• Äldre 5 Sep 08:34
    6073 visningar
    23 svar
    23
    6073

    Ont om tid?

    Hej,
    Vet inte hur lång tid alla förberedelser tar men är det möjligt att genomföra ett bröllop i slutet utav december om man börjar planera nu?
    Vi har kikat ett tag på lite olika lokaler där vi kan ha festen och har nästan tagit ett beslut. Även kyrkan är ledig.  

  • Svar på tråden Ont om tid?
  • Sofie R
    Äldre 5 Sep 08:37
    #1

    Det är klart att det går! Men ut med inbjudningarna fort som busen! För runt helgerna i december har alla alltid en massa annat planerat! Och klänningarna tar 3-4 månader om du måste beställa så det är det också bråttom med!

  • Äldre 5 Sep 08:47
    #2

    Eftersom det kan ta en liten tid att få ut inbjudan så kanske ni kan "förvana" de närmsta bland släkt och vänner om ni satt ett datum, så att ingen bokar upp sig eller bokar resor och så vidare. Innan inbjudningarna kommer fram.

    Annars tror jag absolut att det går att fixa ett bröllop på den tiden. Pratade med min pappa igår om mitt framtida bröllop (juli2015) och han kunde inte förstå varför vi hade en sådan framförhållning. Speciellt när han och mamma endast behövde 2,5 månad att planera deras bröllop och deras bröllop blev allt han nånsin drömt om och mer därtill. 
     

  • Äldre 5 Sep 09:12
    #3

    Vi kommer att ha ett ganska litet bröllop, ca 35-40 gäster så jag hoppas att det inte krockar med övriga decemberaktiviteter =)
    Klänningen är redan köpt och ring har jag varit och valt ut.
    Vad mer kan ta lång tid? 

  • Äldre 5 Sep 09:13
    #4

    Har ni bokat vigselförrättare och lokal att ha middag (eller liknande) i? Har ni det bokat, så är det bara att skicka ut inbjudningar och köra på! :)

    Ja, hindersprövningen kan också vara dags att ta itu med. Har man otur kan den ta lite tid, men inte så att ni behöver oroa er över det.


  • Äldre 5 Sep 09:15
    #5

    Klart att det går! Men som övriga sagt kan det vara bra att bjuda in folk så snart som möjligt =) Om man ska gifta sig på vår eller sommar behöver man ju starta tidigt eftersom många lokaler och kyrkor blir uppbokade, men jag kan tänka mig att det inte är samma tryck i december, och om ni redan har hittat kyrka och lokal är det ju toppen!

  • Äldre 5 Sep 09:45
    #6

    Håller med de här ovanför! Klart det går, men ta tag i inbjudningar och hindersprövning snart är mitt råd.


  • Äldre 5 Sep 13:01
    #7

    Klart det går :) ett bröllop kan ta hur kort tid som hellst och hur lång tid som hellst att planera. Jag tycker du skall köpa senaste numret av "Allt om bröllop" som finns i butikerna. Där finns listor på saker att fixa inför ett bröllop och även budgetverktyg. Jag skulle säga att kyrka, lokal, mat/dryck, klänning och ringar är det som tar mest tid att fixa. Sen kommer ju frågan, ska ni ha en fotograf som ni behöver boka? band eller dj till festen? Utsmyckning i form av blommor? Tryckmaterial? tårta? Frisör/sminkös? Transportfordon mellan kyrka och fest? smekmånad? det kan ta lite tid. Och värst av allt, tärnklänningar (om du har fler än en tärna och det skall vara samma klänning... nästan svårare än att köpa brudklänningen tyckte jag).

  • Äldre 5 Sep 13:19
    #8

    för två veckor sedan bestämde vi datum för vårt bröllop i december och bokade kyrka direkt, håller på och pratar med restaurangen (eller det är ett café egentligen) angående maten nu och klänningen är redan klar (jag ska dock inte ha någon riktig brudklänning utan en vanlig vit klänning från en vanlig affär liksom). Ring är jag på jakt efter, men det är klart att det går. Jag skyller det hela på att jag jobbar bättre under press :P


    Hindersprövningen också - den ska jag posta idag eller imorgon, så man får det gjort liksom :) Vilket datum tänkte ni om man får fråga? Vi gifter oss den 21/12 så vi var lite rädda för att någon skulle hunnit boka semester över jul tills då men det var lugnt, vi hann stoppa allas ev. planer även om svärfar skämtade om att de kanske skulle passa på att åka bort just då :P

  • Äldre 5 Sep 14:16
    #9
    FruForsmark skrev 2013-09-05 13:01:45 följande:
    Klart det går :) ett bröllop kan ta hur kort tid som hellst och hur lång tid som hellst att planera. Jag tycker du skall köpa senaste numret av "Allt om bröllop" som finns i butikerna. Där finns listor på saker att fixa inför ett bröllop och även budgetverktyg. Jag skulle säga att kyrka, lokal, mat/dryck, klänning och ringar är det som tar mest tid att fixa. Sen kommer ju frågan, ska ni ha en fotograf som ni behöver boka? band eller dj till festen? Utsmyckning i form av blommor? Tryckmaterial? tårta? Frisör/sminkös? Transportfordon mellan kyrka och fest? smekmånad? det kan ta lite tid. Och värst av allt, tärnklänningar (om du har fler än en tärna och det skall vara samma klänning... nästan svårare än att köpa brudklänningen tyckte jag).
    Tack för tipset, köper den tidningen ikväll!
    Tänkte utnyttja vänner som fotograf och dj, bordsdekoration ingår i lokalen. Har dock inte valt färgtema ännu. Vi tänkte trycka kort etc. på nätet, har du förslag på någon bra sida? 
    För att hålla nere kostnaden så tänkte vi köpa en lyxigare variant utav prinsesstårta, är ju ändå smaken som är viktigast
    Vad är vanligast angående tärnklänning, betalas den utav tärnan eller utav brudparet? Funderar på att ha en tärna och en bestman. 
  • Äldre 5 Sep 14:24
    #10
    izredam skrev 2013-09-05 13:19:59 följande:

    för två veckor sedan bestämde vi datum för vårt bröllop i december och bokade kyrka direkt, håller på och pratar med restaurangen (eller det är ett café egentligen) angående maten nu och klänningen är redan klar (jag ska dock inte ha någon riktig brudklänning utan en vanlig vit klänning från en vanlig affär liksom). Ring är jag på jakt efter, men det är klart att det går. Jag skyller det hela på att jag jobbar bättre under press :P


    Hindersprövningen också - den ska jag posta idag eller imorgon, så man får det gjort liksom :) Vilket datum tänkte ni om man får fråga? Vi gifter oss den 21/12 så vi var lite rädda för att någon skulle hunnit boka semester över jul tills då men det var lugnt, vi hann stoppa allas ev. planer även om svärfar skämtade om att de kanske skulle passa på att åka bort just då :P


    Har också köpt en vanlig klänning. Fantastisk fin som passar bra till ett vinterbröllop =)
    Valde princip vigselring när vi köpte förlovningsringarma, så det känns bra att även det är klart. Den skulle ta ca 2 veckor från beställningsdatum så där är det ju ingen brådska.
    Hindersprövning fixar vi så snart vi har bokat kyrka och festlokal, ska ta en sista titt imorgon. Om det inte känns bra så är det bara att fortsätta jakten...
    Vi har faktiskt också pratat om den 21/12, helst hade jag velat ha den 28/12 men då var det inte ledigt.
    I vilken stad gifter ni er?
Svar på tråden Ont om tid?