• Vichy

    Moussetårta! dela gärna bilder...

    Någon här som haft eller ska servera moussetårta på sitt bröllop?

    Jag är ingen tårtfantast så jag tycker det blir för sött med massa grädde, fyllningar, tårbotten och marsipan eller sugarpaste. Jag ville nästan hoppa över tårtan till vårat bröllop, men min m2b älskar tårta och verkligen att vi ska ha det. Därför funderar jag på om vi skulle ha nån form av moussetårta istället.
    Har ätit det ett par gånger och så länge det har varit fräsha smaker så har jag faktiskt tyckt om det.
    Får isof också bli nånform av kladdkaka eller brownie som botten....

    Sen älskar jag frukt och bär så jag skulle ju vilja överrösa hela tårtan med det på nått snyggt sätt...

    Någon som har lite inspirations bilder från sitt eget bröllop eller från sin planering att dela med sig av? Stil? Smaker? med mera!

    Vore jättekul att se! 

  • Svar på tråden Moussetårta! dela gärna bilder...
  • daniiel

    Det finns en tårta som jag älskar! Min kusin har bageri och det är hos henne jag smakat tårtan. Det är en chokladbotten med mörk chokladmousse och hallonmousse ovanpå. Den är så fruktansvärt god! Jag har tyvärr ingen bild på just deras tårta, men googlade och hittade den här som liknar den tårtan lite ändå.



     


    Annars måste jag bara tipsa om passionsmousse! Min absoluta favorit. Inte alls så söt, utan smakar väldigt fräscht. Passar ju bra ihop med choklad, hallon, vit choklad, jordgubb, citron osv.


  • stormhelen

    Vi gifter oss också på lördag och ska ha en tårta med mörk chokladmousse, hallonmousse och limemarinerade hallon på tunn chokladbotten.


    Liksom TS tycker inte vi häller om marsipan eller sugarpaste, därför kommer tårtan vara härligt mörkchokladbrun, med vita detaljer som t.ex. riktiga vita rosor som jag köper på fredag.


    Kan visa bilder efter bröllopet. ^_^


     

  • Chicita

    Jag använder alltid mousser som fyllning i mina tårtor, men det var ju det där med sockerpasta/marsipan och tårtbottnar också Flört

    Ett tips om du ändå vill ha det där klassiska utseendet (vita tårtor med dekorationer)
    Man kan täcka moussetårtorna med vit choklad (finns flera sätt, man kan sätta fast chokladplattor på utsidan eller täcka hela tårtan)
     
    Jag skulle valt en fräsch citron/limemousse och hallonmousse (två lager mousse alltså) och lagt på en chokladbotten av någon sort, De smakerna passar väldigt bra ihop och dom som gillar det söta kommer ändå att få lite av det genom chokladbotten Glad 

  • Sommaräng

    Efter att ha provbakat några sugarpastetårtor som blivit goda men ändå saknat pricken över i började jag och min sambo funder i samma banor. Vi önskar oss något riktigt friskt och fruktigt som ändå ser elegant och lyxigt ut, så i helgen testade vi "Monas brownietårta med hallonmousse", slog in den i vit choklad precis som Chicita föreslår, och toppade med massor med hallon. Det blev stor succé! Kan varmt rekomendera något liknande!

    Här är bilden vi använt som inspiration. Den kommer från Jan Hedhs bok Tårtor. Receptet vi utgick från hittar du här: www.ica.se/recept/monas-brownietarta-med-hallonmousse-715221/


  • Vichy

    Ja det vore kanske en idé! HAr funderat på faktiskt hur den skulle kunna se lite mer finare ut!
    Många moussetårtor kan ju se lite kladdiga ut...

    Glooglade runt lite till och hittade dessa 

  • Vichy


    Prcis nått sånt kan jag tänka mej! MEd massa fräsh frukt och bär som väller över liksom! 
    Men med smak som mer liknade den här:



     
  • Vichy

    Kanske kan vara något!

    Forsätt gära att dela bilder och idéer! Det är jättekul att se vad alla andra tänker! 

Svar på tråden Moussetårta! dela gärna bilder...