• Emma94
    Äldre 3 Sep 16:47
    47826 visningar
    62 svar
    62
    47826

    Hur mycket kostar ert bröllop o hur många gäster bjuder ni

    Hur mycket kostar ert bröllop o hur många gäster bjuder ni. räkna ej med bröllopsresa

  • Svar på tråden Hur mycket kostar ert bröllop o hur många gäster bjuder ni
  • Äldre 5 Sep 16:49
    #31

    Vi är tidigt i planeringsstadiet, men över 20 000 vill vi inte lägga. Och då räknar jag med allt, kläder, ringar, smink, transport, mat och dryck osv. Räknar med ca 50 gäster. Gifter oss kyrkligt, festen blir i församlingshuset och maten lagar vi själva. Stolsöverdrag och avancerade dekorationer struntar vi i, och tärnor och sånt hör inte heller till vår tradition, så där slipper vi många utgifter. Hur vi gör med alkohol är inte bestämt. Jag är nykterist och för mig är den kyrkliga ceremonin i fokus, medan sambon har siktet inställt mer på festen;) ni andra som uppger att ni lagt runt 20 000, hur gjorde ni?

  • Äldre 5 Sep 17:25
    #32
    Maddson skrev 2013-09-05 16:45:23 följande:
    Håller med Sheltiegirl, man blir rädd över vilka siffror ni skriver! Jag trodde att bröllop handlade om kärlek? Jag skulle inte tycka de va särskilt romantiskt att bjuda in ALLA man kan komma på! Närmsta släkten och vännerna är väl lagom? Att bjuda in över 200 personer vekar absurt men alla tycker väl olika. Vi ska ha ett litet romantiskt bröllop vid vattnet och vi har bjudit in 50 gäster och budgeten är på 20000-25000kr. 
    Ska börja med att säga att jag inte är sur, arg eller elak. Så ha det i åtanke när du läser detta...

    Om vi hade bjudit all släkt + de vänner vi umgås med i alla fall på veckobasis även om vi ju inte har tid att träffas varje dag, så hade vi landat på över 100 personer. Och då är det alltså bara de vi umgås med.
    Skulle vi dessutom bjudit in den släkt som ingår i "kusin-gränsen" eller liknande, tja då hade vi nog hamnat på 150 personer...
    Så det beror väl mycket på hur stor släkt och umgängeskrets man har.
    Nu bjöd vi i slutänden in kanske runt 90 personer och hamnade på 65 pers på middagen men det kostade ändå ca 60 000:- och då hade vi gratis lokal  och hemsydda kläder.

    Prislappen och antalet gäster betyder inte att något är mer eller mindre romantiskt, det betyder inte att kärleken är mer eller mindre i fokus.

    Alla har rätt att få det bröllop dom själva vill ha, med de förutsättningar dom har. 
    Vissa har en gemensam inkomst på kanske 20.000 i månaden och stora utgifter och kan inte spara så mycket, andra är hör till höginkomsttagarna och har kanske inte ett enda lån och kan därför spara massor. Några har arv att använda och andra får stora bidrag.
    Sen finns det kulturella skillnader.
    I många kulturer så ska man bjuda alla man kan tänka sig, och där är det också vanligt att presenterna är stora pengagåvor. I de fallen kan brudparet gå plus på böllopet även om dom inkluderar bröllopsresan i slutsumman. Och det är meningen - det är därför man bjuder många, tanken är nämligen att pengarna ska vara ett startkapital på de giftas nya liv tills dom hunnit få jobb, lägenhet och allt sånt.

    Inget är fel och inget är mer rätt än annat och jag tror inte att du egentligen tycker det heller, även om du uttryckte dig lite provokativt Flört 
    Förresten så är det nog många som inte tycker att 50 personer är ett särskilt litet bröllop heller Flört 
  • Emma94
    Äldre 5 Sep 17:56
    #33
    Chicita skrev 2013-09-05 16:02:06 följande:
    Om inte annat så är ju 1 år inte så lång tid om man ska ha tag i lokal för middag/ cateringfirma / restaurang, rätt kyrka/lokal/plats för vigsel osv. 
    Många bokar sånt över ett år i förväg. 
    Så att börja boka upp sånt kan nog vara en bra idé, och då får man också lite koll på hur mycket pengar som kommer att rulla.
    Ska ni dessutom ha så många gäster så blir ju utvalet av lokaler betydligt mindre 
    ja jag vet o en del är redan bokad
  • Äldre 5 Sep 17:58
    #34
    Emma94 skrev 2013-09-05 17:56:02 följande:
    ja jag vet o en del är redan bokad
    Jamen då har du ju lite koll på slantarna i alla fall.
    Det är ju också "att göra en budget". Man behöver inte börja i änden att sätta ett maxbelopp, utan det är ju mer en koll på vart man gör av pengarna och vad dom individuella sakerna kostar Solig 
  • Emma94
    Äldre 5 Sep 18:24
    #35
    Chicita skrev 2013-09-05 17:58:32 följande:
    Jamen då har du ju lite koll på slantarna i alla fall.Det är ju också "att göra en budget". Man behöver inte börja i änden att sätta ett maxbelopp, utan det är ju mer en koll på vart man gör av pengarna och vad dom individuella sakerna kostar  

    mm jag vet
  • tropic­allime
    Äldre 5 Sep 19:03
    #36

    Vi har ett maxbelopp på 150000 för bröllopet inklusive bröllopsresa och kommer bjuda mellan 50-60 gäster.
    Då räknar vi på att middag&fest hamnar på runt 70000-75000. 
    Från början var budgeten satt på 100000, för det är vad vi själva kan spara på ett år, men sedan fick vi 50000 i bidrag från svärföräldrarna så då ökade vi på vad vi bjuder på på middagen/festen, så vi får precis det vi vill ha. 


  • Äldre 5 Sep 19:04
    #37
    Chicita skrev 2013-09-05 17:25:05 följande:
    Prislappen och antalet gäster betyder inte att något är mer eller mindre romantiskt, det betyder inte att kärleken är mer eller mindre i fokus.

    Alla har rätt att få det bröllop dom själva vill ha, med de förutsättningar dom har. 
    AMEN!
  • AnnaS
    Äldre 5 Sep 19:36
    #38

    Vi kommer att ha 40 gäster och har en budget på 80.000 (ink.mat, ringar, kläder, etc). Vi gifter oss 14/2 och åker sedan två veckor till Thailand i slutet av februari, räknar med att det kommer att kosta 60.000.

  • 201402­22
    Äldre 5 Sep 20:14
    #39

    Kul tråd Glad !

  • Emma94
    Äldre 5 Sep 20:22
    #40
    20140222 skrev 2013-09-05 20:14:51 följande:
    Kul tråd  !

    oja
Svar på tråden Hur mycket kostar ert bröllop o hur många gäster bjuder ni