• Lindatamminen

    26/7-2014:)

    är det nån mer än oss som har den 26/7-2014?hade varit kul om vi kunde dela med oss av planeringen till denna dagtex var gifter ni er osv.jag och min blivande har varit ett par i 12 år. har två underbara söner och har aldrig tänkt gifta hos fören vi tog detpå tal för 2 månader sedan:)det är aldrig för sent:)vi gifter oss i skåne, närmare bestämt i simrishamn där vi oxå bor.vi har redan bokat lokal, kyrka och har snart bestämt vilken catering vi ska ha.längtar till juli nu....                  

  • Svar på tråden 26/7-2014:)
  • sockersmulan
    Kakbakaren skrev 2014-06-22 14:38:16 följande:
    Låter jättegott! :) Hade ni många gäster och blev det många tårtor?
    Kalejdoskop skrev 2014-06-21 10:31:52 följande:
    Jag ska också baka tårtorna själv :) detta dels för att hon vi bokat tårtan hos visade sig vara oseriös, dels för att jag bakade denna tårta på jobbet och fick kommentaren av min chef "men varför gör ni inte den här till bröllopet??" bara hoppas dom blir bra nu bara!

    Spännande, får jag fråga hurudana tårtor du ska baka och vad det är för fyllning i dem? :D Har ni många gäster så att det blir många tårtor?

    Tror det blir 4-5 tårtor som jag ska baka beroende på hur många som sist och slutligen kommer, men bakade 9 st. till min pappas bröllop för 2 år sedan så det här är ju bara hälften ;) Har också köpt en 3-våningstårtställning som jag ska sätta tårtorna på :)
    Vi hade 64 gäster och bakade 5 tårtor (envånings)! De var ganska mäktiga så det blev ca 2,5 över. ;)
  • sockersmulan
    Kakbakaren skrev 2014-06-22 16:52:03 följande:
    Låter fantastiskt gott! :D

    Bifogar en bild på hur jag hade tänkt mig våra tårtor eftersom det blir ganska råddigt att förklara. Sedan täckta med vit marsipan och vinröda rosor eller andra blommor och längst ner ett vinrött sidenband :) Vårt färgtema är vitt, vinrött och silver.
    Åh, låter så fint med vit marsipan och vinrött! Vi hade också vinrött och silver som färgtema! :)
  • Kalejdoskop
    Kakbakaren skrev 2014-06-22 16:52:03 följande:

    Låter fantastiskt gott! :D

    Bifogar en bild på hur jag hade tänkt mig våra tårtor eftersom det blir ganska råddigt att förklara. Sedan täckta med vit marsipan och vinröda rosor eller andra blommor och längst ner ett vinrött sidenband :) Vårt färgtema är vitt, vinrött och silver.


    Wow, vilken tårta! :D den kommer bli en hit, utan tvekan :) när bakar du den? Jag kommer nog stå i köket hela fredagen :P
  • Kakbakaren
    sockersmulan skrev 2014-06-22 18:31:48 följande:
    Vi hade 64 gäster och bakade 5 tårtor (envånings)! De var ganska mäktiga så det blev ca 2,5 över. ;)
    sockersmulan skrev 2014-06-22 18:32:51 följande:
    Åh, låter så fint med vit marsipan och vinrött! Vi hade också vinrött och silver som färgtema! :)
    Hellre att det lämnar över än att någon blir utan :D jag tycker att det är jättesvårt att beräkna, då jag bakade tårtorna till min pappas bröllop och de hade ungefär 140-150 gäster så bakade jag 9 tårtor och det lämnade över en så ganska bra räknat där tycker jag ;)
    Kalejdoskop skrev 2014-06-23 06:05:59 följande:
    Wow, vilken tårta! :D den kommer bli en hit, utan tvekan :) när bakar du den? Jag kommer nog stå i köket hela fredagen :P
    Jag hoppas det, åtminstone fick den godkänt av provsmakarna ;) Själv är jag väldigt skeptisk mot mina egna tårtor och hittar alltid något fel i dem och analyserar och håller på...

    Jag kommer att börja baka chokladbottnen och de ljusa tårtbottnarna på onsdag tror jag, fyller dem på torsdag och spacklar med smörkräm och täcker in med marsipan samt dekorerar på fredag. Om det inte blir för mycket till fredagen då, kanske skjuter fram allt en dag eftersom vi ska leverera dem till festplatsen på fredag kväll. Den stod sig väldigt bra, hade tårtan klar på onsdag då jag provbakade och ännu på lördag smakade den utmärkt :D
  • Lindatamminen

    gud vad duktiga ni är som bakar själv:) jag älsakr att baka tårtor men hinner verklingen inte göra den själv. har beställt våran från ninas goda tårtor i oxie och våra smaker är hallon och citronmousse på choklad bottnar :) supergott var och provsmakade för två veckor sedan:)

    håller på att bli galen ringde till kantor som prästen sa ska spela på vårat bröllop för att fråga om hon kunde spela canon in d men fick ett srt svar "jag har semester och tänker inte svara på frågor först 21/7" men hallå det är 5 dagar innan och tänk om du inte kan det då frågade jag ja men det tar vi då fick jag till svar:( försöker hitta en plan b....

    annars flytter allt på tror jag:)

  • Ninni01
    Lindatamminen skrev 2014-06-26 20:20:00 följande:

    gud vad duktiga ni är som bakar själv:) jag älsakr att baka tårtor men hinner verklingen inte göra den själv. har beställt våran från ninas goda tårtor i oxie och våra smaker är hallon och citronmousse på choklad bottnar :) supergott var och provsmakade för två veckor sedan:)

    håller på att bli galen ringde till kantor som prästen sa ska spela på vårat bröllop för att fråga om hon kunde spela canon in d men fick ett srt svar "jag har semester och tänker inte svara på frågor först 21/7" men hallå det är 5 dagar innan och tänk om du inte kan det då frågade jag ja men det tar vi då fick jag till svar:( försöker hitta en plan b....

    annars flytter allt på tror jag:)


    Oj stackars dig, jag ringde våran kantor och även han hade semester, men var super trevlig och tillmötesgående trotts att jag nu stört honom tre ggr på semestern ;) Vi ska ha canon in D som ingångsmusik och det var inga problem för hans del, däremot kunde han tydligen inte Höga Gärdet som vi ska ha som utgångsmusik så det fick jag ordna fram noter till men han var lika glad iaf :)
    Annarsw flyter det mesta på även här, lite nerver har man ju förstås redan nu kontroll freak som jag är.
  • sockersmulan

    Oj, bra ni nämnde det där med kantorn! Jag borde verkligen ta och ringa vår! Fick nummer och namn för nån vecka sen, men det där med att han skulle kunna ha semester tänkte jag inte alls på! Jag har bestämt mig för att sjunga Shirley Clamps "Du är allt" för min man i kyrkan (såå nervöööööös!!!!), så måste verkligen hitta åtminstone ett övningstillfälle med kantorn innan den stora dagen!

  • Lindatamminen

    nu har vi varit i Tyskland och handlat allt som behövs och lite till:) gud det är jätte svårt att beräkna hur mycket av allt som går åt:/ men hellre för mycket än för lite:)

    fyllde iaf vår bil till max:) så värt det var att åka ner och inhandla det.. satt och räknade på vad allt kostade och delade det med antal gäster och det slutade på 160 kr per gäst:) så inte så dyrt tycker jag:)

    och den där kantor grrrrr..... men min m2b ringde expeditionen och ifrågasatte.. och fick ett lugnande svar att hon spelar det mesta bara vi har noter med:) så det kan väl lugna mina nerver lite...

  • Kakbakaren

    Hur går det för er alla? :)

    Jag håller på att göra placeringskort. Vi hade sista svarsdag på lördag men det är fortfarande 2 st. som inte meddelat ifall de tänker komma eller inte... Blir väl att ringa upp dem eller nåt, i övrigt har alla utom en meddelat att de kommer! :) Så det är kul att så många är på väg trots att vi var ganska sena med inbjudan, fick ut den veckan innan midsommar ;)

    Beställde en sådan här liten väska för någon dag sedan också för kom på att jag kanske behöver en med lite småsaker i trots allt. Borde komma senast i slutet av veckan så får hoppas på det. Gästboken har anlänt till posten idag så den borde jag hämta ut snart :)

Svar på tråden 26/7-2014:)