår skull och ha kul, det var helt underbart! 

• ylvis
    Alyllyra skrev 2014-01-14 10:11:07 följande:
    Gästerna!

Vi blev överraskade av så många tal och sånger och olika lustigheter under middagen att vi var helt utgråtna efteråt (av lycka, ska jag väl tillägga ;).
    Att sitta på middagen och se alla som vi tycker om vara där för vår skull och ha kul, det var helt underbart! 
    Det är gästen gör festen!
  • niriel

Ojoj, allt? Min man som var så snygg att det fortfarande vattnas i munnen på mig när jag tänker på det, att vi fick kanske den enda dagen den sommaren då det faktiskt inte regnade, att vi fick till fotografering på alla platser vi hade tittat ut, att alla var glada och nöjda, att maten (som vi hade förväntat oss skulle vara god men knappast fantastisk) var helt underbart god, att tårtan var så vacker, att vi hade lyckats träna in brudvals med snurr, att bandet röjde som tusan... Sen finns det småsaker som gick fel med, men det var saker som bara vi två märkte och garanterat ingen av gästerna, så det skiter jag i! Skrattande

• kärleken

puffar för denna tråden, kanske är det någon mer som kan berätta vad som gjorde ERT bröllop så himla bra/ni/skönt/fint....

• Houdini

Själva vigseln är det jag och min man är mest glada över, och det vi hade lagt ner mest tankemöda på. På psalmer vilka bibelstycken osv. Och att vi lade pengar på en tjej som sjöng i kyrkan.
    Och det var själva vigseln som var viktig för oss inte resten. 

Jag var sjuk och vi hade inte tänkt gifta oss ännu och framför allt inte på vintern.

Och vi hade tänkt spara ihop pengar, men nu kom vi på att gällande allt juridiska var det bättre om vi var gifta än bara sambos. 

Så vi hade ett The-bröllop, Vigsel i kyrkan och sedan kaffe och tårta i församlingshemmet. och sedan på kvällen åt vi middag på resturang med familjen där var och en betalade sin egen mat.

Jo speciellt också var att hela min familj kom ner 60 mil för att vara med även min styvbror med fru. Jag var faktiskt inte helt hundra på att de skulle komma då detta var mitt andra bröllop. Då menar jag alltså pappa mamma styvmor bror med fru och barn. Styvbror var inte med på första bröllopet så det var verkligen speciellt att de tog sig tid att komma ner.

Alla gäster var nöjda och vi med fast det inte var hur vi egentligen skulle velat ha det.           

Svar på tråden Vad var det bästa på ditt bröllop?